Oliwa już na stałe zagościła w polskich domach. Stało się to zapewne za sprawą diety śródziemnomorskiej, która uważana jest za najzdrowszą na świecie. Mimo spożywania dużej ilości tłuszczu przez mieszkańców krajów śródziemnomorskich odsetek chorób układu krążenia jest tam znikomy. Wszystko to dzięki jednonienasyconym tłuszczom roślinnym omega-9 przeważającym właśnie w oliwie.

 

SPIS TREŚCI:

1. Najlepsza oliwa z oliwek
2. Drogocenny olej
3. Oliwa z oliwek – nie tylko dla serca
4. Równowaga kwasów omega

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Najlepsza oliwa z oliwek
Wybór oliwy jest ogromny – wie to każdy, kto regularnie robi zakupy w mar-kecie. Przeważnie kierujemy się najniższą ceną, myśląc, że każda oliwa jest taka sama. Jednak, jak w przypadku każdego oleju, to sposób jej pozyskiwania świadczy o jakości i zdrowotnych właściwościach. Tania oliwa najczęściej uzyskiwana jest przez ekstrakcję chemiczną oraz rafinację wytłoków oliwnych pozostałych po pierwszym tłoczeniu. Innymi słowy – stanowi produkt odpadkowy po tym, co najcenniejsze. Należy uważnie czytać etykiety i wybierać oliwę extra virgin – to znaczy z pierwszego tłoczenia. Można poszukać także oliwy niefiltrowanej, która zawiera o 30% więcej przeciwutleniaczy. Oliwa powinna być sprzedawana w ciemnej butelce dla ochrony przed słońcem, które również wpływa na jełczenie tłuszczu. Natomiast nie musi być przechowywana w lodówce.


2. Drogocenny olej
Ponad 70% oliwy stanowi kwas oleinowy, który może pełnić ochronną funkcję w profilaktyce miażdżycy i chorób serca jako składnik zastępujący tłuszcze nasycone. Przeprowadzono wiele badań dotyczących spożywania oliwy z oliwek i jej wpływu na miażdżycę. Oliwa przyczynia się do zmniejszenia stężenia cholesterolu i zapobiega utlenianiu tłuszczów

w cząsteczkach lipoprotein LDL. Przeciwdziała więc powstawaniu stanu zapalnego, co stanowi główną przyczynę powstawania blaszki miażdżycowej. Jednocześnie obniża stężenie tej frakcji we krwi, a podwyższa stężenie frakcji HDL, która przeciwdziała odkładaniu się cholesterolu w ścianach tętnic.

 

Za działanie to odpowiedzialny jest sitosterol, najobficiej występujący właśnie w oliwie. Naukowcy z Uniwersytetu Illinois w Chicago zaob-serwowali również, że kwas oleinowy przywraca metabolizm w komórkach mięśniowych serca, co ma ogromne znaczenie w przypadku niewydolności po zawale. Ważną substancją dla układu sercowego jest również oleuropeina – obniża ciśnienie krwi, rozszerza naczynia krwionośne i działa rozkurczowo.


3. Oliwa z oliwek – nie tylko dla serca
Kwas oleinowy pomaga w alergicznych zapaleniach błony śluzowej nosa i zmniejsza ryzyko wystąpienia astmy w przebiegu alergii. Zawarty w oliwie skwalen wykazuje właściwości antybakteryjne, pomaga w detoksykacyjnych funkcjach wątroby oraz wspomaga regenerację trzustki, przez co obniża ryzyko cukrzycy typu drugiego. Skwalen działa przez wiązanie cząsteczek tlenu, tym samym dostarczając go do komórek, ponadto usprawnia przekazywanie informacji między komórkami oraz poprawia elastyczność skóry. Oliwa z oliwek spowalnia proces starzenia dzięki zawartości polifenoli.


4. Równowaga kwasów omega
Jak już wcześniej wspomniano, tłuszcze nienasycone powinny stanowić zdrowy zamiennik tłuszczów nasyconych. Ważna jest odpowiednia ilość kwasów omega-9 w diecie w stosunku do dwóch pozostałych kwasów omega. Jest to istotne dla prawidłowej budowy błon komórkowych. Kwasy omega-3 i omega-6 powodują wzrost ich przepuszczalności, natomiast omega-9 zmniejszają przepuszczalność. Dzięki temu równoważą działanie NNKT i regulują płynność błon komórkowych. Przeciętny Hiszpan spożywa około litra oliwy tygodniowo – jest to naprawdę dużo, jednak jego dieta jest właśnie bogata w tłuszcze, a uboższa w węglowodany.

 

Z całą jednak pewnością powinniśmy doliczyć co najmniej łyżkę dziennie do dziennego zapotrzebowania energetycznego. Oliwę przede wszystkim powinno się stosować na zimno do sałatek lub dodać łyżkę (już na talerzu) do lekko przestudzonej zupy. Zapewni to stabilność kwasów tłuszczowych

i ich dobroczynny wpływ na zdrowie. Smażenie i zbyt mocne podgrzewanie utlenia tłuszcz i zmienia go w silny kancerogen. Dopuszczalne jest podsmażanie na małym ogniu i niewielkiej ilości oliwy. Można też dodać odrobinę wody na patelnię, co spowolni proces podgrzewania.