Aronia czarnoowocowa to bogate źródło związków polifenolowych. Antocyjaniny, procyjanidyny i kwas chlorogenowy to związki, które mają korzystny wpływ na stężenie glukozy, insuliny, cholesterolu i triglicerydów we krwi. Zwiększają one także pojemność antyoksydacyjną płynów ustrojowych. Te właściwości aronii sprawiają, że może stanowić cenne uzupełnienie diety diabetyków zarówno w postaci soku, jak również suchego koncentratu w kapsułkach. Owoce aronii są także źródłem wielu cennych witamin i składników mineralnych. Spośród witamin znajdujących się w aronii najczęściej wymienianymi są witamina C, B (B2, B6), E, P i prowitamina A, a wśród składników mineralnych przeważają molibden, mangan, miedź, bor, kobalt oraz jod.

 

SPIS TREŚCI:

1. Aronia – właściwości lecznicze

2. Sok z aronii

3. Przetwory aroniowe

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Aronia – właściwości lecznicze

Aronia czarnoowocowa jest uprawiana w Polsce na skalę przemysłową.  Produkcja w skali roku wynosi 35–40 tys. ton, z czego większość owoców przeznaczana jest na eksport. Właśnie dlatego Polska jest największym eksporterem aronii na świecie. Aronia jest rośliną, która doskonale nadaje się do uprawy ekologicznej, gdyż jest odporna na szkodniki i choroby, jej uprawa nie wymaga stosowania środków ochrony roślin. Duża zawartość procyjanidyn, należących do grupy tanin skondensowanych, oraz garbników powoduje, że jej owoce są cierpkie.

 

Charakterystyczne odczucie ściągające, które pojawia się po spożyciu aronii, wynika z wystąpieniem interakcji między taninami a białkami błony śluzowej oraz receptorami smakowymi języka. Dojrzała aronia jest jednym z najbogatszych źródeł polifenoli, większość z nich stanowią antocyjany. Średnia zawartość polifenoli w 100 g owoców wynosi 2080 mg, dla porównania 100 g czarnej porzeczki dostarcza średnio 560 mg polifenoli natomiast 100 g malin tylko 126 mg. Oczywiście zawartość ta będzie różna w zależności od odmiany, warunków uprawy i terminu zbioru. Jednak ilość ta przewyższa znacznie ilość przeciwutleniaczy w czarnej porzeczce czy owocach czarnego bzu oraz malin. 

 

Swoje silne właściwości antyoksydacyjne i antynowotworowe zawdzięcza zawartości antocyjanin, katechin i ich polimerów oraz kwasów fenolowych. Dzięki tym związkom możliwe jest wychwytywanie jonów metali ciężkich, hamowanie działania enzymów odpowiedzialnych za procesy utleniania

w organizmie, przerywanie reakcji z udziałem wolnych rodników i neutralizowanie ich. Pozwala to zapobiegać rozwojowi stanów zapalnych, infekcji, chorób metabolicznych, nowotworów, a także sprzyja podnoszeniu ogólnej odporności. 

 

Wykazano również, że spożycie aronii czarnoowocowej w odpowiednich ilościach może wpływać znacząco na przebieg choroby popromiennej i zwiększać odsetek przeżywalności. Działanie polega między innymi na hamowaniu generacji wolnych rodników, zwłaszcza rodnika ponadtlenkowego. Owoce aronii znalazły zastosowanie także w kosmetologii – w produkcji żeli chroniących skórę przed promieniowaniem UV.

 

2. Sok z aronii

Aronia i jej przetwory są również cennym uzupełnieniem diety diabetyków. Dużą zaletą soku z aronii jest zdolność obniżania indeksu glikemicznego roztworu cukrów prostych. Zawarte w aronii antocyjaniny zwiększają wrażliwość komórek obwodowych na działanie insuliny. Z kolei kwas chlorogenowy, który także wchodzi w skład owoców aronii, hamuje wchłanianie glukozy z jelita cienkiego. Spożycie owoców aronii może wpływać na zmniejszenie aktywności maltazy i sacharazy w śluzówce jelita cienkiego.

 

Badania kliniczne wykazały korzystny wpływ aronii na stan osób chorujących na cukrzycę. Aronia odgrywa także ważną rolę w diecie osób z zespołem metabolicznym, ponieważ nie tylko redukuje stężenie cukrów i cholesterolu we krwi, ale także obniża ciśnienie tętnicze i wykazuje przeciwzapalne właściwości. Produkty aroniowe są wartym polecenia uzupełnieniem diety diabetyków, a także osób dbających o wzrok. Korzyści z ich stosowania zostały potwierdzone zarówno w badaniach na zwierzętach, jak i badaniach klinicznych. Fabryka Siły Sklep

 

3. Przetwory aroniowe

Zbiór aronii należy przeprowadzać od połowy sierpnia do końca września.

Z owoców produkuje się soki, dżemy, konfitury, susz do herbatek owocowych oraz nalewki. Można w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu. Największą ilość antyoksydantów oraz rutyny, która odpowiada za uszczelnianie naczyń krwionośnych, zawiera świeżo wyciśnięty sok. Jeśli jednak nie odpowiada nam nieco cierpki smak, zebrane owoce należy przemrozić, a następnie przygotować z nich przecier.

 

Sok cytrynowy dodany do soku z aronii korzystnie wpływa na walory smakowe, a dodatkowo wzbogaca go w witaminę C i zapewnia korzystne pH. Inną alternatywą jest suszenie owoców. Można to zrobić w piekarniku. Owoce należy ułożyć na blasze wyłożonej papierem i piec w 50–60°C przez kilka godzin lub zostawić w ciepłym i suchym miejscu na folii spożywczej. Z tak przygotowanych owoców można w łatwy sposób przyrządzić herbatę, wystarczy zalać je wrzątkiem.

 

W Polsce asortyment preparatów aroniowych jest raczej ubogi. W aptekach można kupić owoce aronii w formie suplementów diety, w postaci sproszkowanej i pozbawionej cukru.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Białek M., Rutkowska J., Hallmann E., Aronia czarnoowocowa (aronia melanocarpa) jako potencjalny składnik żywności funkcjonalnej, „ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość” 2012, 6 (85), 21–30.

Banaś A., Korus A., Prozdrowotne właściwości owoców i przetworów z aronii, „Medycyna Rodzinna” 2015, 4(18), 179–181.

Sikora J., Markowicz M., Mikiciuk-Olasik E., Rola i właściwości lecznicze aronii czarnoowocowej w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” 2009, 42(1), 10–17.