Jesień i zima sprzyjają przeziębieniu oraz grypie. Suplementy diety reklamowane w telewizji zwykle obciążają niepotrzebnie wątrobę. Tymczasem ich działanie jest oparte na związkach chemicznych, które znajdują się w naturalnych produktach. Zamiast sięgać po tabletkę, lepiej uodpornić się dzięki spożywaniu pomarańczy. Jakie właściwości ma ten egzotyczny owoc?

 

SPIS TREŚCI:
1. System immunologiczny – jak działa?
2. Przyczyny osłabienia odporności
3. Pomarańcze – właściwości
4. Koktajle przeciw infekcjom

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. System immunologiczny – jak działa?
System immunologiczny jest zespołem narządów, które – niczym straż graniczna – pilnują, by bakterie oraz wirusy nie wdarły się do naszego organizmu. W skład tej drużyny wchodzą liczne komórki, przeciwciała, narządy limfatyczne (między innymi węzły chłonne, śledziona, wyrostek robaczkowy) oraz naczynia chłonne. Elementy układu odpornościowego są odpowiedzialne za rozróżnianie zdrowych tkanek organizmu od patogenów. System ten dysponuje pamięcią, na której opiera się idea szczepień.

 

Narządy zapoznają się z wrogiem i uczą się, jak walczyć z nim w przyszłości. Co więcej, stale ewoluują, żeby przygotować się na kolejną odpowiedź wirusa. Jest to bardzo zaawansowany proces, dlatego system immunologiczny bywa często nazywany drugim mózgiem człowieka.


2. Przyczyny osłabienia odporności
Układ odpornościowy działa dzięki współpracy z całym organizmem. Zła kondycja ma więc duży wpływ na to, jak będzie wyglądać odpowiedź immunologiczna.

 

Ciało broni się słabiej przy niedostatecznej ilości snu. Zarwanie nocy oznacza skrócenie czasu regeneracji komórek. Podobnie jest ze stresem – funkcjonowanie na najwyższych obrotach wycieńcza człowieka. Nie możemy liczyć na szybką reakcję narządów, jeśli stale je podtruwamy.

  Fabryka Siły Sklep

Spożywanie przetworzonych produktów, niedojadanie, picie znacznych ilości kawy prowadzi do wypłukania z organizmu cennych witamin A, B, C, E. Alkohol wprost zabija krążące we krwi przeciwciała. Niezdrowe jest również palenie papierosów i długie przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach, ponieważ oba te czynniki niszczą śluzówki, które chronią przed zarazkami.

 

Na chorobę naraża nas ciągła zmiana temperatury, charakterystyczna dla okresu jesienno-zimowego. Wychodzimy z ciepłego samochodu lub autobusu na mróz i za chwilę znów wracamy do ogrzewanego pomieszczenia. Do tego należy dodać niewłaściwe ubranie, gdyż pogoda często zaskakuje – szczególnie w październiku i w listopadzie.

 

Antybiotyki obniżają odporność ze względu na zaburzenie gospodarki hormonalnej, jednak systemowi immunologicznemu szkodzą też inne leki. Dlatego tak ważne jest, by w miarę możliwości ograniczać stosowanie medykamentów i starać się opierać na naturalnych sposobach.


3. Pomarańcze – właściwości
Pomarańcze przeciwdziałają zgubnym skutkom palenia papierosów, nadużywania alkoholu, niedosypiania i stresowania się. Zawierają cenną witaminę C, która zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

 

Specjaliści od lat spierają się, czy kwas askorbinowy ma rzeczywisty wpływ na przeziębienie. Wyniki badań pozostają niejednoznaczne. Faktem jednak jest, że przy jego niedoborze system immunologiczny nie ma prawa prawidłowo funkcjonować, a więc i bronić organizmu przed chorobą. Dodatkowo wykazuje on działanie antybakteryjne. Z tego powodu trzeba dbać o odpowiednią ilość witaminy C w diecie. Jedna pomarańcza dostarcza jej aż 50 miligramów, czyli całą dzienną zalecaną dawkę.

 

Warto pamiętać, że zjedzenie owocu ułatwi organizmowi przyswojenie zdrowych substancji. Ciało zawsze gorzej radzi sobie z wchłanianiem witamin dostarczanych w tabletkach. Pomarańcza zawiera także kwas foliowy regulujący wzrost wszystkich komórek, a więc wspomagający proces regeneracji. Charakteryzuje się wysokim stężeniem terpenów – związków organicznych zabijających wirusy i bakterie.

 

Sole mineralne, potas oraz peptydy zawarte w pomarańczy ułatwiają wydalanie toksyn z organizmu. Cytrus ten to źródło witamin A, B1, B2, E, PP oraz fosforu, wapnia, żelaza i magnezu. Uzupełnia niedobory karotenoidów, naturalnych przeciwutleniaczy, które mają wpływ na bariery ochronne organizmu – skórę oraz błony śluzowe. Odżywczy skład zapobiega anemii

i wzmacnia organizm na wielu płaszczyznach. Pomarańcza chroni przed przeziębieniem, grypą, a nawet nowotworem. Neutralizuje wolne rodniki, których działanie wiąże się z występowaniem raka.


4. Koktajle przeciw infekcjom
Zjadanie pomarańczy w cząstkach może się w końcu znudzić. Aby do tego nie dopuścić, warto wdrożyć do jadłospisu wzmacniające koktajle owocowo-warzywne o szerokich właściwościach zdrowotnych.

 

Przygotowanie mikstury na przeziębienie jest proste. Wystarczy zmiksować plaster imbiru, pomarańczę i banana bez skórek ze szklanką mleka i łyżeczką miodu. Koktajl należy spożywać bezpośrednio po przyrządzeniu. Pomarańcza świetnie smakuje także z jarmużem, jabłkiem, kiwi i ananasem.