Nie od dziś wiadomo, że słodycze to produkty, którym niejednokrotnie trudno (a bywa, że i niemożliwie!) jest się oprzeć. Wydawać by się mogło, że wraz z wiekiem wyrasta się z bezgranicznej miłości do tej grupy produktów spożywczych. Jednak pośród nich jest taki, który kocha się przez całe życie, niezależnie od wieku. Mowa o czekoladzie – najpopularniejszej, a zarazem najlepszej ze słodyczy.


Jej niezmienną popularność potwierdza historia jej powstania – pierwsze wzmianki o czekoladzie pochodzą już z czasów starożytnych, kiedy to

z ziaren kakaowca wytwarzano niepowtarzalny afrodyzjak – tak zwaną „gorzką wodę” (Xococalit), dostępną tylko dla najbogatszych. I choć sposób jej wytwarzania i spożywania ulegał znacznej zmianie, a dopiero wiek XIX umożliwił otrzymywanie czekolady podobnej do współczesnej, jej popularność, wyjątkowy smak i pozytywne oddziaływanie na organizm nie ulegają zmianie od najdawniejszych wieków.


SPIS TREŚCI:

1. Czekolada – ogólne informacje
2. Rodzaje czekolady
3. Czekolada a zdrowie
4. Fakty i mity

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Czekolada – ogólne informacje
Czekolada należy do grupy wyrobów cukierniczych. Podstawą do stworzenia czekolady jest miazga kakaowa – im większa jej zawartość, tym jej jakość jest wyższa. Poza wspomnianą miazgą, do sporządzenia czekolady, oprócz tłuszczu kakaowego, może zostać użyty ten cukierniczy,

a spośród pozostałych składników należy wymienić substancje słodzące

i inne dodatki. Z suchych faktów na temat zawartości czekolady warto również wiedzieć, iż ta odpowiednia powinna mieć minimum 35% suchej masy kakaowej, na którą musi się składać minimum 18% tłuszczu kakaowego (a nie tańszego tłuszczu roślinnego) oraz minimum 14% odtłuszczonej suchej masy kakaowej.


Wybierając czekoladę, warto postawić nie tylko na jej walory smakowe, ale także korzyści zdrowotne. W tym przypadku zasada jest banalnie prosta – im więcej kakao, tym walory zdrowotne czekolady większe. A to oznacza, iż czas przekonać się do czekolady gorzkiej.


2. Rodzaje czekolady
Jak wiele innych produktów spożywczych, tak i czekolada doczekała się niezliczonych swych rodzajów. Pośród tych podstawowych wymienić należy cztery główne – gorzką, mleczną, deserową i białą. Przyjrzyjmy się każdej z nich:

– czekolada gorzka jest najbardziej wartościową i prozdrowotną formą tej słodyczy, a to ze względu na wysoki procent zawartości miazgi kakaowej – od 70 do nawet 95%; bogata w przeciwutleniacze, a uboga w cukry, ma również najwięcej substancji odżywczych spośród wszelkich czekolad;


– czekolada mleczna zawiera maksymalnie 50% miazgi kakaowej, przy czym w większości czekolad ta zawartość oscyluje w granicach zaledwie 20%; jest jedną z ulubionych i najczęściej kupowanych czekolad, ze względu na łagodny i słodki smak, który zapewnia niebezpiecznie wysoka zawartość cukru, sięgająca nawet 50%; wśród pozostałych składników należy wymienić także mleko w proszku, a niekiedy tłuszcze roślinne, używane zamiast tłuszczu kakaowego w celu osiągnięcia jak najniższych kosztów wytwarzania;


– czekolada biała charakteryzuje się brakiem kakao i niską zawartością masła kakaowego, przez co przez prawdziwych koneserów nie jest w ogóle uważana za czekoladę; zazwyczaj odznacza się wysoką zawartością cukru; Fabryka Siły Sklep


– czekolada deserowa ma w swoim składzie od 30–70% miazgi kakaowej; substancjami uzupełniającymi jest cukier, a czasem także inne dodatki;


– czekolada z dodatkami jest mieszaniną wyżej wymienionych rodzajów czekolad i różnorodnych dodatków; „najmniejszym złem” są te zawierające bakalie i orzechy, natomiast najbardziej szkodliwymi dla zdrowia będą czekolady nadziewane – napakowane pustymi kaloriami, cukrem i chemią pod postacią sztucznych substancji nadających smak i aromat.


