Jak chronić stawy? Co stosować, aby regenerować chrząstkę stawową? Czy istnieje skuteczny sposób, aby ograniczyć ból w kolanach? To pytania niezwykle często zadawane na różnego rodzaju forach sportowych

i medycznych. Problemy ze stawami to w dzisiejszych czasach popularna dolegliwość dotykająca coraz liczniejszą grupę osób.


SPIS TREŚCI:

1. Choroby stawów – kogo dotyczą?

2. Budowa stawów

3. Co na stawy?

4. Co mówią badania

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!


1. Choroby stawów – kogo dotyczą?

Schorzenia stawów bardzo często występują zarówno u osób z nadwagą, prowadzących mało aktywny tryb życia, jak i wśród sportowców, którzy narażeni są na spore obciążenia, czy tak zwany „efekt przetrenowania”. Regeneracja oraz leczenie schorzeń są niezwykle trudne oraz możliwe wyłącznie w młodym wieku. Ponadto należy pamiętać, że uszkodzona chrząstka stawowa nie zrasta się, a jedynie zostaje pokryta blizną łącznikową, a raz uszkodzone stawy już nigdy nie powrócą do pełni sprawności. Dlatego niezwykle ważne jest działanie profilaktyczne nie dopuszczające do rozwoju schorzenia prowadzone w okresie młodości.

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe


2. Budowa stawów

Instrukcję, jak dbać o stawy, należy zacząć od kilku podstawowych informacji na temat ich budowy. Stawy to nic innego jak połączenie kości, których zakończenia pokryte chrząstką stawową umieszczone są w torebce stawowej, a powstała pomiędzy nimi przestrzeń wypełniona jest mazią stawową, mającą za zadanie zmniejszyć efekt tarcia. To właśnie te elementy najczęściej ulegają uszkodzeniom, powodując ból i ograniczając sprawność ruchową. Aby utrzymać stawy w jak najlepszej kondycji, należy działać profilaktycznie. Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest umiarkowany ruch, utrzymanie odpowiedniej wagi oraz prowadzenie zbilansowanej diety.

W przypadku gdy pierwsze dolegliwości dały już o sobie znać bądź prowadzimy intensywne treningi, na nasze stawy powinno stosować się suplementy na stawy.



3. Co na stawy?

Aktualna lista preparatów mających pozytywny wpływ na funkcjonowanie stawów wydaje się nie mieć końca, jednak zdecydowana większość z nich oparta jest na tych samych składnikach. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują:


Glukozamina – jej głównym zadaniem jest regeneracja oraz odbudowa chrząstki stawowej. Zapewnienie odpowiedniej ilość glukozaminy pozwala zwalczyć ból, wzmacnia stawy oraz poprawia ich ruchomość. Produkcja glukozaminy przez organizm zmniejsza się wraz z wiekiem, dlatego należy ją dostarczać z pożywieniem i suplementami. Pomimo sprzecznych opinii skuteczność glukozaminy została potwierdzona wieloma badaniami,

w których najlepiej wypada ta w formie siarczanu.


Chondroityna – wykazuje bardzo podobne właściwości do glukozaminy, również wchodząc w skład chrząstki stawowej. Wspólne zestawienie chondroityny z glukozaminą pozwala zmaksymalizować ich zbawienny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie stawów.


Kolagen – odpowiedzialny jest nie tylko za prawidłową kondycję skóry, ale również za zdrowe stawy. Występuje w chrząstce w postaci tak zwanego kolagenu II typu i odpowiada za jej wytrzymałość i odporność, zwiększając amortyzację oraz elastyczność stawów.


Kwas hialuronowy – stanowi główny składnik płynu stawowego. Odgrywa bardzo ważną rolę w mechanice stawów, zapewniając płynny ruch,

a jednocześnie zmniejszając tarcie i odżywiając chrząstkę stawową.

Oprócz wymienionych substancji do organizmu należy dostarczyć również odpowiednią ilość witaminy D, zwiększającej przyswajanie wapnia oraz fosforu z produktów spożywczych, co ma pozytywny wpływ na stan naszych kości i zębów. Warto pamiętać również o witaminie C, której prawidłowe stężenie niweluje stany zapalne, w tym te zlokalizowane w stawach.


4. Co mówią badania

Liczba badań zarówno potwierdzających, jak i dementujących skuteczność powyższych substancji oraz suplementów na nich opartych jest porównywalnie duża w obu przypadkach, co wywołuje spory dylemat związany ze słusznością ich stosowania. Niepodważalny jest natomiast fakt występowania wyżej wymienionych substancji w poszczególnych elementach stawów oraz ich zanikania wraz z wiekiem, co jasno sugeruje potrzebę uzupełniania ich. Z takiego założenia wynika, że regularna suplementacja wraz z aktywnością ruchową i zbilansowaną dietą przynosi pozytywnie wpływ na stawy, zapobiegając uszkodzeniem bądź przyspieszając ich regenerację w przypadku ewentualnych kontuzji.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!