Sauna to przede wszystkim relaks dla naszego zdrowia psychicznego, chwila wytchnienia i uspokojenia, czas na zebranie myśli. Pod wpływem ciepła nasze mięśnie rozluźniają się, dzięki czemu znikają bóle i szybciej się regenerujemy.  Jest to zatem świetny sposób, żeby się odprężyć po ciężkim dniu. Ma też zbawienny wpływ na układ nerwowy oraz kondycję psychiczną. Dodatkowo naprzemienne nagrzewanie i schładzanie ciała jest bardzo korzystne dla układu krwionośnego (u osób zdrowych!).

 

SPIS TREŚCI:

1. Sauna – przeciwwskazania
2. Korzyści płynące z sauny
3. Zasady korzystania z sauny

4. Rodzaje saun

5. Podsumowanie

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Sauna – przeciwwskazania

Przeciwwskazaniem do korzystania z sauny są na pewno choroby przewodu krwionośnego, niewydolność, choroba wieńcowa, stany po zawale serca, miażdżyca, nadciśnienie i inne. Z sauny nie powinny korzystać kobiety w ciąży, osoby w młodym wieku (małe dzieci), osoby z padaczką, cierpiące na psychozy, a także uzależnione od narkotyków i alkoholu.


Co ciekawe, również osoby z niedoczynnością lub nadczynnością tarczycy i chorobami oczu powinny zrezygnować z korzystania z sauny. Korzystanie z sauny nie jest zupełnie wykluczone w tych przypadkach, lecz najpierw należy skonsultować się z lekarzem, a następnie postępować według jego wytycznych i obserwować swoje samopoczucie podczas przebywania w saunie.


Jeśli chodzi o korzystanie z sauny po treningu, nie ma teoretycznie większych ograniczeń zdrowotnych oprócz tych wymienionych wyżej, lecz na pewno zamiast przyspieszyć regenerację, korzystanie z sauny spowolni ten proces poprzez wynaczynienie krwi. Wiele osób uczęszczających na siłownię od razu po treningu wchodzi do sauny. Pierwszym błędem jest brak kąpieli przed wejściem do sauny, a drugim korzystanie z niej bezpośrednio po jednostce treningowej. Tak jak wspomniałem wyżej, przyspieszona regeneracja jest mitem, sauna opóźni regenerację naszych mięśni.

 

Korzystać z sauny mogą osoby zdrowe. Nie cierpiące na żadne dolegliwości układu krążenia, czy choroby serca. Nie powinniśmy korzystać z sauny, jeśli cierpimy na:
– nadciśnienie powyżej 200/120 mmHg;
– niewydolność krążenia;
– choroby układu nerwowego, płuc, nerek, wątroby;
– cukrzycę;
– nowotwory złośliwe;
– grzybicę skóry.

 

Finowie mawiają: z sauny może korzystać każdy, kto potrafi do niej dojść. Jeśli jednak mamy jakiekolwiek wątpliwości, czy stan naszego zdrowia pozwala na seans w saunie, skonsultujmy się najpierw z lekarzem.

 

2. Korzyści płynące z sauny

Sauna to pomieszczenie nagrzane nawet do temperatury wrzenia wody, w którym zazwyczaj przebywamy kilkanaście minut. Taka temperatura sauny pozwala na rozgrzanie skóry do 40–42°C, a temperaturę ciała podnosi o jeden stopień, co imituje stan gorączkowy. I nie ma w tym nic złego, właśnie takie ma działanie zabieg w saunie, taki stan prowadzi do zwiększenia produkcji krwinek odpowiadających za odporność, które zabijają bakterie i wirusy. Należy pamiętać, aby po wyjściu z sauny zastosować naprzemiennie gorący i zimny prysznic, co ma na celu ukrwienie i rozluźnienie napiętych mięśni.

 

Bardzo istotną zaletą wizyt w saunie jest oczyszczenie organizmu z toksyn, pomaga leczyć zaburzenia snu, astmy oskrzelowej, sauna jest pomocna nawet w walce z trądzikiem.


