Wiadomo nie od dziś, że sport zwalcza problemy z depresją i jest najlepszym lekiem na dobry nastrój. Naukowcy udowadniają jednak, że trening kulturystyczny także może mieć tak doskonałe właściwości!


SPIS TREŚCI:

1. Depresja – statystyki
2. Bieganie a depresja
3. Leczenie treningiem siłowym
4. Leczenie depresji lekami oraz ćwiczeniami fizycznymi

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Depresja – statystyki

Szacuje się, że w 2020 roku na świecie depresja będzie jedną z trzech groźnych chorób cywilizacyjnych, które mogą doprowadzić do śmierci. Już dziś uważa się ją za chorobę śmiertelną. Na naszym globie cierpi na nią

35 mln ludzi.


W większości przypadków jest to problem nieuleczalny, co oznacza, że wiele samobójstw ma swe przyczyny właśnie w depresji. W Polsce, co trzecią osobę, która zaginęła bez śladu, łączy się właśnie z depresją.


Jej główną przyczyną są stresy i niemożność radzenia sobie z problemami współczesnego życia. Człowiek czuje się zagubiony, nie potrafi podołać wyzwaniom i oczekiwaniom, jakie stawia mu dzisiejszy świat. To rodzi głęboką frustrację. Ponadto, wielu z nas czuje się samotnymi i zagubionymi, mimo że wokół żyje tylu ludzi.


Przygnębienie, apatia, utrzymujące się złe samopoczucie – to droga do poważnej depresji, która wymaga leczenia farmakologicznego i wielu godzin psychoterapii. Jest to dolegliwość trudna do zdiagnozowania i wciąż utożsamiana ze wstydem.


Nieumiejętność radzenia sobie z życiem, osiągania sukcesów i stawiania czoła oczekiwaniom nie jest powodem do dumy, dlatego chory tak często zamyka się w swoim świecie smutku i braku perspektyw.


2. Bieganie a depresja

Dużo się mówi, że codzienne uprawianie joggingu jest skuteczną formą profilaktyki przeciw depresji. Stanowi także efektywny środek na leczenie już zaistniałej depresji. Udowadnia to dr James Blumenthal z Duke University Medical Center.


Wykazano, że wystarczy 30 minut regularnego, codziennego treningu, aby nie tylko skutecznie zwalczać depresję, ale także nie dopuszczać do jej nawrotów. Podczas biegania w mózgu wydzielane są neuroprzekaźniki – katecholaminy, których brak pacjentom z depresją. Ich funkcją jest zwalczanie apatii i poprawianie nastroju. Zwiększa się istotnie także poziom endorfin, które odpowiadają za uczucie szczęścia. Fabryka Siły Sklep


Osobom cierpiącym na łagodne formy depresji poleca się bieganie

w grupach, ponieważ to wpływa na kształtowanie motywacji, zwiększa poczucie wspólnoty. Poza tym, kontakt z ludźmi jest w przypadku depresji nieoceniony. Ważne jednak, żeby w okresie jesienno-zimowym nie biegać wieczorami, lecz najlepiej przed południem, gdy słońce jest jeszcze wysoko na niebie.


3. Leczenie treningiem siłowym

Philip Holmes z University of Georgia wykazał także bezpośredni związek leczenia depresji i treningu z podnoszeniem ciężarów. Od dawna było już wiadomo, że trening siłowy wzmacnia mięśnie, przyczyniając się do opóźniania procesów starzenia, lecz trudno było wówczas znaleźć mocne dowody, że może wpłynąć także na leczenie depresji. Okazuje się, że każda aktywność fizyczna ma w sobie tę moc. Podczas regularnego uprawiania ćwiczeń fizycznych zwiększa się poziom serotoniny i noradrenaliny, które wpływają na dobry nastrój i samopoczucie.


Udowodniono, że wystarczy już 30 minut treningu, a dobre samopoczucie może się utrzymywać nawet przez kolejne kilka miesięcy. Leki farmakologiczne zaczynają być skuteczne dopiero po 2 tygodniach.


4. Leczenia depresji lekami oraz ćwiczeniami fizycznymi

Naukowcy z Duke University postanowili wykonać badania porównawcze skutków leczenia depresji lekami oraz ćwiczeniami fizycznymi. Otóż okazało się, że dzięki ćwiczeniom fizycznym osiągnięto identyczny efekt, jak po regularnym przyjmowaniu popularnego leku na depresję – Zoloftu.


W grupie badanych, dzięki uprawianiu codziennej aktywności fizycznej, 45% badanych całkowicie wyleczyło się z depresji, 47% osiągnęło ten sam wynik po zażywaniu leków. Jeśli więc rezultaty wyglądają podobnie, to nie warto faszerować się chemicznymi środkami.


Siłownia można być równie skuteczna, a efekt jest wręcz podwójny, ponieważ mięśnie i sylwetka ulegają wyraźnemu rozbudowaniu.

W przypadku leków jest wręcz odwrotnie, gdyż farmakologia powoduje przyrost tkanki tłuszczowej i prowadzi do otyłości.