Wiadomo, że owoce stanowią idealne źródło witamin i węglowodanów. Niektóre z nich wykazują bardzo cenne właściwości, które są chętnie wykorzystywane w medycynie i sporcie. Nasz artykuł prezentuje produkty, których stosowanie niesie za sobą wiele korzyści.

 

SPIS TREŚCI:

1. Grejpfrut a odchudzanie

2. Gorzka pomarańcza i jej cudowny ekstrakt

3. Gruszka kaktusowa – opuncja

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Grejpfrut a odchudzanie

Grejpfruty to powszechne produkty spożywcze, które charakteryzuje gorzki bądź cierpki smak, a także wysoka zawartość substancji bioaktywnych. Owoc ten jest bardzo często wymieniany jako sprzymierzeniec w walce z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Biologicznie aktywne substancje w grejpfrutach bardzo często wchodzą w interakcje z innymi suplementami lub lekami, wzmacniają lub osłabiają ich działanie. Dlatego też ich spożycie powinno być przemyślane, należy wziąć pod uwagę ewentualne skutki uboczne.

 

Grejpfruty posiadają dużo (około 30–35 mg/100 g produktu) witaminy C –Dzięki spożyciu całego owocu o masie około 260 g pokryjemy dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę C. Grejpfrut zawiera wiele związków korzystnie wpływających na ludzki organizm. Zaliczamy do nich: związki flawonoidowe, pochodne kumaryny, monoterpeny i karotenoidy, pektyny oraz błonnik.


Grejpfrut znajduje zastosowanie w leczeniu cukrzycy, zwiększa poziom insuliny i obniża stężenie glukozy we krwi. Ponadto likwiduje drożdżaki, stymuluje metabolizm, obniża stężenie cholesterolu we krwi, a także stanowi skuteczną ochronę przed wolnymi rodnikami.

 

Poza medycyną i kuchnią grejpfruty wykorzystuje się również w branży kosmetycznej. Wyciąg z grejpfruta bardzo często wchodzi w skład różnych kosmetyków do pielęgnacji skóry, m.in. skóry naczynkowej, która jest podatna na trądzik różowaty i przebarwienia.

 

Najczęściej stosowana dawka grejpfruta to połowa owocu. Z powodzeniem można go również spożywać w formie orzeźwiającego soku. Ze względu na wcześniej wspomnianą aktywność i wchodzenie w liczne reakcje z lekami zaleca się, aby z niego nie korzystać przy farmakoterapii bądź alergii. Istnieje ryzyko nawet dwudziestokrotnego zwiększenia działań niepożądanych ze strony środków farmakologicznych.


2. Gorzka pomarańcza i jej cudowny ekstrakt

Pomarańcza gorzka jest wieloletnią rośliną, która pochodzi z terenów południowo-wschodniej Azji. Ekstrakt z tego owocu jest źródłem pochodnych tyraminy (m.in. oktopamina i synferyna) oraz innych fitochemicznych związków o bioaktywnym charakterze. Gorzka pomarańcza znajduje zastosowanie w redukcji nadmiernej masy ciała poprzez hamowanie apetytu i pobudzenie metabolizmu.


Wspomniana już oktopamina i synferyna w połączeniu z kofeiną, a także polifenolami z zielonej herbaty uaktywniają proces lipolizy – uwalniania kwasów tłuszczowych, co zwiększa wydatek energetyczny organizmu. Citrus auranitum ma również działanie przeciwdepresyjne, antylękowe, uspokajające i relaksacyjne. Dodatkowo znajduje zastosowanie w przypadku cukrzycy, grzybicy oraz problemów natury gastrycznej.

  Fabryka Siły Sklep

Dobowa dawka ekstraktu z pomarańczy (20%) wynosi od 25 do 75 mg

w postaci dwóch porcji. Ta porcja odpowiada dobowej porcji synefryny, która winna być przyjmowana w ilości od 10 do 30 mg. Mówiąc o przeciwwskazaniach, należy zwrócić uwagę na zaawansowane nadciśnienie tętnicze, a także leki z grupy statyn, których to działanie może być modyfikowane przez związki zawarte w ekstrakcie. Alkaloidy zawarte w gorzej pomarańczy mogą hamować działanie cytochromu P450, a przez to zwiększać we krwi stężenie leków. Z kolei nadmierne ilości gorzkiej pomarańczy mogą powodować podwyższenie ciśnienia krwi oraz bóle głowy i brzucha.


3. Gruszka kaktusowa – opuncja

Picky pear, czyli gruszka kaktusowa, jest rośliną, której owoce określa się mianem opuncji. Owoc ten jest dostępny w rozmaitych barwach – od białego przez żółty, a skończywszy na czerwieni. Kolor jest nierozerwalnie związany z rodzajem zawartego pigmentu. Betanina i indykaksantyna są naturalnymi barwnikami alkaloidowymi, które wykorzystuje się w cukiernictwie i kosmetyce.

 

Podstawowymi prozdrowotnymi właściwościami tej rośliny są łagodzenie objawów cukrzycy oraz obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Zalecana ilość opuncji, którą należy spożywać w ciągu dnia, wynosi zwykle 200 g – czyli tyle, ile waży jeden owoc.

 

Na rynku mamy także dostępne inne rodzaje opuncji, np. opuncja figowa, która podobnie jak wyżej wymieniona może przyczyniać się do obniżenia poziomu glukozy we krwi poprzez pobudzanie trzustki do produkcji insuliny. Owoce każdego rodzaju opuncji charakteryzuje się wysokim potencjałem przeciwutleniającym i znaczącą zawartością błonnika, dlatego też może być ona śmiało wykorzystywana jako element żywności prozdrowotnej. Oprócz właściwości żywieniowych opuncja może być wykorzystywana również w kosmetyce do produkcji kremów przeciwzmarszczkach czy też chroniących przed promieniowanie UV.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Cieślik E., Cieślik I., Bartyzel K., Wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne opuncji figowej (Opuntia ficus-indica Mill.), „Postępy Fitoterapii” 2016, 17(3), 213–217.

Malczyk E., Majkrzak Ż., Żywieniowe czynniki ryzyka rozwoju raka piersi, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2015, 96(1), 67–76.

Wierzejska R., Suplementy diety – panaceum na współczesne dolegliwości zdrowotne czy triumf reklamy? „Medycyna Rodzinna” 2017, 20(2), 136–142.

Grapefruit, raw, pink and red, ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/09112 (27.02.2019).