Stres to jedna z największych chorób cywilizacyjnych. Powoduje liczne choroby – nie tylko umysłowe. Może przełożyć się bezpośrednio na utratę życia, o czym świadczy przypadek 21-letniego mężczyzny odbywającego staż w londyńskim banku. W Japonii narodził się nawet termin medyczny "karoshi" oznaczający zgon z przepracowania i stresu. Jak skutecznie pozbyć się napięcia?

 

SPIS TREŚCI:

1. Rozciąganie mięśni a stres
2. Joga – rozciąganie
3. Masaż relaksacyjny a rozciąganie
4. Rozciąganie a akupunktura

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Rozciąganie mięśni a stres
Nadmierne napięcie w obrębie układu nerwowego oraz intensywna koncentracja błyskawicznie przekłada się na mięśnie. Po dotknięciu karku zestresowanego człowieka, można zauważyć, iż jest on bardzo twardy. Przyczyną jest napięcie, jakie tworzy się w tej partii ciała.

 

Znerwicowanie najczęściej kumuluje się w grzbiecie, jednak może znaleźć ujście także w innych miejscach. Konsekwencją jest ból, wady postawy oraz uciskanie nerwów, które prowadzi do innych, poważnych chorób.

 

W odzyskaniu równowagi fizycznej i umysłowej dużą rolę odgrywają ćwiczenia rozluźniające. Nie wymagają dobrej kondycji i sprzętu – większość z nich można wykonać samodzielnie w domowym zaciszu.

 

Napięcie szyi zostanie zredukowane dzięki prostemu ruchowi: przytulaniu głowy kolejno do barków i klatki piersiowej. Na zmęczone plecy polecana jest pozycja niska Klappa, czyli położenie się na nogach (pośladki spoczywają na złączonych stopach, kolana przytulone do brzucha)

i wyciągnięciu rąk przed siebie. Głowa i klatka piersiowa powinny znajdować się na ziemi. 

 

Jednoczesny, dynamiczny stretching nóg i pleców zapewniają skłony wykonywane przy stopach rozstawionych szerzej niż biodra.


2. Joga – rozciąganie
Joga jest skutecznym sposobem na stres i spięte mięśnie. Jej działanie zostało udowodnione naukowo, dlatego ten rodzaj aktywności zalecają nawet lekarze specjaliści. Większość ruchów działa rozluźniająco

i odprężająco na ciało i umysł.

 

Przykładowo pozycja kociego grzbietu pomaga na spięty grzbiet. Ćwiczenie rozpoczyna się w klęczeniu podpartym. Należy maksymalnie zgarbić plecy, wydychając powietrze ustami, a następnie wyprostować się do granic możliwości, biorąc oddech nosem. Co ciekawe, ruch ten został podpatrzony u zwierząt domowych. Wiele asanów bierze zresztą swoje źródło Fabryka Siły Sklep

w obserwacji natury.

 

Joga nadaje chęci poznawania własnego ciała. Po kilku próbach może się okazać, że ćwiczący zmienia odrobinę ćwiczenia tak, by rozciągnąć partie mięśni, na których zależy mu najbardziej. Istnieje wiele odmian jogi – część

z nich opiera się na medytacji, inne na dynamice, dlatego łatwo dopasować dany nurt do usposobienia.


3. Masaż relaksacyjny a rozciąganie
Masaż wykazuje wysoką skuteczność w rozluźnianiu ciała. O uciskanie bolących mięśni można poprosić bliską osobę lub udać się do specjalistycznej placówki. Koszt jednej sesji zaczyna się od około 80 złotych.

 

Rynek oferuje wiele rodzajów masażu. Najpopularniejsze odmiany to: klasyczny, hawajski, aromaterapeutyczny, tajski, hawajski, tybetański, bańkami, gorącymi kamieniami. Zwykle podczas zabiegu puszczana jest muzyka relaksacyjna, co ułatwia pozbycie się stresu. Uciskanie mięśni daje efekt natychmiastowy. Uwaga – jeśli spięcie trwało bardzo długo lub jest to pierwsza wizyta w życiu, masowanie może sprawiać naprawdę spory ból. Jednak należy pamiętać, że tuż po nim przyjdzie ulga.

 

Dodatkowe plusy tego rodzaju terapii to polepszenie ukrwienia, które przekłada się bezpośrednio na wygląd ciała, podkręcenie metabolizmu

i przyspieszenie procesu wydalania z organizmu produktów stresowej przemiany materii.

 

Najprostsza technika wykonywania masażu to delikatne uciskanie spiętych części ciała niczym ciasta. Trzeba pamiętać, by skupić się na ugniataniu mięśni, a nie szczypaniu skóry, co jest podstawowym błędem początkujących.


4. Rozciąganie a akupunktura
Akupunktura to rodzaj masażu punktowego pochodzącego ze Wschodu. Skojarzenie z "szarlatanami" sprawia, że krytycznie postrzegają ją zwolennicy nauki. Tymczasem w wielu krajach jest postrzegana jako technika medycyny konwencjonalnej.

 

Akupunktura polega na nakłuwaniu ciała igłami w odpowiednich miejscach: głównie na grzbiecie i stopach. Zabieg nie jest bolesny, a przynajmniej nie bardziej niż inne masaże. Wschodnia terapia opiera się na przywróceniu prawidłowego przepływu energii w ciele. Działa nie tylko na spięte mięśnie, ale również narządy wewnętrzne.

 

Bardzo pozytywną stroną akupunktury dla osoby zestresowanej jest atmosfera zabiegu. Zanim specjalista przystąpi do wbijania igieł, pomaga pacjentowi oczyścić umysł i wyrzucić złe myśli.