Organizm człowieka składa się w 60-70% z wody. Podczas treningu, szczególnie intensywnego i w wysokich temperaturach, tracimy wodę wraz z wydalanym potem. Z utratą wody organizm pozbywa się ciepła, co chroni go przed przegrzaniem. Umiejętne przyjmowanie płynów pozwala opóźnić stan odwodnienia organizmu i zachować dłuższą zdolność do wysiłku. Trenujący organizm potrzebuje więc płynów - potrzebuje wody. Czy nadmierne ilości spożywanej wody mogą w takim razie zaszkodzić?


SPIS TREŚCI:
1. Hiponatremia – przyczyny
2. Objawy hiponadtermii
3. Kto jest na nią narażony?
4. Leczenie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Hiponatremia – przyczyny
Istnieją sytuacje, w których wypijanie nadmiernych ilości wody może mieć ujemne skutki. Trzeba od razu nadmienić, że nie chodzi tylko o wodę, ale także o inne napoje hipotoniczne, a więc takie, których osmolalność jest niższa od płynów ustrojowych.


Płyny hipotoniczne (takie jak woda) powodują rozrzedzenie krwi, a konkretnie osocza. Tym samym obniżają stężenie zawartych w nim soli mineralnych (m.in. sodu). Stan obniżenia stężenia sodu w osoczu krwi poniżej 130 mmol/l (norma to 135-144 mmol/l) nazywany jest hiponatremią. Jest to stan niebezpieczny dla zdrowia, a nawet życia.


2. Objawy hiponadtermii
Sód odgrywa znaczącą rolę w przenoszeniu impulsów nerwowych, utrzymywaniu równowagi osmotycznej w płynach zewnątrzkomórkowych, transporcie substratów pokarmowych do tkanek, równowadze kwasowo-zasadowej organizmu i w zwiększaniu wydzielania soków trawiennych.


Objawami obniżenia stężenia sodu w osoczu krwi jest zmęczenie, niepokój ruchowy i dezorientacja, bóle głowy i wymioty, obrzęk rąk, stóp, mózgu, płuc, zatrzymanie oddychania, śpiączka, a w skrajnych przypadkach - śmierć.


3. Kto jest na nią narażony?
Hiponatremię wywołać może wypijanie nadmiernych ilości wody lub innych napojów hipotonicznych oraz utrata sodu z potem. Udział w zawodach polegający na wypijaniu jak największych ilości wody, może skończyć się śmiercią.


Istnieją osoby, których organizmy wydzielają więcej sodu z potem. Objawia się to wyraźnie słonym potem, śladami soli na skórze, odzieży, drażnieniem oczu przez pot. O ile w zdrowym żywieniu zaleca się ograniczanie używania soli, o tyle dla tych osób wskazane będzie jej regularne stosowanie w posiłkach.


Utrata sodu może zajść nie tylko w wyniku pocenia się. Spożywanie popularnych słodkich, gazowanych napojów powoduje wypłukiwanie z organizmu nie tylko sodu, ale także magnezu i innych soli mineralnych.


4. Leczenie
Profilaktyką przeciw hiponatremii jest uzupełnianie płynów po treningach proporcjonalnie do strat. Możesz zważyć się przed i po treningu. Na każdy 1 kg ubytku wagi ciała powinieneś spożyć 1,5 l płynu. Nie musisz pić więcej. Nie powinieneś pić od razu takiej ilości. Rozłóż to w czasie. Pij porcjami 300-400 ml, które organizm jest zdolny jednorazowo przyswoić.


Niskie stężenie sodu w osoczu uruchamia proces obronny organizmu. Tracimy pragnienie. To sygnał, że organizm nie chce już więcej wody, chroni poziom stężenia m.in. sodu. Sportowcy ignorują ten proces i dostarczają organizmowi płynów, zanim nastąpi objaw pragnienia podczas wysiłku. Dzięki temu chronią się przed przedwczesnym odwodnieniem i spadkiem wydolności. Chodzi jednak o to, aby w tym nie przesadzić i przyjąć racjonalną strategię nawadniania.


W profilaktyce przeciw hiponatremii wskazane jest zastąpienie napojów hipotonicznych (w tym wody) napojami izotonicznymi. Płyny takie nie spowodują rozrzedzenia krwi. Ich osmolalność jest zbliżona do osmolalności osocza krwi. Ponadto izotoniki zawierają zazwyczaj sód w ilościach od 460 do 1150 mg/l. Dobrze nawodnią i na dodatek uzupełnią straty sodu. Napój izotoniczny można przygotować domowym sposobem.