Jak ważny jest w codziennej diecie błonnik, powinno wiedzieć nawet dziecko. Jego inna nazwa to włókno pokarmowe – należy do wielocukrów, czyli węglowodanów złożonych. Nie jest trawiony i wchłaniany przez przewód pokarmowy człowieka, dlatego nie stanowi źródła energii, jest natomiast bardzo ważny dla przewodu pokarmowego.


SPIS TREŚCI:

1. Błonnik na odchudzanie

2. Rola błonnika

3. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Błonnik na odchudzanie

Błonnik dzieli się na rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. Nierozpuszczalna frakcja ma wpływ na pracę przewodu pokarmowego. Pobudza ruchu perystaltyczne jelit, wzmaga proces wydzielania śliny. Wiąże wodę, buforuje i wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku. Pomaga w zapo-bieganiu wielu chorobom jelit. Rozpuszczalny jest pożywką dla mikroflory jelitowej. Ze względu na to, że produkty bogate w błonnik mają dużą objętość, powodują wystąpienie uczucia sytości.


Jest to cecha, która powoduje, że w diecie powinna znaleźć się duża ilość warzyw i owoców. Ale nie tylko w nich błonnik jest obecny. Znajduje się także w produktach zbożowych z grubego przemiału, zwłaszcza w otrębach pszennych. Rozpuszczalna frakcja występuje w nasionach roślin strączkowych, płatkach owsianych, niektórych owocach i warzywach. Prócz tego, że jest pożywką dla bakterii, wydłuża czas pasażu jelitowego, poprzez zwiększenie gęstości treści pokarmowej.


Beta-glukany i pektyny, a więc składniki błonnika, wpływają na obniżenie zawartości cholesterolu we krwi poprzez wiązanie kwasów żółciowych i wy-dalanie ich z kałem. Co zmusza wątrobę do produkcji nowych kwasów

z cholesterolu. W świetle jelita również wiąże cholesterol, przyspieszając jego wydalanie z ustroju. Kolejna zaletą diety bogatej w błonnik jest zwiększenie wydalania tłuszczu z organizmu oraz opóźnianie wchłaniania triglicerydów.


2. Rola błonnika

Obecny w jelicie błonnik w postaci żelu, powoduje zwolnienie wchłaniania glukozy, co powoduje zmniejszenie wydzielania insuliny. Ten mechanizm może pomóc w zapobieganiu nadwadze, otyłości i cukrzycy typu II. Społeczeństwa spożywające więcej błonnika pokarmowego rzadziej chorują na miażdżycę, chorobę niedokrwienną serca i zawały. Za takie działania odpowiada błonnik rozpuszczalny w wodzie, a więc pektyny, gumy, śluzy.


3. Podsumowanie
Tabletki z błonnikiem są często popularną formą wspomagania odchudzania. Często wzbogacane są smakami owoców. Jednak mimo wszystko najlepiej wzbogacić swoją dietę w błonnik pochodzący z pro-duktów spożywczych, bo błonnik w tabletkach niekoniecznie wystarczy do tego, by odpowiednio wspomóc organizm. Jedząc produkty bogate w błon-nik, dostarczamy do organizmu także szereg witamin i minerałów, wykształcając zdrowy nawyk.