Łatwo przegapić pierwsze sygnały świadczące o chorobie układu krążenia. Uderzenia ciepła czy potliwość nie są nadmiernie dokuczliwe i zwykle gdzie indziej szukamy ich przyczyn. Dlatego ważna jest profilaktyka i regularne mierzenie ciśnienia tętniczego w domu. Jak utrzymać je na dobrym poziomie?

 

SPIS TREŚCI:

1. Idealne ciśnienie tętnicze
2. Czym grozi hipertensja?
3. Hipotensja – skutki
4. Sposoby na obniżenie ciśnienia krwi
5. Walka z niedociśnieniem

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Idealne ciśnienie tętnicze
Sfigmomanometr – przyrząd zakładany na rękę, mierzy, jakie ciśnienie wywiera krew na ścianki tętnic. Górny wynik wskazuje na ciśnienie w trakcie skurczu, dolny natomiast przy rozkurczu. Podręcznikowe ciśnienie tętnicze

u dorosłego człowieka wynosi 120/80 mm Hg. Jest ono jednak zależne od wieku, u niemowląt normą jest 102/55 mm Hg, u dzieci – 110/75 mm H. Duże odstępstwa od normy, zarówno z tendencją wzrostową, jak i spadkową, są niebezpieczne dla zdrowia.

 

2. Czym grozi hipertensja?
Hipertensja to zbyt wysokie ciśnienie tętnicze. Najczęściej pojawia się

u osób starszych, otyłych, mało aktywnych fizycznie, prowadzących niezdrową dietę. Może być także uwarunkowana genetycznie lub innymi chorobami, np. cukrzycą. Nieleczone nadciśnienie może doprowadzić do ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, a nawet śmierci. Hipertensja grozi powstawaniem zakrzepów, miażdżycy, uszkodzeniami wzroku, niewydolnością nerek, zawałem serca. Jej symptomy to uderzenia gorąca, zawroty głowy, omdlenia lub duszności.

 

3. Hipotensja – skutki
Nie tylko ciśnienie wyższe niż norma powoduje problemy. Niebezpieczna dla zdrowia jest hipotensja, czyli niedociśnienie tętnicze. Mówi się o niej mniej niż o hipertensji, ponieważ jest rzadziej spotykana. Dotyczy raczej osób szczupłych, częściej kobiet niż mężczyzn. Bywa dziedziczona lub wywołana uszkodzeniem układu nerwowego, niedoczynnością tarczycy, cukrzycą. Zbyt niskie ciśnienie objawia się nudnościami, uczuciem zmęczenia, zimnymi stopami, słabą koncentracją. Prowadzi do trudno przewidywalnych omdleń. Zagrażają bezpośrednio życiu, gdyż mogą zdarzyć się podczas prowadzenia samochodu czy przebywania w wodzie. Fabryka Siły Sklep

 

4. Sposoby na obniżenie ciśnienia krwi
Szacuje się, że co trzeci Amerykanin cierpi na hipertensję. Nie ma w tym nic dziwnego, biorąc pod uwagę tradycyjny, niezdrowy styl życia mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Co ciekawe, podobny wynik uzyskują… Polacy. Warto zapobiegać nadciśnieniu domowymi metodami. Dieta ma kluczowe znaczenie. Trzeba wyeliminować z jadłospisu fast foody, potrawy smażone

w głębokim oleju, słodycze (większość z kuszących kremów orzechowych, batoników i ciasteczek oparta jest na utwardzonym tłuszczu palmowym).

 

Tłuste mięsa zaleca się zastąpić produktami bogatymi w nienasycone kwasy tłuszczowe: rybami, owocami morza, daniami sojowymi. Zamiast po czekoladkę, lepiej sięgnąć po mieszankę studencką. Suszone figi, morele

i orzechy są bezcennymi źródłami potasu. Substancja ta pozwala naturalnie obniżyć ciśnienie tętnicze w organizmie. Warto uzupełnić półki kuchenne

o zioła: napary z dziurawca i głogu, które regulują pracę serca.

 

Sojusznikiem jest też czosnek – spożywany regularnie, pozytywnie wpływa na wynik pomiaru. Mniej znanym trikiem jest zajadanie się grejpfrutami. Obniżają nie tylko ciśnienie tętnicze, ale też poziom cholesterolu i cukru we krwi. Uwaga – działają na tyle mocno, że kolidują z lekami zażywanymi na układ krążenia. Przy stosowaniu tabletek, skonsultuj tę kwestię z lekarzem prowadzącym.

 

Dobry wpływ ma aktywność fizyczna, lecz nie należy przesadzać

z intensywnością treningów przy słabym sercu. Wystarczą długie, codzienne spacery. Osoba, u której sfigmomanometr wskazał znacznie wyższy wynik od prawidłowego, powinna natychmiast przestać pić kawę i napoje kofeinowe typu cola, energetyki. Warto ograniczyć również sól, gdyż sód bezpośrednio podwyższa ciśnienie tuż po posiłku. Zamiast tradycyjnej wegety można przygotować samodzielnie kompozycję suszonych warzyw bez dodatku soli. Smak dań poprawiają również czosnek, papryka ostra i cząber.

 

5. Walka z niedociśnieniem
Ze zbyt niskim ciśnieniem nie warto walczyć litrami kawy i napojów energetycznych, ponieważ to niezdrowa droga, która poprowadzi do innych schorzeń, w tym nadciśnienia. Filiżanka kawy rano jest optymalną wersją dla niskociśnieniowców. Powinni oni pamiętać o odpowiednim nawadnianiu organizmu, wypijać co najmniej dwa litry wody mineralnej dziennie oraz wprowadzać do diety owoce, które składają się w dużej mierze z płynów.

 

Ciśnienie skutecznie reguluje jogging – na początku wystarczy bieganie przez kwadrans trzy razy w tygodniu. Aktywność fizyczna w każdej formie (taniec, sztuki walki, jazda na rowerze) rozszerza i uelastycznia naczynia krwionośne, dlatego niech znajdzie się na stałe w harmonogramie osób cierpiących na hipotensję. Przy tej przypadłości nie wolno omijać posiłków – warto, by co dwie, trzy godziny dostarczyć organizmowi choć kroplę energii. Spadek cukru i ciśnienia powstały wskutek przerw w jedzeniu spowoduje omdlenie. Polecane zioła na niedociśnienie to krwawnik i szałwia.