3. Czekolada a zdrowie
Po zapoznaniu się z podstawowymi rodzajami czekolad, wniosek na temat prozdrowotnego działania czekolady nasuwa się sam – jedyny słuszny i ko-rzystny wybór występuje pod postacią czekolady gorzkiej. Pozostałe rodzaje, choć niewątpliwie kuszące smakiem, nie wniosą do naszego organizmu nic poza pustymi kaloriami, a spożywane regularnie mogą siać

w nim spustoszenie.


Dla miłośników słodkich czekolad zapewne nie są to przyjemne informacje. Aby je zniwelować i przekonać do przesunięcia swych gustów smakowych

w stronę czekolady gorzkiej, warto zapoznać się z jej podstawowymi, zdrowotnymi zaletami:

– zawiera nawet pięć razy więcej (w porównaniu z czekoladą mleczną) teobrominy – substancji, która w swym działaniu naśladuje kofeinę, zwiększając koncentrację i poprawiając nastrój;


– pozytywnie wpływa na serce, obniżając ryzyko zaburzeń jego pracy,

a nawet choroby wieńcowej i miażdżycy oraz pomagając w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi – wszystko to za sprawą licznie występujących flawonoidów;


– dostarcza składników mineralnych – magnezu, potasu czy żelaza, a także węglowodanów, lecytyny i pirazyny – taka mieszanka w szybki i prosty sposób uzupełnia braki energii, a ponadto polepsza pamięć i koncentrację;


– opóźnia procesy starzenia, dzięki wysokiemu stężeniu przeciwutleniaczy;


– poprawia nastrój, a to za sprawą tryptofanu, czyli aminokwasu, który przekształcany jest w mózgu w serotoninę – tak zwany hormon szczęścia; na poprawę samopoczucia wpływa także obecność kofeiny (choć w czeko-ladzie występuje w niewielkich ilościach) oraz teobrominy i fenyloetyloaminy.


4. Fakty i mity
Na temat czekolady powstało wiele opinii – niestety nie wszystkie są zgodne z prawdą. Rozprawmy się z najważniejszymi mitami:


Czekolada „light” jest idealna dla osób dbających o linię
To najprawdopodobniej jeden z najpopularniejszych mitów, nie tylko

w stosunku do czekolady, ale i wielu innych produktów spożywczych. Określenie „light", mające na celu uspokojenie sumienia i wywarcie wrażenia o niskiej kaloryczności produktu, wprowadza konsumenta w błąd. Czekolada „light” może i posiada obniżoną zawartość cukru, ale kosztem obecności tłuszczu, który w takiej sytuacji jest używany w większych ilościach. Wniosek? Czekolady „light” w najlepszej sytuacji mają tyle samo kalorii, co zwykłe, a niejednokrotnie zdarza się, że znacznie więcej.


Czekolada z białym nalotem jest niezdatna do spożycia
Biała warstewka na czekoladzie jest jedynie oznaką złego przechowywania – w nadmiernym cieple bądź zimnie – lub złego jakościowo składu czekolady.


Biała czekolada jest zdrowsza i mniej kaloryczna niż ciemna
Całkiem na odwrót! W końcu najważniejszym składnikiem czekolady jest kakao, a tego – jak wiadomo – w białej czekoladzie nie ma. A co jest? Duża ilość cukru, tłuszczu i sztucznych substancji. Innymi słowy – puste kalorie! Nie bez powodu przez koneserów nie jest w ogóle zaliczana do czekolad.


Czekolada ma właściwości uzależniające
Ta opinia powstała na skutek obecności w czekoladzie kofeiny i teobrominy. Warto jednak podejść do tej informacji ze zdrowym rozsądkiem – ilości wspomnianych substancji są w czekoladzie tak niskie, iż nie można udowodnić ich uzależniającego wpływu.


Jak widać, wiadomości na temat czekolady są bardzo rozległe, choć fakty przeplatają się z mitami. Tak jak w przypadku większości produktów spożywczych, tak i tutaj warto kierować się zdrowym rozsądkiem. Na hasła reklamowe producentów, zachwalające dany produkt, warto przymknąć oko.


Jedyna pewna wiedza kryje się z drugiej strony opakowania – na etykiecie ze składnikami produktu. Warto przed zakupem dokładnie ją przebadać, pamiętając, że dobra czekolada na pierwszym miejscu zawiera to, co w niej najcenniejsze, czyli miazgę kakaową, a nie cukier i chemiczne zapychacze.