Wyizolowany w 1808 roku półmetal zwany borem znalazł swoje zastosowanie w przemyśle chemicznym, a nawet technice jądrowej. Czy ten pierwiastek może stanowić kolejny suplement, który powinien być bez obaw stosowany przez osoby ćwiczące? Nasz artykuł ma na celu nieco przybliżyć temat właściwości tego związku.


SPIS TREŚCI:
1. Co ukrywa się pod symbolem B?
2. Zastosowanie boru
3. Działanie i występowanie
4. Suplementacja

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Co ukrywa się pod symbolem B?
Bor jest pierwiastkiem chemicznym naturalnie występującym w ludzkim szkielecie, a także śledzionie i tarczycy. Pod kątem budowy chemicznej jest podobny do węgla i krzemu. Wyróżnia się dwie główne odmiany, różniące się między sobą barwą:
- amorficzny o kolorze brązowym,
- krystaliczny, który jest czarny i bardzo twardy.


2. Zastosowanie boru
W kontekście aktywności sportowej bor znajduje swoje miejsce jako środek wspomagający zawodników profesjonalnie uprawiających sporty siłowo-wytrzymałościowe lub kulturystykę. Ponadto może być z sukcesami stosowany przez osoby ćwiczące amatorsko ze względu na swój prozdrowotny charakter.


3. Działanie i występowanie
Bor jest półmetalem o bardzo szerokim działaniu w kontekście ludzkiego organizmu. Wśród mnogich korzyści płynących z jego stosowania wymienia się między innymi takie korzyści:
- stymuluje wzrost aktywności testosteronu i estrogenów,
- zapobiega osteoporozie i oddziałuje na układ szkieletowy poprzez zapobieżenie utraty wapnia,
- działa antyseptyczne i przeciwwirusowo,
- stanowi element profilaktyki nowotworów piersi,
- oddziałuje na aktywność enzymów,
- usprawnia metabolizm oraz przemiany substancji białkowych.


Fabryka Siły Sklep

Do naturalnych źródeł boru zalicza się przede wszystkim orzechy, a także świeże owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste.


4. Suplementacja
Dawkowanie boru, podobnie jak większości suplementów, powinno odbywać się zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem organizmu na ten pierwiastek. Badania dowodzą, że dobowa dawka boru powinna wahać się od 4 do 10 mg. Na chwilę obecną brak informacji odnośnie do przeciwwskazań i działań niepożądanych, które wynikają z używania produktów z dodatkiem boru. Przed włączeniem go do swojej suplementacji radzimy skonsultować swoje wątpliwości z lekarzem specjalistą.