Imprezy to najtrudniejszy czas dla naszej silnej woli. Alkohol wzmaga apetyt i często sięgamy po duże (bardzo duże…) ilości niezdrowych przekąsek. Są jednak sposoby, dzięki którym utrzymamy zdrową sylwetkę. Możemy zaszyć się w domu, wychodząc jedynie do pracy i na siłownię lub wypróbować ze znajomymi smaczne przekąski, które można jeść (oczywiście w rozsądnych ilościach) bez wyrzutów sumienia.


Przekąski muszą być lekkie i smakowite. Możemy szukać gotowych produktów jednak wybór jest niewielki – orzeszki, nadziewane oliwki, pełnoziarniste krakersy. Dużo smaczniejsze są przystawki wykonane

w domu niewielkim nakładem pracy, które smakują każdemu. To tylko kilka proponowanych przepisów, a w internecie jest ich całe mnóstwo i każdy znajdzie coś dla siebie.


SPIS TREŚCI:

1. Nachosy z guacamole

2. Roladki z tortilli lub naleśników

3. Falafele czyli wschodni przysmak

4. Domowe chipsy

5. Ciasto na pizzę, które zawsze wychodzi

6. Warzywa z hummusem

7. Zdrowe przekąski – na słodko

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Nachosy z guacamole

Tortille kukurydziane możemy przygotować samodzielnie lub kupić.

Te o dobrym składzie powinny zawierać jedynie mąkę kukurydzianą, mąkę pszenną, sól, wodę i olej. Cukier i inne konserwanty są zbędne. Możemy je przyrządzić także w domu. Tortille kroimy w trójkąty i wstawiamy do piekarnika rozgrzanego na 180⁰C na kilka minut aż będą chrupiące. Przepisów na guacamole, czyli pastę z awokado, również jest wiele, ale podstawowy zawiera dojrzałe awokado, sok z limonki, sól i czosnek. Równie smaczne tortille są z salsą czyli ostrym sosem pomidorowym.


2. Roladki z tortilli lub naleśników

Tortillę lub naleśnika smarujemy dowolna pastą, np. guacamole, humusem, twarożkiem doprawionym cebulką – ważne, żeby sos był gęsty i nie wyciekał z placków. Układamy na to dowolną sałatę i dodatki, np. łososia wędzonego, paprykę, ogórki. Zwijamy w rulon i kroimy na mniejsze kawałki. Mając pod ręką tortille, możemy także przygotować tacos lub burrito. Kuchnia meksykańska obfituje w wiele smakowitych przekąsek.


3. Falafele czyli wschodni przysmak

Są to małe, chrupiące kotleciki z ciecierzycy z czosnkiem, cebulką, pietruszką i przyprawami. Najbardziej wyrazisty smak daje kmin rzymski oraz kolendra. Ta orientalna przystawka posmakuje każdemu.


4. Domowe chipsy

Można je zrobić z ziemniaków, batatów, pietruszki a nawet jarmużu. Pokrojone w cienkie plastry warzywa wymieszaj w misce z oliwą, solą, papryką słodką i ostrą. Piecz w 220⁰C przez parę minut, aż będą chrupkie


5. Ciasto na pizzę, które zawsze wychodzi

Potrzebujemy 400 g mąki pszennej, 30 g drożdży, 220 ml wody, płaską łyżeczkę cukru i soli oraz 2 łyżki oliwy. Drożdże mieszamy z lekko ciepłą wodą i cukrem. Dodajemy do mąki, soli i oliwy i wyrabiamy ciasto, aż będzie sprężyste. Odstawiamy do wyrośnięcia na ok. 1 h i pieczemy 20 minut

w 220⁰C z dowolnymi dodatkami, np. do margherity potrzebujemy pomidory, mozzarellę i bazylię. Z ciasta tego możemy zamiast pizzy przygotować paszteciki z dowolnym farszem, najlepiej smakują z przesmażanym szpinakiem z serem feta lub mozzarellą.


6. Warzywa z hummusem

Najprostsza przystawka, która do gustu przypadnie nie tylko weganom. Hummus najlepiej przyrządzić samemu, wychodzi o wiele taniej i jest smaczniejszy. Jedyne czego potrzebujemy to blender lub robot kuchenny. Hummus, oprócz gotowanej ciecierzycy, zawiera pastę tahini z sezamu, czosnek, sok z cytryny sól i kmin rzymski. Warzywa, np. marchewki, seler naciowy, białą rzodkiew, kroimy w słupki i maczamy w hummusie.


7. Zdrowe przekąski – na słodko

Dla amatorów słodkości można przygotować czekoladowe brownie – jest to najszybsze i najłatwiejsze ciasto. Można je zrobić z mąki, jajek, masła

i czekolady lub w wersji bezglutenowej z czerwonej fasoli, banana zamiast cukru i odtłuszczonego kakao. Tarty to również szybkie ciasta, które wyjdą za każdym razem. Nie ma mowy o zakalcu! Daktylowe pralinki to idealna szybka przekąska. Wystarczy namoczyć szklankę daktyli we wrzątku, odlać wodę i zblendować daktyle z łyżką gorzkiego kakao, połową szklanki wiórek kokosowych i bananem. Jeśli będą mało słodkie, można dodać stewię, ksylitol lub miód. Z masy formować kulki i obtaczać je w wiórkach kokosowych.