Jeśli marzysz o idealnej sylwetce i zależy ci na spektakularnych wynikach, świetnym rozwiązaniem będzie wdrożenie w swoje sportowe poczynania tabaty. Pamiętaj jednak o tym, iż nie jest to trening dla mięczaków. Na całe szczęście tego ćwiczenia podjęło się wiele osób. Ich efekty, które podobnie jak sam trening można znaleźć na serwisie youtube, znakomicie wbiją się w reżim treningowy.


SPIS TREŚCI:

1. Czym jest tabata?
2. Kto może ćwiczyć z jej pomocą?
3. Zasady treningu
4. Przeciwwskazania

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Czym jest tabata?

Tabata jest formą treningu anaerobowego określanego również mianem HIIT. Aktywność fizyczna podczas treningu przebiega więc zarówno w procesach tlenowych jak i procesach praktycznie beztlenowych wytwarzając w ten sposób w organizmie dług tlenowy.


Intensywność oraz stosunkowo krótki czas treningu w formie HIIT prowadzi do spalania podskórnej tkanki tłuszczowej. W przeciwieństwie do treningu aerobowego nie cierpi na tym masa mięśniowa, stąd jest to forma aktywności mającej na celu spalanie tłuszczu szczególnie polecana sportowcom zbijającym wagę bez naruszenia ciężko wypracowanej masy mięśniowej.


2. Kto może ćwiczyć z jej pomocą?

Z pomocą treningu tabata może ćwiczyć w zasadzie każdy, kto wykazuje przynajmniej średnią wydolność i wytrzymałość organizmu.


Osoby niedoświadczone mogą rozpocząć od wykonywania 2-3 serii. Bardziej wytrenowani zawodnicy z kolei mogą dojść do nawet 8-9 potwornie męczących serii. Fabryka Siły Sklep


Wiele osób udostępnia w sieci swoje rezultaty z wykorzystaniem treningu interwałowego, jakim jest tabata. Na niejednym forum kulturystycznym można znaleźć opinie i efekty osób, które podjęły wyzwanie.


3. Zasady treningu

Program treningu tabata jest stosunkowo prosty. Jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które chcą gubić tkankę tłuszczową bez ubytku masy mięśniowej, a ich czas wolny jest bardzo ograniczony np. przez obowiązki zawodowe.


Ponadto tę formę treningu HIIT można z powodzeniem wykonać w domu. Sprawi ona, że brzuch raz-dwa stanie się płaski.


Jedna seria wygląda następująco:
- 18-20 powtórzeń (przysiad z jednoczesnym wymachem rąk w przód),
- 10 sekund przerwy.


Osoby niezbyt roztrenowane mogą mieć problem z wykonaniem zalecanych 8 serii. Niemniej jednak mogą one rozpocząć swoje zmagania od 2-3 serii.


Trening interwałowy tabata można wykonywać zarówno po treningu siłowym, jak i w dni wolne od pozostałych aktywności fizycznych.


4. Przeciwwskazania

Tabata zdecydowanie nie jest polecana osobom, które cierpią na nadciśnienie tętnicze. W ich przypadku o wiele lepiej sprawdzi się trening aerobowy, np. spokojny trucht na bieżni. Problemy z prawidłowym wykonaniem treningu w formie HIIT mogą mieć również osoby mające problemy z wydolnością organizmu, cierpiące na nadwagę bądź otyłość.


W takim przypadku poprawę wydolności i wytrzymałości organizmu zależy zacząć od treningu aerobowego. Należy pamiętać o tym, iż trening interwałowy to wyższa szkoła jazdy wymagająca odpowiednich predyspozycji, które na całe szczęście można nabyć wraz z regularnością w walce o lepszą sylwetkę.