Z pokusami żywieniowymi mamy do czynienia podczas diety i w trakcie pracy nad poprawą formy. Mamy czasem ochotę na małe odstępstwo od diety i zjedzenie czegoś innego, słodszego i bardziej kalorycznego. Wówczas możemy wprowadzić tzw. cheat meal, czyli posiłek oszukany.

 

SPIS TREŚCI:

1. Co to jest cheat meal (posiłek oszukany)?

2. Cheat meal – wpływ na organizm

3. Cheat meal a psychika

4. Jak to wygląda w praktyce

5. Clean cheat meal

6. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Co to jest cheat meal (posiłek oszukany)?

Każdy ma chyba czasem ochotę na małe odstępstwo od diety. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi cheat meal, czyli oszukany posiłek. Może to być coś słodkiego i/lub wysokokalorycznego. Głównym zadaniem takiego posiłku jest odciążenie psychiczne. Dzięki niemu możemy się zrelaksować i na chwilę zapomnieć o diecie. Jeśli cheat meal jest wprowadzony do menu w sposób odpowiedni, przynosi wymierne korzyści.

 

2. Cheat meal – wpływ na organizm

Cheat meal, jak każdy inny posiłek, ma ogromny wpływ na organizm, m.in. gospodarkę hormonalną. Do hormonów wydzielających się po spożyciu posiłków należy zaliczyć insulinę, leptynę, hormony tarczycy i grelinę. Mimo że każdy z nich pełni inną funkcję, wszystkie biorą udział w metabolizowaniu składników odżywczych.

 

Cheat meal wprowadzany raz na jakiś czas nie wpływa znacząco na poziom leptyny (hormonu związanego z tkanką tłuszczową i odpowiadającego za regulację metabolizmu). To samo dotyczy greliny, która odpowiada za poziom zużytej oraz magazynowej energii. Fabryka Siły Sklep

 

Stosowanie odpowiedniej diety umożliwia efektywne spalanie tkanki tłuszczowej i pozwala ustabilizować poziom tych hormonów. Kiedy mamy pewność, że dieta jest właściwie zbilansowana, można sobie pozwolić na cheat meal bez obaw, że zaburzy on pracę naszego organizmu.

 

Cheat meal powinien zawierać maksymalnie do 1000 kalorii. Należy pamiętać, że aby wprowadzić taki posiłek do swojej diety, należy jej przestrzegać przynajmniej przez 2 tygodnie. Pozwala to ustalić, czy stosowana dieta przynosi oczekiwane efekty i jest dobrze zbilansowana. Jedynie wówczas cheat meal spełni swoje zadanie.

 

3. Cheat meal a psychika

Cheat meal może mieć zbawienny wpływ na psychikę. Głównie z tego powodu wprowadzamy go do naszego menu. Poprawia nasz nastrój, sprawia, że wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia, oraz zmniejsza się napięcie emocjonalne. Cheat meal ma niesamowicie istotne znaczenie, ponieważ pozwala odpocząć od narzuconych restrykcji. Stosowanie diety przez dłuższy czas naraża organizm na stres, który możemy zmniejszyć dzięki wprowadzeniu posiłku oszukanego.

 

4. Jak to wygląda w praktyce

Cheat meal powinien być stosowany raz w tygodniu przez osoby, które uzyskują na diecie zadowalające efekty, lub raz na dwa tygodnie przez osoby, którym przestrzeganie diety przysparza większych problemów. Nie powinien być posiłkiem, który zaczyna dzień i go kończy. Najlepszym rozwiązaniem jest wdrożenie go w środku dnia (między pierwszym a ostatnim posiłkiem). Jeśli wdrażamy posiłek oszukany do naszego menu, nie zmniejszamy kilokalorii w innych posiłkach.

 

Warto pamiętać, że po zjedzeniu posiłku oszukanego kolejny posiłek należy zjeść dopiero wtedy, gdy pojawi się głód. Jeżeli po kilku godzinach nadal jesteśmy syci, należy jeszcze poczekać. Dobrym rozwiązaniem jest wykonanie treningu HIIT, który zwiększy termogenezę i pozwoli spalić część kilokalorii pochodzących z posiłków, które zjemy później.

 

Następnego dnia po spożyciu posiłku oszukanego należy liczyć się ze skokiem masy ciała. Nie ma jednak powodów do obaw. Na przestrzeni kilku kolejnych dni wszystko wróci do normy, z tą różnicą, że my będziemy bardziej zadowoleni.

 

Cheat meal sprawdzi się idealnie, gdy zostaniemy zaproszeni przez znajomych na obiad, a nie chcemy od razu zaprzepaścić naszych starań związanych z utrzymaniem prawidłowej i zdrowej diety.

 

5. Clean cheat meal

Clean cheat meal, czyli czysty oszukany posiłek, to jedna z odmian posiłku oszukanego. Polega na podwyższeniu liczby kilokalorii spożywanych w ramach standardowego posiłku w stosowanej obecnie diecie. Oznacza to, że clean cheat meal to większy objętościowo posiłek, zawierający wyłącznie składniki znajdujące się w naszej diecie. Może to być większa porcja ryżu, kaszy lub mięsa, np. dodatkowa pierś z kurczaka.

 

6. Podsumowanie

Mimo rosnącej fali krytyki cheat meal jest bardzo popularny. Posiłek oszukany to świetny sposób na relaks i odpoczynek od diety. Jego umiejętne wprowadzanie może przełożyć się na lepsze wyniki pracy nad sylwetką.

 

Cheat meal nie sprawi, że zrezygnujesz z diety, chyba że nie poprzestaniesz na jednym oszukanym posiłku lub przesadzisz z jego kalorycznością. Należy znać umiar we wszystkim. Osoby, które mają problemy z przestrzeganiem założeń diety, mogą doprowadzić do jej zaburzenia i sprawić, że zamiast pozytywnych skutków tego posiłku pojawią się same negatywne. Takie błędy będzie trudno potem naprawić. Zwykle należy zacząć wszystko od nowa.