Kebab to oryginalne tureckie danie składające się z mięsa, sałatki warzywnej, sosów i pieczywa. Potrawa ta podbiła serca Polaków ze względu na smak oraz dobry stosunek ceny do ilości. Niestety niejednokrotnie odbywa się to kosztem jakości użytych składników. W przydrożnych budkach wykorzystywane są najtańsze rodzaje mięsa i warzywa, sosy na bazie oleju palmowego, a także bułki z oczyszczonej mąki. Czasami dołączane są także pełne tłuszczu i soli frytki. Należy zastanowić się, czy takie danie może mieć jakąś wartość odżywczą.

 

SPIS TREŚCI:
1. Wartość odżywcza
2. Sód
3. Tłuszcz
4. Wysokoprzetworzone mięso
5. Zdrowa alternatywa
6. Trochę praktyki

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Wartość odżywcza
Kebab jest zróżnicowanym posiłkiem, dlatego dostarcza zarówno białka, tłuszczów, jak i węglowodanów. Zawartość kilokalorii w 100 g może nie należy do największych (dla porównania – 100 g orzechów laskowych to 666 kcal), ale należy pamiętać, że jest on spożywany w przeliczeniu na sztuki, a nie na gramaturę. Zatem trzeba przyjąć, że jeden kebab ma prawie 900 kcal!

 

Wartość odżywcza w 100 g produktu:
– kaloryczność: 195 kcal,
– białko: 8,2 g,
– tłuszcz: 9,7 g,
– węglowodany: 19,8 g,
– błonnik: 1,1 g.

 

2. Sód
Prawie w każdym składniku kebabu znajduje się sól, co zwiększa ryzyko nadmiernej podaży sodu. Zarówno w mięsie, jak i w bułce czy sosach znajduje się ten naturalny konserwant. Podkreśla smak i wydłuża termin przydatności do spożycia. Kebab to istna bomba sodowa.

 

Niestety, nadmiar tego pierwiastka zwiększa ryzyko występowania nadciśnienia tętniczego, udarów, zawałów serca oraz otyłości. Wykazano także, że może przyczynić się do rozwoju nowotworów (rak żołądka).

  Fabryka Siły Sklep

3. Tłuszcz
W tym tureckim daniu znajduje się mnóstwo tłuszczu (ponad 40%), który może negatywnie oddziaływać na organizm. W związku z tym, że w skład kebabów wchodzi mięso, obfituje on w nasycone frakcje kwasów tłuszczowych. Dodatkowo w sosach zawarte są oleje, np. palmowy czy słonecznikowy, które uchodzą za jedne z najmniej zdrowych.

 

Nasycone kwasy tłuszczowe negatywnie wpływają na układ sercowo-naczyniowy i mogą przyczyniać się do rozwoju nowotworów, np. raka jelita grubego.

 

4. Wysokoprzetworzone mięso
Podstawowymi składnikami kebabu są baranina, wołowina lub kurczak. Należy jednak podkreślić, że w większości przypadków są to mieszanki najgorszej jakości mięs, w dodatku już wcześniej przetworzonych, które są odgrzewane na miejscu.

 

Zawierają mnóstwo soli i tłuszczów nasyconych. Niejednokrotnie znaleźć można w nich wzmacniacze smaku i konserwanty. W badaniu opublikowanym w „Revue Scientifique et Technique” w 2018 r. udowodniono, że czerwone wysokoprzetworzone mięso przyczynia się do rozwoju nowotworów i zwiększa śmiertelność.

 

5. Zdrowa alternatywa
Na rynku pojawiły się także wegetariańskie oraz wegańskie wersje kebabów. Są one pełne warzyw, a białko dostarczane jest w postaci koft czy kotletów z roślin strączkowych lub grzybów. Taką potrawę można uznać za dobre źródło witamin i potrzebnych pierwiastków pod warunkiem, że inne dodatki też będą dobrej jakości. Należy zwracać uwagę na skład sosów (również mogą zawierać olej palmowy) i pieczywa – najlepiej wybierać te z pełnego ziarna.

 

6. Trochę praktyki
Nie ma co liczyć na zdrowy i pełen wartości odżywczych kebab z pobliskiej budki za 20 zł. Trzeba mieć na uwadze, że właściciele takich knajp są nastawieni na masową sprzedaż przy jak najniższych kosztach. Warto zatem poświęcić chwilę wolnego czasu i samodzielnie przygotować podobne danie. W tej cenie można zrobić kebab z kurczakiem i świeżymi warzywami z sosem jogurtowo-czosnkowym zawiniętym w pełnoziarnistą tortillę. Ten posiłek na pewno dostarczy wielu witamin i mikroelementów oraz błonnika.

 

1 kebab w bułce (450 g) = 878 kcal
1 kebab w tortilli (450 g) = 688,5 kcal

 


Bibliografia
D’Elia L., Galletti F., Strazzullo P., Dietary salt intake and risk of gastric cancer, „Cancer Research and Treatment” 2014, 159, 83–95.
Kebab w bułce, ilewazy.pl/kebab-w-bulce (8.05.2019).
Normy żywienia dla populacji Polski, pod red. Jarosza M., Warszawa 2017.
Ridlon J.M., Wolf P.G., Gaskins H.R., Taurocholic acid metabolism by gut microbes and colon cancer, „Gut Microbes and Health” 2016, 7(3), 201–215.
Salter A.M., The effects of meat consumption on global health, „Revue Scientifique et Technique” 2018, 37(1), 47–55.