Jeśli marzysz o idealnej sylwetce i zależy ci na spektakularnych wynikach, świetnym rozwiązaniem będzie włączenie do swoich sportowych poczynań tabaty. Pamiętaj jednak, że nie jest to prosty trening.

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest tabata?
2. Kto może ćwiczyć z jej pomocą?
3. Zasady treningu
4. Przeciwwskazania

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Czym jest tabata?

Tabata jest formą treningu anaerobowego określanego również mianem HIIT. Aktywność fizyczna podczas treningu przebiega więc zarówno w procesach tlenowych, jak i w procesach beztlenowych, wytwarzając w ten sposób w organizmie dług tlenowy.

 

Intensywność oraz stosunkowo krótki czas treningu w formie HIIT prowadzi do spalania podskórnej tkanki tłuszczowej. W przeciwieństwie do treningu aerobowego nie cierpi na tym masa mięśniowa, stąd jest to forma aktywności mającej na celu spalanie tłuszczu szczególnie polecana sportowcom zbijającym wagę bez naruszenia ciężko wypracowanej masy mięśniowej.

 

2. Kto może ćwiczyć z jej pomocą?

Tabatę może trenować w zasadzie każdy, kto wykazuje przynajmniej średnią wydolność i wytrzymałość organizmu.

 

Osoby niedoświadczone mogą rozpocząć od wykonywania 2–3 serii. Bardziej wytrenowani zawodnicy z kolei mogą dojść do nawet 8–9 bardzo męczących serii. Fabryka Siły Sklep

 

Wiele osób udostępnia w sieci swoje rezultaty z wykorzystaniem treningu interwałowego, jakim jest tabata. Na niejednym forum kulturystycznym można znaleźć opinie i efekty osób, które podjęły wyzwanie.

 

3. Zasady treningu

Program treningu tabata jest stosunkowo prosty. Jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które chcą pozbyć się tkanki tłuszczowej bez ubytku masy mięśniowej, a ich czas wolny jest bardzo ograniczony, np. przez obowiązki zawodowe.

 

Ponadto tę formę treningu HIIT można z powodzeniem wykonać w domu. Sprawi ona, że brzuch raz-dwa stanie się płaski.

 

Jedna seria wygląda następująco:
– 18–20 powtórzeń (przysiad z jednoczesnym wymachem rąk w przód),
– 10 sekund przerwy.

 

Osoby niezbyt roztrenowane mogą mieć problem z wykonaniem zalecanych 8 serii. Niemniej jednak mogą one rozpocząć swoje zmagania od 2–3 serii.

 

Trening interwałowy tabata można wykonywać zarówno po treningu siłowym, jak i w dni wolne od pozostałych aktywności fizycznych.

 

4. Przeciwwskazania

Tabata zdecydowanie nie jest polecana osobom, które cierpią na nadciśnienie tętnicze. W ich przypadku o wiele lepiej sprawdzi się trening aerobowy, np. spokojny trucht na bieżni. Problemy z prawidłowym wykonaniem treningu w formie HIIT mogą mieć również osoby mające problemy z wydolnością organizmu, cierpiące na nadwagę lub otyłość.

 

W takim przypadku poprawę wydolności i wytrzymałości organizmu należy zacząć od treningu aerobowego. Należy pamiętać, że wykonywanie treningu interwałowego wymaga odpowiednich predyspozycji, które na całe szczęście można nabyć.