Polska jest jednym z największych eksporterów truskawek w Europie. Te słodkie czerwone owoce słyną nie tylko z bogactwa witamin i składników mineralnych, ale także charakteryzują się niską kalorycznością.

 

SPIS TREŚCI:

1. Truskawki – dla kogo

2. Witaminy oraz makroskładniki w truskawkach

3. Dla kogo niebezpieczne

4. Działanie prozdrowotne

5. Zastosowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Truskawki – dla kogo
Truskawki są polecane osobom narażonym na stres, z obniżoną odpornością czy chcącym zrzucić zbędne kilogramy. Truskawki mogą zapobiegać stanom zapalnym toczącym się w organizmie oraz stresowi oksydacyjnemu. Polecane są osobom otyłym oraz pacjentom oddziałów kardiologicznych.

 

Spożywanie truskawek może chronić przed różnymi typami nowotworów. Pozytywne aspekty spożywania tych owoców zaobserwowano u osób z chorobami neurodegeneracyjnymi. Korzystne działanie zauważono także u osób cierpiących na choroby oczu. Truskawki ze względu na niski indeks glikemiczny (IG < 50) mogą znaleźć się w diecie osób chorujących na cukrzycę i insulinooporność. Pozytywne aspekty spożywania tych czerwonych owoców zaobserwowano u osób z chorobami układu pokarmowego.

 

2. Witaminy oraz makroskładniki w truskawkach
Owoce te są cennym źródłem witaminy C (66 mg – 110% dla kobiet i 88% dziennego średniego zapotrzebowania dla mężczyzn), beta-karotenu, folianów, treoniny czy leucyny. Ponadto doskonale nawadniają organizm, ponieważ w ponad 90% składają się z wody. Dodatkowym atutem jest spora zawartość błonnika pokarmowego.

 

Wartość odżywcza w 100 g produktu:
– kaloryczność: 33 kcal,
– białko: 0,7 g,
– tłuszcz: 0,4 g,
– węglowodany: 7,6 g,
– błonnik: 1,8 g.

  Fabryka Siły Sklep

Makro- i mikroelementy:
– sód: 1 mg,
– potas: 133 mg,
– wapń: 26 mg,
– fosfor: 25 mg,
– magnez: 10 mg,
– żelazo: 0,7 mg,
– cynk: 0,09 mg,
– miedź: 0,11 mg,
– mangan: 0,22 mg,
– jod: 2,7 µg.

 

Witaminy:
– witamina A: 2 µg,
– witamina E: 0,12 mg,
– tiamina: 0,028 mg,
– ryboflawina: 0,065 mg,
– niacyna: 0,28 mg,
– witamina B6: 0,06 mg,
– foliany: 17 µg,
– witamina C: 66 mg.

 

3. Dla kogo niebezpieczne
Truskawki ze względu na zawartość potasu i fosforu mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia osób zmagających się z chorobami nerek. Dlatego też nie są polecane pacjentom oddziałów nefrologicznych. Te czerwone owoce mogą stanowić niebezpieczeństwo także dla osób nadwrażliwych na histaminę. Ze względu na wysoką zawartość tego składnika mogą wywoływać objawy alergii takie jak obrzęki górnego odcinka przewodu pokarmowego, zaburzenia oddychania, wysypka na skórze czy też biegunka.

 

4. Działanie prozdrowotne
Analiza przeprowadzona w 2019 r. pozwala wysnuć wnioski, że spożywanie truskawek może przyczynić się do poprawy rezultatów leczenia stanu zapalnego okrężnicy. Inne badania potwierdzają, że związki zawarte w truskawkach mają wpływ na metabolizm lipidów (zmniejszają stężenie triglicerydów i cholesterolu LDL) oraz wzmacniają działanie antyoksydacyjne u chorych na raka wątrobokomórkowego, co poprawia ich rokowania.

 

5. Zastosowanie
Truskawki świetnie nadają się do koktajlów, zup owocowych, ciast, lodów, sorbetów, dżemów, a także wytrawnych dań, np. jako sos do mięs. Najsmaczniejsze krajowe owoce są dostępne na przełomie wiosny i lata. Truskawki można zamrozić, dzięki temu można delektować się ich smakiem przez cały rok. Dodatkowo owoce sprowadzane są do Polski z innych krajów, np. z Hiszpanii.

 

1 sztuka (18 g) = ok. 5 kcal
1 garść truskawek (70 g) = 23 kcal
1 szklanka (150 g) = 42 kcal

 


Bibliografia
Normy żywienia dla populacji Polski, pod red. Jarosza M., Warszawa 2017.
Han Y. et al., Effect of a Strawberry and Spinach Dietary Supplement on Spatial Learning in Early and Late Middle-Aged Female Rats, „Antioxidants” 2018, 8(1).
Forbes-Hernández T.Y. et al., Strawberry (cv. Romina) Methanolic Extract and Anthocyanin-Enriched Fraction Improve Lipid Profile and Antioxidant Status in HepG2 Cells, „International Journal of Molecular Sciences” 2017, 18(6).
Afrin S. et al., Promising Health Benefits of the Strawberry: A Focus on Clinical Studies, „Journal of Agricultural and Food Chemistry” 2016, 64(22), 4435–4449.