Węgorz jest rybą morską, która żyje w wodach Oceanu Atlantyckiego i europejskich morzach. Mięso węgorza charakteryzuje się białą barwą i małą ilością ości. W Polsce jest trudno dostępne, a co za tym idzie – bardzo rzadko spożywane. Walory zdrowotne węgorza opisano poniżej.

 

SPIS TREŚCI:
1. Ryba o wysokiej wartości odżywczej
2. Witaminy zawarte w węgorzu
3. Składniki mineralne zawarte w węgorzu
4. Węgorz wędzony
5. Węgorz – właściwości prozdrowotne

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Ryba o wysokiej wartości odżywczej
Węgorz jest rybą bardzo kaloryczną – 100 g dostarcza aż 281 kcal. Mimo to charakteryzuje się również wysoką wartością odżywczą. W składzie zawiera znaczne ilości tłuszczu, z którego większą część stanowią kwasy tłuszczowe nienasycone.

 

Wartość odżywcza w 100 g węgorza jest następująca:
– wartość energetyczna: 281 kcal,
– białko: 15 g,
– tłuszcz: 24,5 g, w tym nasycone kwasy tłuszczowe: 5,7 g, jednonienasycone kwasy tłuszczowe: 11,5 g, wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3: 1,9 g i omega-6: 1,4 g,
– cholesterol: 164 g,
– węglowodany ogółem: 0 g,
– błonnik pokarmowy: 0 g.

 

2. Witaminy zawarte w węgorzu
Węgorz jako tłusta ryba jest bardzo dobrym źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach takich jak witamina A (980 µg/100 g), witamina D (30 µg/100 g) i witamina E (4,1 mg/100 g). Ponadto w jego składzie znajdują się również witaminy rozpuszczalne w wodzie, a dokładniej witaminy z grupy B – B1 (0,2 mg/100 g), B2 (0,3 mg/100 g), B3 (2,6 mg/100 g), B6 (0,3 mg/100 g), B12 (0,4 µg/100 g), kwas foliowy (13 µg/100 g).

 

3. Składniki mineralne zawarte w węgorzu
Mięso węgorza dostarcza także wielu makro- i mikroelementów. 100 g ryby zawiera:
– 1,8 mg cynku,
– 0,6 mg żelaza,
– 17 mg wapnia,
– 217 mg potasu,
– 21 mg magnezu,
– 223 mg fosforu,
– 65 mg sodu,
– 4 µg jodu.

  Fabryka Siły Sklep

4. Węgorz wędzony
Węgorza znacznie częściej można znaleźć w formie wędzonej niż świeżej. Ryba wędzona odznacza się dłuższym okresem przydatności do spożycia. Poza tym jest bezpieczniejsza dla organizmu pod względem mikrobiologicznym. Poniższa tabela przedstawia różnice w wartości odżywczej wędzonego i świeżego węgorza.

 

Porównanie wartości odżywczej 100 g węgorza świeżego i wędzonego

 Węgorz świeżyWęgorz wędzony
Wartość energetyczna [kcal]281329
Białko [g]1517,9
Tłuszcz [g]24,528,6
w tym:
nasycone kwasy tłuszczowe [g]
5,78,6
jednonienasycone kwasy tłuszczowe [g]11,513,3
kwasy omega-3 [g]1,91,8
kwasy omega-6 [g]1,41,5
Witamina A [µg]980940
Witamina D [µg]3036
Witamina E [mg]4,14
Witamina B12 [mg]4,85,4

Źródło: Kunachowicz H. et al., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Warszawa 2005.

 

5. Węgorz – właściwości prozdrowotne
Regularne spożywanie węgorza wpływa pozytywnie na funkcjonowanie organizmu. Jako bogate źródło witamin A i D wzmacnia układ immunologiczny i warunkuje mocne, zdrowe kości. Zawarta w węgorzu witamina B12 bierze udział w produkcji czerwonych i białych krwinek. Ponadto dzięki wysokiej zawartości kwasów omega-3 wykazuje właściwości przeciwzapalne.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Warszawa 2010, 65–170.
Czerwińska D., Czas na ryby. Ryby w gastronomii, „Przegląd Gastronomiczny” 2009, 63(7–8), 7–8.
Czarniecka-Skubina E., Wachowicz I., Zdrowy jak ryba, „Przegląd Gastronomiczny” 2007, 61(1), 11–12.
Kunachowicz H. et al., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Warszawa 2005.