Por jest warzywem, które wraz z czosnkiem, cebulą i szczypiorkiem należy do rodziny cebulowych. Stanowi składnik wielu potraw kuchni polskiej. Nadaje daniom bardziej wyrazisty smak, a także zwiększa ich wartość odżywczą.

 

SPIS TREŚCI:
1. Warzywo niskokaloryczne
2. Witaminy zawarte w porze
3. Składniki mineralne znajdujące się w porze
4. Działanie przeciwnowotworowe
5. Źródło siarki

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Warzywo niskokaloryczne
Por jest warzywem charakteryzującym się bardzo niską kalorycznością. 100 g tego warzywa dostarcza jedynie 29 kcal. Ponadto należy do warzyw niskoskrobiowych.


Mała sztuka pora waży ok. 120 g, a jego wartość odżywcza jest następująca:
– wartość energetyczna: 34,8 kcal,
– białko: 2,6 g,
– tłuszcz: 0,4 g,
– węglowodany ogółem: 6,8 g,
– błonnik pokarmowy: 3,2 g.

 

2. Witaminy zawarte w porze
Por w swym składzie zawiera witaminy z grupy B – witaminę B1 (0,1 mg/100 g), witaminę B2 (0,1 mg/100 g), witaminę B3 (0,6 mg/100 g), witaminę B6 (0,2 mg/100 g), kwas foliowy (56,0 µg/100 g), witaminę C (20,2 mg/100 g), witaminę E (0,5 mg/100 g) i prowitaminę A (148 µg/100 g).

 

3. Składniki mineralne znajdujące się w porze
Por dostarcza także składników mineralnych takich jak cynk (0,7 mg/100 g), żelazo (1,1 mg/100 g), wapń (48 mg/100 g), potas (248 mg/100 g), magnez (11 mg/100 g), fosfor (52 mg/100 g), jod (2 µg/100 g), selen (1 µg/100 g) i sód (6 mg/100 g).

  Fabryka Siły Sklep

To niepozorne warzywo zawiera stosunkowo dużą ilość żelaza. Jest to żelazo niehemowe, które wchłania się w organizmie jedynie w 5%, jednakże biodostępność żelaza wzrasta w obecności witaminy C, która również znajduje się w porze.

 

4. Działanie przeciwnowotworowe
Badanie Y. Zhou i wsp. wykazało, że wysokie spożycie warzyw cebulowych, w tym pora, przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na nowotwory przewodu pokarmowego. Zawarte w porze izotiocyjaniany mogą zapobiegać rozwojowi czerniaka, nowotworów płuc, jelita grubego, piersi, jajników, pęcherzyka żółciowego. Ważną rolę w profilaktyce chorób nowotworowych odgrywa także obecna w warzywie witamina C.

 

5. Źródło siarki
Siarka to pierwiastek, który w żywności nie występuje samodzielnie, ale wchodzi w skład aminokwasów siarkowych – metioniny, cystyny i cysteiny, oraz witamin – tiaminy i biotyny. Por jest źródłem powyższych substancji, dlatego wykazuje pozytywne właściwości. Chroni komórki wątrobowe, warunkuje prawidłowy wzrost organizmu i przyczynia się do produkcji substancji takich jak cholina i kreatyna. Cholina wspiera pracę mózgu, natomiast kreatyna wchodzi w skład tkanki mięśniowej, odgrywa bardzo ważną rolę w metabolizmie energii.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Warszawa 2010, 94–168.
Grądzki D., Wspomaganie pracy mózgu dietą, dietetycy.org.pl/wspomaganie-pracy-mozgu-dieta/ (17.04.2019).
Kunachowicz H. et al., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Warszawa 2005.
Nicastro H.L., Ross S.A., Milner J.A., Garlic and onions. Their cancer prevention properties, „Cancer Prevention Research” 2015, 8(3), 181–189.
Sajór I., Dieta antyrakowa – ochronny wpływ żywności pochodzenia roślinnego, ncez.pl/choroba-a-dieta/nowotwory/dieta-antyrakowa-----ochronny-wplyw-zywnosci-pochodzenia-roslinnego (17.04.2019).
Rafalska U. et al., Błonnik pokarmowy w przemyśle mięsnym – funkcje technologiczne i zdrowotne, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2015, 96(4), 713–718.
Zhou Y. et al., Consumption of large amounts of Allium vegetables reduces risk for gastric cancer in a meta-analysis, „Gastroenterology” 2011, 141(1), 80–89.