Prawidłowe odżywianie to sposób na zachowanie zdrowia i zgrabnej sylwetki. Zdrowy sposób odżywiania powinien stać się elementem stylu życia. Zdrowe nawyki stają się wówczas codziennością. Nie każdy jednak posiada odpowiednią wiedzę żywieniową i nie zawsze zdaje sobie sprawę z błędów, jakie popełnia na co dzień. Jednak czasami jesteśmy tych błędów świadomi i popełniamy je z premedytacją.

 

SPIS TREŚCI:

1. Brak śniadań, zbyt mała lub zbyt duża liczba posiłków

2. Zbyt mało warzyw i owoców oraz płynów w diecie

3. Podjadanie (słodycze, fast foody, żywność przetworzona)

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Brak śniadań, zbyt mała lub zbyt duża liczba posiłków

Pierwszym bardzo często popełnianym błędem jest przekonanie, że niezjedzenie śniadania nie wpływa na kondycję psychiczną i fizyczną. Wiele osób zaraz po przebudzeniu i porannej toalecie wychodzi z domu z pustym żołądkiem. Czasem wypija zaledwie kawę. Brak śniadania przekłada się na brak źródła energii dla mózgu i mięśni. Jak pracować, uczyć się bez odpowiedniej dawki paliwa?


Zjedzenie śniadania w pracy czy w szkole może uratować sytuację. Na pewno nie będzie lepiej, gdy pierwszym posiłkiem będzie obiad. Liczba zjadanych w ciągu dnia posiłków również ma znaczenie. Dwa czy trzy posiłki na dzień to za mało, ale też nie powinno się jeść zbyt często.

 

Optymalna liczba to 4–5 posiłków zjadanych co 3–4 godziny. Układ pokarmowy pracuje wtedy poprawnie, ograniczone są również gwałtowne skoki insuliny, samopoczucie się poprawia. Należy pamiętać, że jedzenie zbyt późno również nie wpływa korzystnie na nasze zdrowie. Posiłek spożyty o zbyt późnej porze może skutkować dolegliwościami ze strony przewodu pokarmowego i problemami z zasypianiem. Lekką kolację najlepiej zjeść 2–3 godziny przed snem.


2. Zbyt mało warzyw i owoców oraz płynów w diecie

Kolejny błąd popełniany przez Polaków to zbyt mała liczba owoców i warzyw w diecie. Dieta w Polsce często bazuje na tłustych, ciężkostrawnych potrawach. Spożycie warzyw i owoców jest wciąż zbyt niskie.


Jest to duży błąd ze względu na to, że prócz witamin i soli mineralnych dostarczają one błonnika, który jest bardzo ważny dla prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego. Często pojawia się także problem z ilością wypijanych płynów, która w dziennej diecie powinna wynosić około 2–2,5 litrów, nie wliczając w to czarnej herbaty i kawy. Należy pamiętać również o tym, aby nawadniać się stopniowo przez cały dzień.


3. Podjadanie (słodycze, fast foody, żywność przetworzona) Fabryka Siły Sklep

Słodycze, żywność przetworzona, fast foody to plaga naszych czasów. W diecie przeciętnego Polaka pojawiają się one zdecydowanie zbyt często. Ich częste spożywanie niesie za sobą wiele negatywnych skutków dla organizmu, przyczynia się m.in. do rozwoju chorób cywilizacyjnych, począwszy od otyłości, a skończywszy na cukrzycy typu 2.

 

Wykluczenie słodyczy może wydawać się najtrudniejszym zadaniem. W takiej sytuacji warto zacząć od ograniczenia ilości cukru i zamiany słodyczy kupowanych w sklepach na własnoręcznie wypieki przygotowane przy użyciu naturalnych składników.  

 

Jeżeli chcemy właściwie się odżywiać, należy zwiększać wiedzę żywieniową, aby popularne błędy nie wkradły się do naszego życia. Kiedy już będziemy tę wiedzę posiadać, trzeba cierpliwie wypracować zdrowe nawyki, a wtedy nic już nie będzie stać na drodze do zdrowia.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Lewko K. Leczenie dobrą dietą, Warszawa 2015, 91,92.

Medycyna stylu życia, pod red. Śliż D., Mamcarz A., Warszawa 2018, 106–107.