Bez snu nie da się żyć. W tym artykule znajdą się odpowiedzi na popularne pytania – przede wszystkim ile powinien trwać sen oraz jak wygląda różnica między rannymi ptaszkami a nocnymi sowami.


SPIS TREŚCI:

1. Co się dzieje w trakcie snu?

2. Konsekwencje niedosypiania

3. Ile powinien trwać sen?

4. Regulacja snu

5. Rodzaje ludzi: ranny ptaszek i nocna sowa

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Co się dzieje w trakcie snu?

Sen nie jest bynajmniej stanem pasywnym dla człowieka. Wręcz przeciwnie. W trakcie odpoczynku dochodzi do wielu ważnych reakcji w organizmie, bez których trudno jest normalnie funkcjonować. Sen dzieli się na dwie główne fazy: NREM i REM. Podczas pierwszej występują wolne ruchy gałek ocznych, spada ciśnienie i napięcie mięśniowe. W fazie NREM przyspiesza się też proces gojenia ran i regeneracji tkanek. Do krwi uwalniany zostaje hormon wzrostu. Między innymi dlatego zdrowy sen jest tak bardzo potrzebny dzieciom w okresie wzrostu. W fazie REM rozpoczyna się proces regeneracji układu nerwowego, konsolidacja pamięci i stymulowanie neuronów.


2. Konsekwencje niedosypiania

Brak odpowiedniej ilości snu najszybciej objawia się obniżoną zdolnością koncentracji, nauki oraz zaburzeniami pamięci. Mózg bez snu dosłownie się kurczy i przestaje prawidłowo pracować. Niedosypianie prowadzi do zachwiania równowagi emocjonalnej i psychicznej. Wywołuje poczucie bezradności, spadek motywacji do działania, brak apetytu oraz złe samopoczucie. Długotrwałe zaburzenia mogą prowadzić nawet do halucynacji i stanów psychozy. U zwierząt deprywacja snu kończy się często śmiercią. Ponadto u człowieka odpoczywającego zbyt krótko w nocy spada odporność i wydolność organizmu. Upośledzenie zagraża nie tylko nabyciem infekcji wirusowych, ale również rozwojem nowotworów.


3. Ile powinien trwać sen?

Nie można jednoznacznie określić, ile powinien trwać zdrowy sen. Doktor Sean Drummond z uniwersytetu w San Diego udowodnił jednak, że optymalny czas na sen mieści się w granicach od 6 do 9 godzin. Wszystko zależne jest od naturalnych predyspozycji każdego człowieka. Bardzo łatwo jednak sprawdzić, czy sen był zdrowy: po przebudzeniu powinniśmy czuć się dobrze. Zamykające się mimowolnie oczy i brak przytomności świadczą Fabryka Siły Sklep

o zbyt krótkiej regeneracji. Ponadto należy dbać o to, by sen był nieprzerywany.


4. Regulacja snu

Człowiek jest genetycznie uwarunkowany do tego, by spać, gdy jest ciemno, a wstawać, kiedy robi się jasno. Badania wykazały, że osoby pracujące na nocne zmiany są o wiele bardziej narażone na powstanie szeregu chorób,

w tym cukrzycy, miażdżycy i nowotworów. Osoby borykające się z problemami z bezsennością powinny zostać pocieszone faktem, że istnieje mnóstwo sposobów na regulację rytmu życia. Przede wszystkim przed zaśnięciem należy unikać wpatrywania się w ekrany telewizorów, telefonów czy laptopów. Należy również wykluczyć nawyk przesiadywania wieczorami w łóżku, w którym śpimy. Trzeba rozróżnić obszar aktywności i odpoczynku. Pomocne w zasypianiu jest delikatne czerwone światło w sypialni. W ciągu dnia lepiej używać jasnego, niebieskiego, który poprawia nastrój. Przed zaśnięciem warto pokusić się o kilka minut ćwiczeń rozciągających. Nie mogą być to intensywne, żwawe ruchy, lecz raczej trening typu joga restorative. Należy dokładnie wywietrzyć pomieszczenie, w którym śpimy. Zaleca się rezygnację z palenia tuż przed położeniem się do łóżka, gdyż nikotyna ma właściwości pobudzające. Trzeba również unikać obfitych kolacji, by cieszyć się zdrowym snem.


5. Rodzaje ludzi: ranny ptaszek i nocna sowa

Dokładne, idealne dla organizmu godziny kładzenia się spać i wstawania są kwestią indywidualną. Ludzie dzielą się na rannych ptaszków i nocne sowy. Są za to odpowiedzialne geny, na które nie mamy wpływu. Jak wykazali naukowcy z Uniwersytetu Alberty w Kanadzie, u rannych ptaszków kora mózgowa jest najbardziej aktywna rano. Z upływem dnia wydajność psychiczna i fizyczna spada. Z kolei u nocnych sów tuż po przebudzeniu mózg wykazuje najmniejszą aktywność. Szczyt formy przypada dopiero na godzinę 21. Co ciekawe, wraz z upływem czasu od wstania z łóżka nocne sowy stają się coraz silniejsze fizycznie, podczas gdy u rannych ptaszków nie ma na tym polu żadnych zmian. Według psychologów ranne ptaszki są mniej zagrożone depresją. Jednak naukowcy przekonują, że za to nocne sowy mogą osiągać wyższą wydajność mózgową.