Mądre odżywianie zaczyna się nie w kuchni, ale w sklepie. Gotowanie jest tylko praktycznym wykorzystaniem tego, jak wydaliśmy pieniądze podczas zakupów. Dlatego tak ważne jest podejmowanie odpowiednich decyzji, kiedy przemierzamy sklepowe alejki. W tym artykule znajdziesz podstawowe zasady, które pomogą ci zrobić mądre zakupy.

 

SPIS TREŚCI:

1. Wybieraj kolory!

2. Unikaj produktów przetworzonych

3. Przygotuj listę zakupów

4. Nie chodź na zakupy z pustym brzuchem

5. Unikaj alejki ze słodyczami

6. Czytaj etykiety

7. Zrób zakupy!

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Wybieraj kolory!

Podczas zakupów należy pamiętać przede wszystkim o zakupie świeżych warzyw i owoców, gdyż zgodnie z aktualnie obowiązującymi zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia stanowią one podstawę naszej codziennej diety.

 

W ciągu dnia w naszym menu warzywa powinny pojawiać się w 4 lub 5 posiłkach, natomiast owoce w 1 lub 2 posiłkach. Patrząc na te proporcje, możemy zadać sobie pytanie, po co nam tyle warzyw i owoców. Otóż produkty te jemy, aby dostarczyć sobie witamin i składników mineralnych oraz odpowiednią ilość błonnika. Dodatkowo warzywa i owoce są źródłem substancji czynnych, m.in. polifenoli. Polifenole to organiczne związki chemiczne, wykazujące m.in. działanie antyoksydacyjne.

 

Różne kolory warzyw i owoców świadczą o różnej zawartości składników odżywczych, np. jarmuż, kolor zielony, będzie dobrym źródłem kwasu foliowego, a marchewka, kolor pomarańczowy, będzie dobrym źródłem beta-karotenu.

 

Pamiętajmy, osoba zdrowa powinna sięgać przede wszystkim po warzywa i owoce surowe. Poza sezonem możemy korzystać z warzyw mrożonych. To, na co powinniśmy uważać przy zakupie warzyw i owoców, to przede wszystkim pleśń. Przed spożyciem warzyw i owoców należy je umyć.

 

 

2. Unikaj produktów przetworzonych

Produkty przetworzone to takie, które przed trafieniem na półkę zostały poddane ingerencji ze strony producentów. Do tego typu żywności producenci często dodają substancje dodatkowe, do których zaliczymy m.in. konserwanty, polepszacze smaku, barwniki, środki spulchniające.

 

Niejednokrotnie produkty przetworzone są wzbogacane o cukier lub sól. A po co to wszystko? Niestety po to, aby nam lepiej smakowało, a nie po to, by było dla nas zdrowsze. Do najgorszych przykładów żywności wysokoprzetworzonej możemy zaliczyć m.in. zupy w proszku, zupy typu instant, chińskie zupki, gotowane dania. Fabryka Siły Sklep

 

Warto jednak zauważyć, że rynek spożywczy również się zmienia, nie wszystkie produkty gotowe charakteryzują się złym składem. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest gotowanie w domu, jednak gdy nie mamy czasu i chcemy sięgnąć po produkt gotowy, przeczytajmy jego skład.

 

3. Przygotuj listę zakupów

Jak się dobrze przygotować do zakupów? Rozwiązanie jest jedno – przed zakupami planujemy listę zakupów. Uchroni nas to przed kupowaniem produktów „na wyrost”. Lista zakupów zmusza nas do zaglądnięcia do lodówki, spiżarki i zastanowienia się, co tak naprawdę jest nam w danej chwili potrzebne.

 

Przygotowując taką listę, jesteśmy w stanie zastanowić się nad produktami i spojrzeć na nie od strony wartości odżywczej, chyba że robimy listę na szybko przed wyjściem z pracy. Pamiętajmy, jeśli idziemy do sklepu bez odpowiedniego przygotowania, najczęściej opuszczamy go z wieloma produktami, które nie są nam potrzebne. Lista zakupów pomaga nam nie tylko w zakupie wartościowych produktów, ale również w zaoszczędzeniu pieniędzy.


4. Nie chodź na zakupy z pustym brzuchem

Robienie zakupów, gdy jesteśmy głodni, to proszenie się o katastrofę, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę zapach świeżego pieczywa, który czujemy po wejściu do sklepu. Jeśli tylko możesz, staraj się zjeść posiłek przed pójściem na zakupy. Dzięki temu unikniesz kupna niepotrzebnych produktów.

 


5. Unikanie alejki ze słodyczami

Jeżeli masz problem ze słodyczami, to najlepiej unikaj miejsc, w których się znajdują. Na szczęście większość produktów w sklepach jest obecnie segregowana zgodnie z kategorią, do której należy. To oznacza, że batony, chipsy, ciasteczka i biszkopty są ułożone obok siebie w jednej alejce. 

 

Pamiętaj, omijanie półek sklepowych to nie wszystko, prawdziwe wyzwanie czeka koło kasy, gdyż tam najczęściej znajdują się również rozmaite słodkości w postaci ciasteczek, cukierków, żelek. Najważniejsze w czasie oczekiwania w kolejce do kas to zająć swoje myśli czymś innym niż jedzenie.


6. Czytaj etykiety

W obecnych czasach zwrócenie uwagi na to, co jemy, wydaje się całkiem łatwym zadaniem, gdyż producenci mają obowiązek na etykiecie pakowanych produktów spożywczych umieszczać skład produktu oraz jego wartość odżywczą i zawartość poszczególnych makroskładników. Jest to dla nas ułatwienie. Jeżeli nie jesteśmy pewni produktu spożywczego, zatrzymujemy się na chwilę, odwracamy opakowanie i czytamy. Dopiero później decydujemy, czy go kupić, czy nie.


7. Zrób zakupy!

Na sam koniec punkt najważniejszy. Robienie zakupów! Nawet jeśli na co dzień prowadzisz zdrowy tryb życia, to jeśli pewnego dnia przyjdziesz zmęczony z pracy i zobaczysz pustą lodówkę, jest duża szansa, że zamiast pójść do sklepu i kupić chude mięso i warzywa, po prostu położysz się w fotelu i zamówisz pizzę. Upewnij się, że twoja lodówka zawsze jest zaopatrzona w coś zdrowego, z czego szybko przygotujesz zdrowy i pyszny posiłek.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Instytut Żywności i Żywienia, izz.waw.pl (27.08.2019).