Mądre odżywianie zaczyna się nie w kuchni, ale w sklepie. Gotowanie jest tylko praktycznym wykorzystaniem tego, jak wydaliśmy pieniądze w sklepie, dlatego tak ważne jest podejmowanie odpowiednich decyzji, kiedy wraz

z wózkiem przemierzamy sklepowe alejki. W tym artykule znajdziesz podstawowe zasady, które pomogą ci dokonać mądrych zakupów.


SPIS TREŚCI:

1. Wybieraj kolory!

2. Unikaj produktów przetworzonych

3. Przygotuj listę zakupów

4. Nie chodź na zakupy z pustym brzuchem

5. Unikaj alejki ze słodyczami

6. Czytaj etykiety

7. Zrób zakupy!

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!



1. Wybieraj kolory!

Odwiedzając następnym razem sklep, upewnij się, że zatrzymasz się na chwilę w alejce zawierającej warzywa i owoce. Powinno się to wręcz stać twoim stałym nawykiem.


Przeważnie mamy swojego faworyta, jeśli chodzi o produkty roślinne, jednak tutaj warto jest eksperymentować. Nie tylko tworzy to potencjał do komponowania nowych smaków na talerzu, ale może mieć ewidentny wpływ na nasze zdrowie. Różnorodne kolory warzyw odzwierciedlają odmienne antyoksydanty w nich zawarte, przekładając się na poprawę zdrowia.


Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Kolorado w 2006 roku pokazuje, że dieta charakteryzująca się wysoką różnorodnością botaniczną, w porównaniu do diety o takiej samej ilości warzyw, ale o mniejszej odmienności botanicznej, jest skuteczniejsza w obronie naszego DNA przed skutkami oksydacji.



Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Unikaj produktów przetworzonych

Produkty przetworzone to takie, które przed trafieniem na półkę doświadczały serii ingerencji ze strony producentów. Przykładem może być pieczywo, w szczególności białe. Jeszcze nie zdarzył się w historii świata taki cud, żeby ktoś zobaczył dziko rosnący chleb na polu. Musi być on otrzymany w drodze przetwórstwa zbóż i mąki, dlatego jest produktem przetworzonym. Niestety w czasie obróbki zboża są pozbawiane łuski i warstwy aleuronowej, co zostawia jedynie bielmo, które dostarcza niemal wyłącznie węglowodanów. W ten sposób pieczywo białe jest pozbawione wielu wartości odżywczych.


Starajmy się wybierać produkty niskoprzetworzone – czyli takie, które trafiają na półkę sklepową bez większych ingerencji zewnętrznych.


3. Przygotuj listę zakupów

Oto gdzie prostolinijne myślenie mężczyzny dominuje nad wielozadaniowością kobiety. My faceci, lubimy mieć listę potrzebnych produktów. Wchodzimy do sklepu z jasnym zadaniem. Kupujemy. Wychodzimy.


Jest to dobra taktyka dla każdego, nie tylko zagubionego faceta. Pozwala to na ograniczenie losowego dobierania produktów. Kiedy wchodzimy do sklepu bez jasnego planu, to pozostajemy otwarci na wpływy zapachów, kolorów i manipulacji sklepowych.


4. Nie chodź na zakupy z pustym brzuchem

Zakupy na głodnego to proszenie się o katastrofę, szczególnie biorąc pod uwagę zapach świeżego pieczywa po wejściu do sklepu. Jeśli tylko możesz, staraj się najeść przed pójściem do sklepu – dzięki temu unikniesz niepotrzebnych zakupów.


Dr Aner Tal i dr Brian Wansink wykazali tę zależność w swoim badaniu

z 2013 roku. Ludzie, którzy nie jedli przez okres 5 godzin, podejmowali gorsze wybory żywieniowe, robiąc zakupy zarówno w lokalnym sklepie,

jak i online. Osoby głodne kupiły nie tylko więcej jedzenia ogółem, ale także więcej produktów wysokokalorycznych.



5. Unikanie alejki ze słodyczami

Na szczęście większość produktów w sklepach jest obecnie segregowana zgodnie z kategorią, do której należą. To znaczy, że batony, chipsy, ciasteczka i biszkopty są wszystkie obok siebie w jednej alejce. Świetnie! Jeśli wiesz, że prowadzisz zdrowy tryb życia, to nie kuś losu i nawet tam nie zaglądaj.


6. Czytaj etykiety

Kupując produkty pakowane, staraj się czytać etykiety. Jeśli lista składników jest dłuższa niż typowa wypowiedź gimnazjalisty, lepiej rozważ dwa razy zakup danego produktu. Jednocześnie uważaj na produkty zawierające składniki, których nie dasz rady wymówić przy pierwszej próbie. Nie oznacza to, że taki produkt jest z definitywnie niezdrowy, ale znacznie zwiększa na to szanse.


Staraj się też sprawdzać kaloryczność i zawartość makroskładników

w jedzeniu, w końcu są to najważniejsze elementy mające wpływ na kompozycję naszej sylwetki.


7. Zrób zakupy!

Na sam koniec punkt najważniejszy. Zrobienie zakupów! Nawet jeśli na co dzień prowadzisz zdrowy tryb życia, to jeśli pewnego dnia przyjdziesz zmęczony z pracy i zobaczysz pustą lodówkę – to jest duża szansa, że zamiast lecieć do sklepu i zakupić chude mięso z warzywami, po prostu legniesz w fotelu i zamówisz pizzę. Upewnij się, że lodówka zawsze jest zaopatrzona w coś jadalnego i zdrowego.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!