Mądre odżywianie zaczyna się nie w kuchni, ale w sklepie. Gotowanie jest tylko praktycznym wykorzystaniem tego, jak wydaliśmy pieniądze podczas zakupów. Dlatego tak ważne jest podejmowanie odpowiednich decyzji, kiedy przemierzamy sklepowe alejki. W tym artykule znajdziesz podstawowe zasady, które pomogą ci zrobić mądre zakupy.

 

SPIS TREŚCI:

1. Wybieraj kolory!

2. Unikaj produktów przetworzonych

3. Przygotuj listę zakupów

4. Nie chodź na zakupy z pustym brzuchem

5. Unikaj alejki ze słodyczami

6. Czytaj etykiety

7. Zrób zakupy!

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Wybieraj kolory!

Podczas zakupów należy pamiętać przede wszystkim o świeżych warzywach i owocach, gdyż zgodnie z aktualnie obowiązującymi zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia stanowią one podstawę codziennej diety.

 

W ciągu dnia w menu warzywa powinny pojawiać się w 4–5 posiłkach, natomiast owoce w 1–2 posiłkach. Produkty te dostarczają witamin i składników mineralnych oraz odpowiednią ilość błonnika. Dodatkowo warzywa i owoce są źródłem substancji czynnych, m.in. polifenoli. Polifenole to organiczne związki chemiczne, wykazujące m.in. działanie antyoksydacyjne.

 

Różne kolory warzyw i owoców świadczą o różnej zawartości składników odżywczych, np. jarmuż (kolor zielony) będzie dobrym źródłem kwasu foliowego, a marchewka (kolor pomarańczowy) będzie dobrym źródłem beta-karotenu.

 

Należy pamiętać, że osoba zdrowa powinna sięgać przede wszystkim po warzywa i owoce surowe. Poza sezonem można korzystać z warzyw mrożonych. To, na co trzeba uważać przy zakupie warzyw i owoców, to pleśń. Przed spożyciem warzyw i owoców należy je umyć.

 

 

2. Unikaj produktów przetworzonych

Produkty przetworzone to takie, które przed trafieniem na półkę zostały poddane ingerencji ze strony producentów. Do tego typu żywności producenci często dodają substancje dodatkowe, do których zalicza się m.in. konserwanty, polepszacze smaku, barwniki, środki spulchniające.

 

Niejednokrotnie produkty przetworzone są wzbogacane o cukier lub sól. A po co to wszystko? Niestety po to, aby lepiej smakowało, a nie po to, by było zdrowsze. Do najgorszych przykładów żywności wysokoprzetworzonej należą m.in. zupy w proszku, zupy typu instant, chińskie zupki, gotowe dania. Fabryka Siły Sklep

 

Warto jednak zauważyć, że rynek spożywczy również się zmienia, nie wszystkie produkty gotowe mają zły skład. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest gotowanie w domu, ale niekiedy może brakować czasu. Warto pamiętać, że zanim sięgnie się po produkt gotowy, należy przeczytać jego skład.

 

3. Przygotuj listę zakupów

Jak się dobrze przygotować do zakupów? Rozwiązanie jest jedno – przed zakupami planować listę zakupów. Lista zakupów zmusza do zajrzenia do lodówki, spiżarki i zastanowienia się, co tak naprawdę jest w danej chwili potrzebne.

 

Podczas przygotowywania takiej listy można zastanowić się nad produktami i spojrzeć na nie pod kątem wartości odżywczej, chyba że robi się listę szybko, przed wyjściem z pracy. Należy pamiętać, że jeśli ktoś idzie do sklepu bez odpowiedniego przygotowania, najczęściej opuszcza go z wieloma niepotrzebnymi produktami. Lista zakupów pomaga nie tylko w zakupie wartościowych produktów, ale również w zaoszczędzeniu pieniędzy.


4. Nie chodź na zakupy z pustym brzuchem

Robienie zakupów, gdy doskwiera głód, to proszenie się o katastrofę, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę zapach świeżego pieczywa. Jeśli tylko to możliwe, należy starać się zjeść posiłek przed pójściem na zakupy. Dzięki temu uniknie się kupna niepotrzebnych produktów.

 


5. Unikanie alejki ze słodyczami

Najlepiej unikać miejsc, w których znajdują się słodycze. Na szczęście większość produktów w sklepach jest obecnie segregowana zgodnie z kategorią. To oznacza, że batony, chipsy, ciasteczka i biszkopty są ułożone obok siebie w jednej alejce.

 

Omijanie półek sklepowych to nie wszystko, prawdziwe wyzwanie czeka koło kasy, gdyż tam najczęściej znajdują się również rozmaite słodycze w postaci ciasteczek, cukierków, żelek. Najważniejsze w czasie oczekiwania w kolejce do kas to zająć swoje myśli czymś innym niż jedzenie.


6. Czytaj etykiety

Obecnie zwrócenie uwagi na to, co się je, wydaje się całkiem łatwym zadaniem, gdyż producenci mają obowiązek na etykiecie pakowanych produktów spożywczych umieszczać informacje o składzie, jego wartości odżywczej i zawartości poszczególnych makroskładników.


7. Zrób zakupy!

Na koniec punkt najważniejszy – robienie zakupów! Nawet jeśli ktoś na co dzień prowadzi zdrowy tryb życia, to gdy przyjdzie zmęczony z pracy i zobaczy pustą lodówkę, jest duża szansa, że zamiast pójść do sklepu i kupić chude mięso i warzywa, po prostu zamówi pizzę. Warto upewnić się, że lodówka zawsze jest zaopatrzona w coś zdrowego, z czego szybko można przygotować zdrowy i pyszny posiłek.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Instytut Żywności i Żywienia, izz.waw.pl (27.08.2019).