Palenie w przełyku – czyli zgaga – to bardzo nieprzyjemna dolegliwość, pojawiająca się zwykle po posiłku. Koncerny farmakologiczne dysponują szeroką ofertą leków usuwających objawy tego przykrego odczucia. Jednak zamiast łykać tabletki, które nie pozostają obojętne dla organizmu, lepiej sięgnąć po równie skuteczne, domowe sposoby na zgagę.

 

SPIS TREŚCI:

1. Herbaty na zgagę
2. Napoje
3. Dieta
4. Przyprawy
5. Zapobieganie zgadze

 


1. Herbaty na zgagę
Błyskawiczny sposób na zgagę to sięgnięcie po herbatki ziołowe. Najbardziej skuteczne okazują: się rumianek, dziurawiec, koper włoski, prawoślaz lekarski i kwiat lipy. Należy unikać przez wszystkich sławionej mięty, gdyż wzmaga ona produkcję kwasów żołądkowych odpowiedzialnych za powstawanie zgagi. Dobrze sprawdzi się natomiast słaba, tradycyjna czarna herbata z dodatkiem łyżeczki miodu. Napar należy spożywać, gdy jest mocno ciepły i pić go małymi łyczkami. Zimny napój tylko pogłębi dolegliwość.


2. Napoje
To mit, że ciepłe mleko pomaga w pozbyciu się zgagi. Wykazuje działanie wyłącznie chwilowe i po kilkunastu minutach palące uczucie powraca ze zdwojoną siłą. Lecznicze właściwości ma natomiast sok z buraka, a także innych warzyw, które mają odczyn zasadowy. Należą do nich między innymi marchew i rzodkiew. Ważne, by sok nie był słodzony. Najlepiej, jeśli jest to produkt ze świeżo wyciskanych warzyw z jednodniowym terminem ważności. Poza wspomnianymi sokami doskonale sprawdza się szklanka ciepłej wody z dodatkiem pół łyżeczki sody oczyszczonej. Jeśli pacjent nie ma akurat pod ręką sody, może zamiast niej użyć kilku kropel soku z cytryny. Cytrusy odkwaszają organizm, uderzając w przyczynę powstawania zgagi.


3. Dieta
Dobrym pomysłem na usunięcie pieczenia w przełyku jest zjedzenie jogurtu naturalnego. Przywraca on równowagę flory bakteryjnej, wspomaga pracę żołądka, niwelując nie tylko objawy, ale również przyczynę powstawania zgagi. Inne produkty o właściwościach leczniczych to także: banany, migdały, siemię lniane, imbir (żuty na surowo lub dodany do potraw, napojów), ziemniaki gotowane na parze oraz natka pietruszki.


4. Przyprawy
W kuchni osoby często cierpiącej z powodu zgagi powinno znaleźć się miejsce dla leczniczych ziół. Należą do nich kurkuma, rozmaryn, estragon, szałwia i rozmaryn. Warto dodawać je do przyrządzanych potraw. Należy jednak zrezygnować z bardzo ostrych przypraw typu papryka chili, musztarda, chrzan, wasabi.


5. Zapobieganie zgadze
Zamiast leczyć zgagę, najlepiej jej zapobiegać. Niewiele osób wie, że pojawia się ona często ze względu na nawyk leżenia po posiłku. Przez godzinę po obiedzie czy kolacji warto przebywać w pozycji pionowej – więc chodzić lub po prostu siedzieć. Leżenie utrudnia pracę układu pokarmowego i przyczynia się do powstawania przykrych efektów ubocznych. Ponadto należy unikać spożywania bardzo obfitych posiłków naraz. Lepiej podzielić dobową dawkę kalorii na więcej mniejszych dań.

 

Zgaga bardzo często dotyczy ludzi otyłych, jednak równie regularnie pojawia się u osób, które mają zwyczaj głodzić się przez kilka godzin w pracy czy szkole, a następnie zjadać posiłki o nadmiernej objętości. Zgadze sprzyjają też tłuste mięsa, potrawy smażone i słodycze. Trzeba również zwrócić uwagę na obecność olejów przemysłowych w gotowych produktach. Szkodliwy utwardzony tłuszcz palmowy pojawia się nawet w produktach oznaczonych skrótem „fit”, szczególnie w muesli. Osoby ze skłonnością do zgagi powinny ograniczyć ponadto spożycie roślin strączkowych, kapusty kiszonej, czosnku, majonezu, śliwek, wiśni, czereśni i kawy.

