Z pokusami mamy do czynienia podczas diety i w trakcie pracy nad lepszą formą. W tym przypadku są to pokusy żywieniowe. Mamy czasem ochotę na małe odstępstwo od diety i zjedzenie czegoś innego, słodszego i bardziej kalorycznego. Wówczas możemy wprowadzić tzw. cheat meal, czyli posiłek oszukany.

 

SPIS TREŚCI:

1. Co to jest cheat meal (posiłek oszukany)?

2. Cheat meal – wpływ na organizm

3. Cheat meal a psychika

4. Jak to wygląda w praktyce

5. Clean cheat meal

6. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Co to jest cheat meal (posiłek oszukany)?

Podczas diety chyba każdy ma ochotę na niewielkie odstępstwo. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi cheat meal, czyli oszukany posiłek. Cheat meal to posiłek, na który mamy ochotę w danym momencie. Może to być coś słodkiego i/lub wysoce kalorycznego. Głównym jego zadaniem jest odciążenie psychiczne. Dzięki niemu możemy się zrelaksować i na chwilę zapomnieć o diecie. Jeśli cheat meal jest wprowadzony do menu w sposób odpowiedni, przynosi wymierne korzyści.

 

2. Cheat meal – wpływ na organizm

Cheat meal ma ogromny wpływ na nasz organizm, a dokładniej – na naszą gospodarkę hormonalną, która stymuluje organizm do wprowadzenia odpowiednich zmian. Wśród hormonów należy wymienić insulinę, leptynę, hormony tarczycy oraz grelinę. Mimo że każdy z nich pełni inną funkcję, wszystkie biorą udział w metabolizmie składników odżywczych.

 

Pojedynczy cheat meal nie wpływa na poziom leptyny (hormonu tkanki tłuszczowej odpowiadającego za regulację metabolizmu). To samo dotyczy greliny, która odpowiada za poziom zużytej oraz magazynowej energii. Fabryka Siły Sklep

 

Stosowanie diety sprawia, że poziom tych hormonów jest stabilny i umożliwia spalanie tkanki tłuszczowej. Właśnie wtedy można sobie pozwolić na cheat meal bez obaw, że zaburzy on pracę naszych hormonów.

 

Cheat meal powinien zawierać maksymalnie do 1000 kalorii. Należy pamiętać, że aby wprowadzić taki posiłek do swojej diety, należy jej przestrzegać przynajmniej przez 2 tygodnie. W ten sposób poziom hormonów ustabilizuje się, a cheat meal nie zaburzy pracy naszej gospodarki hormonalnej.

 

3. Cheat meal a psychika

Moim zdaniem cheat meal ma zbawienny wpływ na psychikę. Głównie z tego powodu wprowadzamy go do naszego menu. Poprawia nasz nastrój, sprawia, że wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia, oraz zmniejsza się napięcie emocjonalne, m.in. wynika to z wpływu na neuroprzekaźniki. Stan ten nazywa się euforią i w przypadku restrykcyjnej diety cheat meal ma niesamowicie istotne znaczenie.

 

4. Jak to wygląda w praktyce

Cheat meal powinien być stosowany raz w tygodniu przez osoby, które uzyskują na diecie zadowalające efekty, lub raz na dwa tygodnie przez osoby, którym przestrzeganie diety przysparza większych problemów. Nie powinien być posiłkiem, który zaczyna dzień oraz go kończy. Najlepszym rozwiązaniem jest wdrożenie go w środku dnia (między pierwszym a ostatnim posiłkiem). Jeśli wdrażamy posiłek oszukany do naszego menu, nie zmieniamy planu diety i nie odliczamy kalorii z innych posiłków.

 

Po zjedzeniu posiłku oszukanego kolejny posiłek należy zjeść dopiero wtedy, gdy pojawi się głód. Jeżeli po kilku godzinach nadal jesteśmy syci, należy czekać, aż posiłek się strawi. Dobrym rozwiązaniem jest wykonanie treningu HIIT, który zwiększy termogenezę i pozwoli spalić część kalorii

pochodzących z posiłków, które zjemy później.

 

Następnego dnia po spożyciu posiłku oszukanego należy liczyć się ze skokiem masy ciała. Nie ma jednak powodów do obaw. Na przestrzeni kilku kolejnych dni wszystko wróci do normy, z tą różnicą, że my będziemy bardziej zadowoleni.

 

Cheat meal sprawdzi się idealnie, gdy zostaniemy zaproszeni przez znajomych na obiad, a nie chcemy zniweczyć naszych starań związanych z utrzymaniem prawidłowej i zdrowej diety.

 

5. Clean cheat meal

Clean cheat meal, czyli czysty oszukany posiłek, to jedna z odmian posiłku oszukanego. Polega na podwyższeniu liczby kalorii spożywanych w ramach standardowego posiłku. Oznacza to, że clean cheat meal to większy objętościowo posiłek, zawierający wyłącznie składniki znajdujące się w naszej diecie. Może to być większa porcja ryżu, kaszy lub mięsa, np. dodatkowa pierś z kurczaka.

 

6. Podsumowanie

Mimo rosnącej fali krytyki cheat meal jest bardzo popularny. Posiłek oszukany to świetny sposób na relaks połączony z pobudzeniem hormonów do lepszej pracy, co w rezultacie przekłada się na lepsze wyniki.

 

Cheat meal nie sprawi, że zrezygnujesz z diety, chyba że nie poprzestaniesz na jednym oszukanym posiłku lub przesadzisz z jego kalorycznością. Należy znać umiar we wszystkim. Osoby, które mają problemy z przestrzeganiem założeń diety, mogą doprowadzić do jej zaburzenia i sprawić, że zamiast pozytywnych skutków tego posiłku pojawią się same negatywne, które trudno potem naprawić. Zwykle należy zacząć wszystko od nowa.