Jazda na rolkach to świetne połączenie przyjemnego z pożytecznym. Sprawia dużo przyjemności, doskonale odchudza, rozwija ogólną sprawność psychofizyczną, a w dodatku rzeźbi mięśnie. Dlaczego jeszcze warto jeździć na rolkach?

 

SPIS TREŚCI:

1. Jazda na rolkach – zaangażowanie mięśni
2. Spalanie kalorii
3. Inne benefity jazdy na rolkach
4. Szybka jazda kontra wolny dryf
5. Rolki, czy wrotki?
6. Dla kogo jazda na rolkach?
7. Koszt sprzętu
8. Nauka jazdy na rolkach

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Jazda na rolkach – zaangażowanie mięśni
Jazda na rolkach to doskonały trening. Angażuje pracę wszystkich dużych grup mięśniowych. Najbardziej intensywnie ćwiczy kończyny dolne: mięsień czworogłowy, dwugłowy oraz pośladkowy wielki. W czasie szybkiej jazdy rolkarz przechyla plecy do przodu, podobnie jak większość łyżwiarzy. Ta pozycja zmusza do pracy mięśnie grzbietu. Nieodzowny jest również ruch ramion, dlatego sport ten pozwala również na trening kończyn górnych. Omawiana aktywność wymusza napięcie brzucha, wpływając korzystnie na jego wygląd. Najmniejszą pracę w trakcie jazdy na rolkach wykonują łydki, ponieważ są usztywnione specjalnym obuwiem.

 

2. Spalanie kalorii
Rolkarstwo bez wątpienia należy uznać za porządny trening cardio. Znajduje się w grupie ćwiczeń, które przyczyniają się do szybkiej likwidacji tkanki tłuszczowej. W ciągu godziny jazda na rolkach spala w przybliżeniu

7 kalorii na każdy kilogram masy ciała. Przykładowo zawodnik ważący 100 kilogramów zużyje przez 60 minut aż 700 kalorii. Liczbę tę można zwiększyć, wprowadzając trening na wyższy poziom intensywności, między innymi przez szybszą jazdę.

 

3. Inne benefity jazdy na rolkach
Duże zaangażowanie mięśni i wysokie spalanie kalorii to niejedyne zalety jazdy na rolkach. To doskonały sposób na wytrenowanie koordynacji ruchowej oraz opanowanie równowagi. Na początku balans ciałem wydaje się niemożliwy do wykonania, z czasem jednak ciało samo zapamiętuje, co powinno robić, aby się nie przewrócić. Dlatego sport ten pozwala rozwinąć w znacznym stopniu inteligencję kinestetyczną. W dodatku na rolkach jeździ się przede wszystkim na otwartym terenie, więc jeśli klimat jest sprzyjający, organizm otrzymuje znaczne dawki witaminy D i tlenu.

 

4. Szybka jazda kontra wolny dryf
Szybka jazda, utrzymująca się w granicach 80 procent tętna maksymalnego, doskonale trenuje wytrzymałość. Jest jednak zarezerwowana dla doświadczonych zawodników. Wolne tempo jazdy na rolkach, czyli trening przy 60 procent tętna maksymalnego, jest najlepszym przyjacielem spalania tłuszczu. Spokojniejszy trening jest zalecany osobom, które walczą z tkanką tłuszczową.

 

5. Rolki, czy wrotki?
Wrotki pojawiły się przed rolkami – jeździli na nich nasi dziadkowie. Czym się różnią od siebie te dwa akcesoria? Mają tę samą liczbę kół, różni się ich ułożenie. Łatwiej nauczyć się jeździć na wrotkach, ponieważ zapewniają większą stabilność. Są zalecane dzieciom w okresie kształtowania się układu kostnego, gdyż – w przeciwieństwie do rolek – nie powodują wykrzywiania nóg. Ich wadą jest fakt, że nie pozwalają osiągać imponujących prędkości. Na rolkach można wykonywać ciekawe figury gimnastyczne i jeździć o wiele szybciej.

 

6. Dla kogo jazda na rolkach?
Nie ma ograniczeń wiekowych ani wagowych względem jazdy na rolkach. Sport ten jest zdrową alternatywą dla osób, które przez kontuzje stawów nie mogą biegać. To również świetny wybór dla otyłych. Chorobliwa nadwaga wyklucza uprawianie wielu sportów cardio, jednak nie ma przeciwwskazań dla jazdy na rolkach w wolnym tempie.

 

7. Koszt sprzętu
Koszt rolek nie jest wygórowany. Proste, podstawowe modele można dostać już od 150–200 złotych. Należy jednak zwrócić uwagę na to, by rolki miały dobry gorset ochronny dla kostki. Bez niego sport ten jest naprawdę niebezpieczny dla ścięgien i stawów. Dobry markowy sprzęt to znacząco wyższy koszt, a jego cena uzależniona jest od naszych umiejętności, potrzeb oraz budżetu. Nie wolno zapominać o zakupie niezbędnego pancerza bezpieczeństwa. Najtańsze zestawy ochraniaczy na kolana, kostki i łokcie to wydatek rzędu 100 złotych, natomiast kasku – powyżej 60 złotych. Pamiętajmy jednak, że na bezpieczeństwie nie powinniśmy oszczędzać, dlatego dobór odpowiedniej ochrony konsultujmy z fachowcami w sklepach sportowych.

 

8. Nauka jazdy na rolkach
Największa sztuka tkwi w utrzymaniu równowagi. Po założeniu rolek środek ciężkości przenosi się z brzucha na mostek. To dlatego na pierwszych lekcjach większość uczniów zalicza sromotny upadek. Trudno przyzwyczaić się do tej „nowości”, lecz po kilku godzinach ciało zapamiętuje, w jaki sposób powinno się poruszać, by znów nie zaliczyć zderzenia z kostką brukową. Żeby nie upadać, wystarczy pochylić nieco plecy. Warto również pamiętać o pracy rąk, które powinny zgrać się odpowiednio z nogami. Rolki należą do tej samej grupy aktywności co wrotki i łyżwy. Osoba trenująca jeden z tych sportów nie będzie miała większych problemów z przerzuceniem się na któryś z pozostałych.