Bioflawonoidy są substancjami pochodzenia naturalnego, które pełnią niezwykle ważne funkcje w organizmie człowieka. Znajdują się głównie w owocach oraz warzywach, niestety w diecie Polaków nie są spożywane w wystarczających ilościach. Z tego względu warto wprowadzić suplementację biolfawonoidów do codziennej diety. Jak bioflawonoidy wpływają na ludzki organizm? Jakie są ich najlepsze źródła? Jak wyglądają objawy ich niedoboru? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań dotyczących bioflawonoidów znajdują się w poniższym artykule. Zapraszam do lektury.

 

SPIS TREŚCI:
1. Czym są bioflawonoidy?
2. Jak bioflawonoidy działają na nasz organizm?
3. Kiedy spożywanie bioflawonoidów jest niezbędne?
4. Najlepsze źródła bioflawonoidów
5. Objawy niedoboru bioflawonoidów
6. Dostępność bioflawonoidów na rynku

Zobacz więcej! -23 kg -11 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg

 

 

1. Czym są bioflawonoidy?
Bioflawonoidy, inaczej zwane flawonoidami, witaminą P lub związkami flawonowymi, są substancjami fitochemicznymi pochodzenia naturalnego znajdującymi się w roślinach. Działają one ochronnie na komórki roślin, między innymi osłaniają je przed chorobami, szkodliwym promieniowaniem UV, insektami, grzybami, itp. Najczęściej występują w formie glikozydów, czyli są związane z cukrami. W takiej postaci są dobrze przyswajane przez ludzki organizm.Można znaleźć je przede wszystkim w zewnętrznych warstwach roślin – skórce owoców, liściach oraz nasionach.

 

Związki flawonowe można podzielić na:
– flawonole, takie jak kwercetyna czy morina – ich największe ilości można znaleźć w jabłkach, czarnym bzie, czerwonej cebuli, ciemnych winogronach oraz czerwonej kapuście;
– flawanole, do których można zaliczyć między innymi katechinę oraz epikatechinę – ich spore ilości znajdują się w czekoladzie, czerwonym winie oraz herbacie;
– flawanony, do których należy hesperydyna oraz hesperetyna – występują one głównie w cytrusach;
– izoflawony, takie jak genisteina – znajdują się przede wszystkim w roślinach strączkowych oraz soi i jej przetworach;
– antocyjany, między innymi malwidin oraz cyjanidyna – przede wszystkim znajdują się one w owocach o ciemnej barwie, między innymi w borówkach, czarnym bzie, aronii, porzeczkach, truskawkach, wiśniach, ciemnych winogronach oraz czerwonym winie;
– flawony, do których można zaliczyć między innymi luteolinę oraz apigeninę – ich największe ilości znajdują się w czerwonej papryce, pietruszce, tymianku oraz cytrynie.

 

2. Jak bioflawonoidy działają na nasz organizm?
Związki flawonowe w organizmie mogą pełnić podobną funkcję jak witaminy. Wykazują wiele prozdrowotnych aktywności, dzięki czemu znajdują szerokie zastosowanie w leczeniu oraz profilaktyce wielu chorób, głównie cywilizacyjnych.

 

Bioflawonoidy pełnią ważną rolę w organizmie człowieka, między innymi:
– poprawiają przyswajalność witaminy C w organizmie;
– wpływają korzystnie na syntezę kolagenu w organizmie oraz poprawiają stabilność tkanki łącznej, dzięki temu poprawiają ogólną kondycję skóry, włosów oraz paznokci;
– są uważane za jedno z najlepszych źródeł antyoksydantów, dzięki czemu opóźniają procesy starzenia się organizmu;
– wykazują działanie przeciwgrzybicze, przeciwwirusowe oraz przeciwbakteryjne;
– zmniejszają ryzyko powikłań cukrzycy;
– pomagają w prewencji nowotworów;
– zmniejszają ryzyko wylewów;
– działają przeciwobrzękowo;
– wykazują również właściwości przeciwalergiczne;
– posiadają zdolność pochłaniania promieni UV;
– potrafią wiązać oraz usuwać z organizmu szkodliwe substancje, między innymi kadm, ołów, rtęć, arsen, miedź, chrom, itd.;
– wspomagają układ odpornościowy;
– zmniejszają stany zapalne;
– powodują wzrost aktywności estrogenu;
– zapobiegają uszkodzeniu mózgu oraz wspomagają pamięć;
– wpływają korzystnie na układ krążenia oraz obniżają ciśnienie tętnicze krwi;
– zapewniają odpowiednią homeostazę;
– zapobiegają utlenianiu się tłuszczu;
– zapobiegają przeziębieniu oraz grypie;
– podtrzymują działanie adrenaliny, która działa stymulująco oraz mobilizująco;
– wspomagają rehabilitację po chorobach serca i układu krążenia.

