Od czego zależy skuteczność i postęp w  treningach? Istnieje  wiele czynników, ponieważ każdego motywuje co innego. Pisałem już kiedyś o tym - ktoś lubi słuchać głośno muzyki, inni lubią trenować w ciszy lub w gronie bliskich znajomych, pozytywnie spędzając czas z korzyścią dla zdrowia. Omawiałem też wydajność na treningach: co mamy robić, żeby z każdego treningu czerpać maksymalne korzyści. Często osoby pytają się mnie, jak  trenuję - czy mam ustalony plan na każdy trening.


W 80% treningów nie mam. Dopiero przed zawodami stosuję niektóre ćwiczenia dla wzmocnienia poszczególnych mięśni. Oczywiście zapisuję, jakie efekty uzyskałem po każdym treningu, planie i staram się ciągle analizować treningi. Jak więc lepiej trenować – według intuicji, czy planu treningowego?

 

SPIS TREŚCI:

1. Street Workout a dziennik treningowy

2. Co osiągniesz, prowadząc dziennik treningowy?

3. Intuicja – metoda dla doświadczonych

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Street Workout a dziennik treningowy

Niektórzy odrobinę naśmiewają się z tych, którzy prowadzą dziennik treningowy. "Co ci to da, że zapisujesz wszystko? Silniejszy będziesz?" Czym jest dziennik treningowy? Każdy sportowiec, niezależnie jaką dyscypliną się interesuje, powinien prowadzić dziennik. Może to być ogólny zeszyt lub na przykład plakat zawieszony na ścianie.


To trochę oldschoolowy sposób, ponieważ współcześnie ludzie wolą zapisywać wszystko w Wordzie lub Excelu. Ja mam coś podobnego do dziennika, ale bez szału. Znajdziecie tam więcej nowych metod treningowych z ciężarem niż rozpisek na poszczególne partie mięśniowe.


2. Co osiągniesz, prowadząc dziennik treningowy

Jaki jest sens prowadzić dziennik treningowy? Po pierwsze taki mały szczegół da wam motywację. Tworzenie notatek z treningów też trzeba umieć prowadzić - analizować każdy trening i wyciągać wnioski. Prowadząc dziennik treningowy, będziecie regularnie prowadzić treningi. Kiedy zaczniecie odnotowywać swoje postępy, będziecie jednocześnie motywowali siebie.

 

Każdy pragnie stale się rozwijać. A taki dziennik będzie dowodem, że wszystko wykonujecie dobrze i progresujecie. Pojawi się w waszych głowach coś takiego: "chcę iść na kolejny trening, żeby potem odnotować postęp". Ja mam podobnie, ale nie używam zeszytu, wolę nagrywać filmiki. W taki sposób mogę podzielić się materiałem z innymi i porównać z  poprzednimi nagraniami. Do tej pory mam zapisany swój pierwszy nagrany filmik, który wylądował na YouTube. Fabryka Siły Sklep

 

Dziennik pozwoli wam dokładnie obserwować wasz stan zdrowia.

Będziecie mogli porównać swoje samopoczucie bieżącej niedzieli

z poprzednią i oczywiście dokonać odpowiedniego podsumowania na korzyść organizmu. Jest jeszcze jeden, według mnie, bardzo ważny czynnik. Dziennik wyrabia reżim dnia, którego obecnie młodzieży bardzo brakuje. Czas na odpoczynek, trening, posiłek, naukę - na wszystko jest czas. Taki system gorąco polecam osobom początkującym. Wyrabiają się korzystne przyzwyczajenia, na których opiera się charakter człowieka.


"Zasiejesz myśl, uzyskasz działanie; zasiejesz działanie, uzyskasz przyzwyczajenie; zasiejesz przyzwyczajenie, uzyskasz charakter; zasiejesz charakter, uzyskasz przyszłość".


3. Intuicja – metoda dla doświadczonych

Trening według intuicji - już na samym wstępie chcę wam powiedzieć, że takie treningi wymagają idealnej współpracy ze swoim ciałem. Wyczucie organizmu, jak działają na nie treningi, typowo siłowy czy wytrzymałościowy. Jak czujecie się po zjedzeniu różnych posiłków, z większą zawartością tłuszczów czy węglowodanów. Takie wyczucie wymaga długich lat treningów.


Jeżeli na początku poświęcicie dużo czasu na analizowanie stanu organizmu, zapisując wszystko po treningach w dzienniku, to po pewnym czasie zaczniecie orientować się w takich pojęciach jak regeneracja, intensywność treningu. Będziecie sami decydowali, jak trenować, jak układać trening, które ćwiczenia dodawać, a które wykluczać.


Intuicja – umiejętność podejmowania właściwych decyzji, pomijając pośrednie zdarzenia. Każdy sportowiec powinien umieć racjonalnie układać plan treningu. Dlatego potrzebne jest doświadczenie, które uzyskamy dzięki regularnym treningom. Tak, możecie trenować według intuicji, ale to nie zwalnia was z obowiązku trzymania się własnych zasad. Ja nie mam określonego planu lub godzin treningowych.


Trening może być spontaniczny, jeżeli do takiego dochodzi, to pamiętajcie

o tym, żeby:

– dobrze się rozgrzać;

– poświęcić dużo czasu na rozgrzewkę barków;

– wykonać trening z ćwiczeniami bazowymi;

– nie wykonywać stania na rękach na zmęczonych barkach;

– oprócz tego pamiętacie, że ciało to nie śmietnik i starajcie się odżywiać zdrowo;

– spać 7-8 godzin.


Takie treningi mogą wykonywać tylko doświadczone osoby. Osobom początkującym może przynieść więcej złego niż dobrego. Każdy, kto dopiero zaczyna, powinien samodzielnie, krok po kroczku, dojść do tego, jak rozwijają się mięśnie, jak układa się trening. Dlatego trzeba sumiennie trenować, prowadzić dziennik i czytać odpowiednią sportową literaturę. Nawet najlepsi, po wielu latach treningów, czasami grzebią w notatkach, przypominając sobie różne techniki treningowe.


Życzę wam, żebyście dotrwali do tego momentu, kiedy będziecie w stanie tak dobrze odczuwać swój organizm. Miałem okazję rozmawiać z trenerem kulturystyki i byłym zawodnikiem – byłem w szoku, jak ten człowiek potrafi współpracować ze swoim ciałem. Opowiadał na przykład, że kiedy budzi się rano, patrzy na sylwetkę: jak wygląda, jakie samopoczucie ma i już wie, co musi zjeść na śniadanie. Tego nie da się opisać, trzeba po prostu posłuchać. Życzę powodzenia w treningach!