Boczek to jeden z najpopularniejszych wyrobów masarskich w Polsce. Jest stosunkowo tani i bardzo smaczny, a to za sprawą wysokiej zawartości tłuszczu, który jest nośnikiem smaku. Czy warto wprowadzić go do codziennej diety?

 

SPIS TREŚCI:
1. Duża ilość energii w małej porcji
2. Ubogi w witaminy i składniki mineralne
3. Źródło tłuszczu
4. Źródło cholesterolu

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Duża ilość energii w małej porcji
Ze względu na wysoką zawartość tłuszczu boczek jest produktem wysokokalorycznym – 100 g produktu dostarcza aż 326 kcal. Duża zawartość tłuszczu warunkuje prawidłowe przyswajanie witamin w nim rozpuszczalnych – A, D, E i K.


Cienki plaster boczku waży ok. 10 g. Wartość odżywcza w porcji boczku (10 g) jest następująca:
– wartość energetyczna: 32,6 kcal,
– białko: 1,7 g,
– tłuszcz: 2,9 g, w tym:
kwasy tłuszczowe nasycone: 1,3 g,
jednonienasycone kwasy tłuszczowe: 1,1 g,
wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-6: 0,3 g,
– cholesterol: 6,4 mg,
– węglowodany ogółem: 0 g,
– błonnik pokarmowy: 0 g.

 

2. Ubogi w witaminy i składniki mineralne
Ze względu na wysoką zawartość tłuszczu boczek jest produktem ubogim w składniki regulatorowe. Plaster boczku dostarcza:
– 0,3 mg niacyny,
– 0,1 mg kobalaminy,
– 0,1 mg witaminy E,
– 6,6 mg sodu,
– 9,5 mg fosforu,
– 1 mg magnezu,
– 25,3 mg potasu,
– 0,1 mg żelaza,
– 0,2 mg cynku.

 

3. Źródło tłuszczu
Boczek jest bogatym źródłem tłuszczu, w tym głównie kwasów tłuszczowych nasyconych. Tłuszcz nasycony dostarcza znacznej ilości energii – 1 g tłuszczu to 9 kcal. Energia ta musi być spożytkowana, w przeciwnym razie zostanie odłożona w postaci tkanki tłuszczowej. Nadmiar tłuszczów nasyconych prowadzi do rozwoju chorób układu krążenia.
W boczku znajdują się również korzystne tłuszcze, czyli jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe obniżają stężenie cholesterolu i lipoprotein LDL (frakcja miażdżycorodna), tym samym zwiększają ilość lipoprotein HDL we krwi. Z kolei zawarte w boczku kwasy tłuszczowe z rodziny omega-6 działają prozapalnie.

  Fabryka Siły Sklep

4. Źródło cholesterolu
W boczku znajdują się duże ilości cholesterolu. 100 g produktu dostarcza aż 64 mg tego składnika, co stanowi 20% dziennego zapotrzebowania. Cholesterol jest sterolem zwierzęcym, który po części jest syntetyzowany w organizmie człowieka. Jest on niezbędny do powstawania witaminy D, produkcji kwasów żółciowych oraz syntezy hormonów sterydowych takich jak kortyzol, estrogeny, progesteron, testosteron, aldosteron. Produkty bogate w ten składnik wspierają funkcjonowanie układu rozrodczego, poprawiają płodność oraz pomagają organizmowi w sytuacjach stresowych. Niedobór cholesterolu jest tak samo niebezpieczny jak jego nadmiar. Zbyt duże ilości cholesterolu zwiększają ryzyko rozwoju chorób układu krążenia.
Podsumowując, w pewnych sytuacjach boczek warto wprowadzać do codziennej diety. Świetnie sprawdzi się przede wszystkim u osób, których zapotrzebowanie kaloryczne jest wysokie.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia
Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Warszawa 2010, 65–86.
Dasiewicz K., Chmiel M., Charakterystyka tłuszczów zwierzęcych i aspekty zdrowotne związane z ich spożywaniem, „Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego” 2016, 1, 100–104.
Kunachowicz H. et al., Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Warszawa 2005.
Pitchford P., Odżywianie dla zdrowia, Łódź 2010, 196–229.