 

3. Kiedy spożywanie bioflawonoidów jest niezbędne?
Włączenie flawonoidów do codziennej diety może nieść za sobą wiele pozytywnych zmian w naszym organizmie. Ich stosowanie zaleca się zarówno w zapobieganiu, jak i wspomaganiu leczenia wielu chorób, między innymi:
– cukrzycy,
– żylaków,
– zapalenia stawów,
– zakażeń wirusowych,
– udaru mózgu,
– stanów zapalnych,
– nowotworów,
– nadciśnienia krwi,
– miażdżycy,
– alergii,
– hipercholesterolemii.


Dotychczas nie ustalono zalecanej dawki bioflaowonidów w ciągu doby, przyjęto jednak, że minimalne spożycie powinno wynosić minimum 1 g czyli około 1 kg świeżych owoców oraz 1,5 kg warzyw. Nie istnieje natomiast ryzyko przedawkowania bioflawonoidów, głównie ze względu na fakt, że są one rozpuszczalne w wodzie. Ich nadmiar jest usuwany z organizmu wraz z moczem.

 

4. Najlepsze źródła bioflawonoidów
Głównym źródłem bioflawonoidów są warzywa oraz owoce, szczególnie cytrusowe oraz te o ciemnej barwie. Spore ilości związków flaowonowych możemy znaleźć miedzy innymi w:
– jeżynach,
– borówkach,
– czarnych porzeczkach,
– czerwonych porzeczkach,
– wiśniach,
– dzikiej róży,
– grejpfrutach,
– pomarańczach,
– cytrynach,
– kiwi,
– pomidorach,
– papryce,
– brokułach,
– cebuli,
– szpinaku,
– czerwonym winie.

 

5. Objawy niedoboru bioflawonoidów
Objawy niedoboru bioflawonoidów zazwyczaj są widoczne gołym okiem. Można wtedy zaobserwować:
– popękane naczynia włosowate,
– zmęczenie,
– osłabienie,
– utrudnione gojenie się ran,
– drobne siniaki,
– rozszerzone naczynka na twarzy,
– krwawienie z dziąseł,
– krwawe wybroczyny,
– zaburzenia wchłaniania witaminy C,
– spadek odporności organizmu.

 

6. Dostępność bioflawonoidów na rynku
Oczywiście bioflawonoidy są dostępne na rynku również w postaci suplementów diety. Można zakupić je zarówno w internetowych jak i stacjonarnych sklepach z suplementami diety, w aptekach oraz drogeriach. Najpowszechniej stosowane są kapsułki, których cena waha się w granicach 40–60 zł za 50 tabletek. W przypadku stosowania bioflawonoidów w formie suplementów należy zapoznać się z treścią ulotki oraz zaleceniami producenta. Szczególną uwagę na ich suplementację powinny zwrócić kobiety w ciąży, karmiące piersią oraz osoby zażywające leki.

 

 

Bibliografia
Rusznyák S., Szent-Györgyi A., Vitamin P. Flavonols as Vitamins, „Nature” 1936, 138(3479), 27.
Kyle J., Duthie G., Flavonoids in Foods, Chemistry, Biochemistry, and Application, Boca Raton 2006, 220.
Witamina P – najważniejsze informacje, witaminy.sos.pl/witamina-p.php (09.12.2017).
Niedobór bioflawonoidów, witaminy-mineraly.choroby.biz/Niedobór+bioflawonoidów (09.12.2017).
Batra P., Sharma A.K., Anti-cancer potential of flavonoids: recent trends and future
perspectives, „3 Biotech” 2013, 3(6), 439–446.
Murry M., Encyclopedia of Nutritional suplement, New York 1996.
Welton A. et al., Plant Flavonoides in Biology and Medicine, New York 1986,1.
Krasowska A., Łukasiewicz M., Czy warto jeść kolorową żywność?, „Aura” 2003, 2, 20–21.
Prasain J.K., Carlson S.H., Wyss J.M., Flavonoids and Age Related Disease. Risk, benefits and critical windows, „Maturitas” 2011, 66(2), 163–171.