Bieganie samo w sobie jest bezpiecznym sportem, ale podobnie jak każdy wysiłek fizyczny niesie za sobą ryzyko kontuzji. Paluch biegacza to jednostka chorobowa, będąca sztandarowym schorzeniem wśród osób biegających.

W tym artykule przybliżamy nieco temat tego problemu oraz sposobów jego zapobiegania.


SPIS TREŚCI:

1. Czym jest paluch biegacza?

2. Przyczyny

3. Objawy

4. Leczenie i profilaktyka

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!



1. Czym jest paluch biegacza?

Paluch biegacza zalicza się do jednej z najczęściej występujących kontuzji

u osób biegających. Samo schorzenie zwykle jest przypisywane do grupy stanów ostrych, które wynikają z nadmiernego i zarazem patologicznego nadwyrężenia sztywności stawu. Choroba jest odnotowywana zarówno

u osób uprawiających ten sport amatorsko, jak i zawodowo. Paluch biegacza to również uraz występujący wśród zawodników niektórych dyscyplin zespołowych, czego przykładem może być piłka nożna, rugby czy lacrosse.


Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Przyczyny

Jak wcześniej wspomniano, paluch biegacza powstaje poprzez zbyt duże pogłębienie zakresu ruchu, czego efektem jest destrukcja struktury stawowej i utrata jej naturalnej sztywności. W wyniku tego dochodzi w głównej mierze do nadmiernej kompresji pierwszego stawu śródstopno-paliczkowego. Niejednokrotnie uszkodzenie obejmuje także więcej elementów. Bardzo często patologia tego stawu stopy prowadzi do uszkodzenia więzadeł podeszwy czy złamania kości paliczkowych palców.


Paluch biegacza jest bardzo często odnotowywany podczas treningów odbywających się na twardym podłożu, co przy nieodpowiednio dobranym obuwiu sportowym zwiększa znacząco ryzyko pojawienia się kontuzji. Niemniej jednak, paluch biegacza może mieć także inne podłoże. Długotrwałe procesy zwyrodnieniowe mogą z biegiem czasu poważnie naruszyć strukturę połączeń stawowych, co przy intensywnym wysiłku fizycznym może spowodować wzrost szans na uraz.


3. Objawy

Podstawowym objawem palucha biegacza jest przede wszystkim silny ból, który jest zlokalizowany u podstawy pierwszego palca stopy, czyli tytułowego palucha. Dolegliwości bólowe są tak silne, że zbyt duże przeniesienie ciężaru ciała na kontuzjowaną stopę nie tylko może doprowadzić do utrudnienia chodu, ale i jego zaburzenia. Jak na kontuzję przystało, paluchowi biegacza współtowarzyszą typowe symptomy urazu, czyli obrzęk, stan zapalny oraz wyraźne ograniczenie ruchomości stawowej.


We wcześniejszym tekście wspominałem o stopniowaniu skali urazów

w sporcie. Również w przypadku palucha biegacza wyróżnia się aż trzy typy uszkodzenia, które zostały sklasyfikowane na podstawie objawów:


Typ 1 – ból, niewielki obrzęk oraz ograniczenie zakresu ruchu.


Typ 2 – ból o charakterze rozlania, znaczny i wyraźny obrzęk z współtowarzyszącym obrzękiem podskórnym, zaburzenie chodu.


Typ 3 – bardzo silne dolegliwości bólowe zarówno w chodzie, jak

i spoczynku, duży obrzęk i krwiak podskórny, zniekształcenie obrysu stawu, tkliwość stawowa, ograniczenie (niekiedy nawet zniesienie) zakresu ruchu oraz znaczne zaburzenie chodu.


4. Leczenie i profilaktyka

Paluch biegacza to typowa kontuzja sportowa, a więc proces profilaktyki jest praktycznie identyczny jak w większości schorzeń. Przede wszystkim przed planowanym treningiem musimy odpowiednio przygotować staw poprzez solidną rozgrzewkę i delikatne rozciągnięcie nie tylko nóg, ale i całego ciała. Choć pracujemy nogami, to całe ciało bierze udział w procesie biegu, więc nie pomijamy górnej części tułowia. Oprócz tego, niezmiernie ważne jest wygodne obuwie z prawidłowo dobraną wkładką i odpowiednio grubą podeszwą, którą należy dopasować do podłoża. Niekiedy można też wykorzystać maść rozgrzewającą, aby zmniejszyć napięcie struktur okołostawowych w celu zwiększenia zakresu ruchu i poprawy ukrwienia tkanek. Niezmiernie ważna jest także sama technika biegania, dzięki której

z pewnością unikniemy wielu sytuacji, które mogą nas narazić na ewentualne niebezpieczeństwo. Dlatego jeżeli nie jesteśmy pewni własnych umiejętności, zasięgnijmy porady u bardziej doświadczonych zawodników.


W przypadku terapii palucha biegacza, kluczowe znaczenie odgrywa prędkość działania. Świeżo opatrzona kontuzja może zostać zwalczona

w około tydzień, dlatego jeżeli mamy możliwość, to w chwili urazu wykorzystajmy metodę PRICE (Protect Rest Ice Compression Elevation).

To najlepsza i najbardziej sprawdzona metoda na pierwsze chwile kontuzji, ponieważ odgrywa dużą rolę w późniejszym rozwoju całej choroby.

W przypadku Typu I, główne leczenie opiera się na fizjoterapii bazującej na zabiegach fizykoterapeutycznych, tapingu oraz relaksacji uszkodzonych struktur. Istnieje możliwość dalszego wykonywania mniej intensywnych treningów, ale pamiętajmy, że zawsze wysiłek fizyczny będzie spowalniał

i utrudniał proces regeneracji.


Całkiem inaczej wygląda leczenie pozostałych rodzajów palucha biegacza. Typ II, oprócz rehabilitacji, wymaga ograniczenia sztywności stawowej na przynajmniej miesiąc w celu zregenerowania chorego aparatu ruchu. Z kolei w ostatniej postaci tej choroby kontuzjowane osoby muszą odciążać uszkodzą kończynę w celu zmniejszenia jej obciążania. W sytuacji, gdy doszło do uszkodzenia struktur kostnych, bezwzględnie należy przeprowadzić operację chirurgiczną w celu przywrócenia naturalnej anatomii stawu.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!