 

Dieta Kliniczna

Istnieje kilkadziesiąt jednostek chorób dietozależnych. Choroby te powstają w wyniku nieprawidłowego odżywiania i niewystarczającej aktywności fizycznej – innymi słowy, są możliwe do uniknięcia, jeśli dbamy o zdrowy styl życia. Do najczęściej występujących zaliczamy cukrzycę typu II, otyłość, nadciśnienie tętnicze, miażdżycę, niektóre nowotwory, zapalenia jelit, alergie. Te choroby dotyczą coraz liczniejszego grona ludzi i wymagają zmiany nawyków żywieniowych. Często jest to pierwszy krok podejmowany przez specjalistów. Należy wyeliminować źródło problemu (poprawić dietę, wdrożyć aktywność fizyczną, zadbać o higienę snu czy zredukować źródła stresu), czasem na wczesnym etapie choroby np. cukrzycy, jest to jedyna i wystarczająca metoda terapeutyczna.Niestety w przypadku schorzenia istniejącego już długi czas, może okazać się niewystarczająca. Wówczas dieta stanowi doskonały fundament pod leczenie farmakologiczne prowadzone przez lekarzy.

Czym różni się dieta kliniczna od standardowej?

W stanie chorobowym gospodarka energetyczna organizmu może ulegać zmianom. W zależności od schorzenia zapotrzebowanie na poszczególne składniki również może się zwiększać lub zmniejszać. Podczas opracowywania diet klinicznych, inaczej leczniczych bierzemy pod uwagę wszystkie te zmienne. Uwzględniamy schorzenia, przewlekłe leczenie, zalecenia lekarskie, wyniki badań, co pozwala na lepsze dopasowanie jadłospisu do potrzeb organizmu. W zależności od rodzaju problemu dobieramy składniki diety, ustalamy bilans energii, makro i mikroskładników, aby jak najlepiej zaspokoić zapotrzebowanie organizmu.

W dietach klinicznych zwracamy baczną uwagę na odpowiednie do potrzeb ustalenie proporcji makroskładników: białka, tłuszczu i węglowodanów. Mogą one podlegać wahaniom i w kontekście problemów zdrowotnych i wymagać modyfikacji.

Stąd oferujemy naszym podopiecznym m.in.:
Diety
niskotłuszczowe
Diety
wysokobiałkowe
Diety o kontrolowanej ilości węglowodanów
Diety
lekkostrawne
Diety
wysokobłonnikowe
Diety
bezglutenowe
Indywidualnie zbilansowana dieta kliniczna
to doskonały sposób na:
Łagodzenie przebiegu wielu chorób
Leczenie niektórych chorób dietozależnych
Zmniejszenie dolegliwości związanych z niektórymi chorobami
Walkę z nadmierną masą ciała
Leczenie otyłości
Poprawę profilu glikemii i lepszą kontrolę cukrzycy typu II
Poprawę wyników badań
Poprawę samopoczucia i stanu odżywienia organizmu
Zwiększenie energii i wydajności
Niekiedy zmniejszenie dawek lub odstawienie przyjmowanych leków (choroby związane z glikemią, nieprawidłowy poziom cholesterolu, nadciśnienie)
Poprawę ogólnego stanu zdrowia
Zmniejszenie dolegliwości jelitowych – zaparcia, wzdęcia, niestrawność
Dieta kliniczna może/powinna
być stosowana w chorobach:
Metaboliczne: cukrzyca typu 2, insulinooporność
Wątroby
Przewodu pokarmowego
Nerek
Trzustki
Serca i układu krążenia
Dna moczanowa
Borelioza
Endokrynologiczne
Anemia
Ginekologiczne
Nowotworowe
Autoimmunologiczne
Tarczycy
Jak komponujemy diety kliniczne:
1

Plan żywieniowy bazuje na łatwo dostępnych nisko przetworzonych produktach,z uwzględnieniem sezonowości warzyw i owoców.

2

Zawsze bierzemy po uwagę preferencje podopiecznego, a w razie potrzeby mamy do dyspozycji wymienniki produktów.

3

Mamy na uwadze komfort użytkowników diety, więc dostosowujemy plany do ich możliwości kulinarnych, czasu pracy i czasu na przygotowanie posiłków.

4

Dieta kliniczna to świetny sposób na zapewnienie organizmowi energii i sił do walki z chorobą.

5

Stwarzamy optymalne warunki, dostarczamy do organizmu wszystkich niezbędnych składników, zapobiegamy niedoborom lub wyrównujemy istniejące, zwiększamy komfort trawienny.

Jaki jest Twój cel?
Wybierz Cel z listy poniżej
Wybierz pakiet