Kolejnym czynnikiem przemawiającym za korzystaniem z sauny jest redukcja stresu. Na pewno każdemu wyjdzie to na zdrowie, polecam korzystanie z sauny oczywiście z uwzględnieniem przeciwwskazań zdrowotnych.

 

Korzyści, jakie można odnieść, korzystając z sauny, mogą płynąć z używania olejków eterycznych (tylko bez alkoholu!). W saunie fińskiej, nazywanej również suchą, temperatura dochodzi aż do 85-100°C, a wilgotność jest niewielka. Natomiast sauna parowa, czyli tzw. łaźnia rzymska, charakteryzuje się niższą temperaturą (40-50°C), ale panuje w niej o wiele większa wilgotność, dochodząca nawet do 100 proc.

 

Już po pierwszej wizycie w saunie twoja skóra będzie wyglądała kilka lat młodziej. Poczujesz się rewelacyjnie. Sauna, podobnie jak intensywny trening, powoduje wydzielanie endorfin - hormonów, które wywołują

w mózgu reakcje podobne jak morfina. W jednej chwili zostają stłumione wszystkie bóle i poprawia się nastrój. Dodatkowo sauna rozluźnia mięśnie

i polepsza krążenie. Lepsze krążenie z kolei sprawia, że mięśnie szybciej regenerują się po ciężkim wysiłku.

 

3. Zasady korzystania z sauny

 

1. Zabierz ze sobą ręcznik, jeśli jest taka możliwość i warunki, możesz korzystać z sauny nago, jeśli nie, korzystaj z sauny w stroju kąpielowym.
2. Przed wejściem do sauny weź prysznic.
3. Przed wejściem do sauny zdejmij biżuterię.
4. Najlepiej zostaw telefon w bezpiecznym miejscu, wycisz się.
5. Nie wchodź do sauny w klapkach, zostaw je przed pomieszczeniem (niektóre obiekty zezwalają na wchodzenie w klapkach).
6. Połóż się na ręczniku oraz zachowaj ciszę, nawet szepty mogą przeszkadzać innym osobom, które przyszły się wyciszyć.
7. Weź po sesji w saunie naprzemiennie zimny i ciepły prysznic.
8. Zrelaksuj się, ochłoń.
9. Zadbaj o poprawne nawodnienie po wyjściu.
10. W łaźni parowej ręcznik jest zbędny, a nawet niewskazany.
11. Przed wejściem do sauny nie spożywaj napojów, nie jedz.
12. Nie korzystaj z kosmetyków podczas pobytu w saunie.

 

Przeczytaj uważnie te zasady i pamiętaj o nich. Są niezwykle ważne dla komfortu korzystania z sauny. Właściwe korzystanie z sauny będzie świadczyło o twojej kulturze osobistej, a także pozwoli na zoptymalizowanie pozytywnych efektów jej działania. Korzystanie z sauny wydaje się proste, a jednak jest kilka ważnych zasad, których trzeba przestrzegać.

 

Najpierw idziesz pod prysznic - pamiętaj później o pieczołowitym wytarciu się ręcznikiem. Jeśli wilgotny wejdziesz do sauny, możesz poparzyć się już

w pierwszej minucie. Trzeba sobie wbić do głowy, że jeśli czujesz się słabo, to właśnie nadszedł ostateczny moment, żebyś opuścił ten przybytek! Prosta i zdroworozsądkowa zasada.

 

Popisywanie się przed znajomymi "ile to ja wytrzymam", może się skończyć na pogotowiu. Po wytarciu wchodzisz do sauny i odpoczywasz kilka minut, po czym bierzesz letni prysznic, żeby spłukać pot, i wchodzisz na kolejne

15 minut. Procedurę sauna-prysznic powtarzasz trzykrotnie. Po ostatnim

15-minutowym seansie twoje ciało jest już bardzo rozgrzane. Absolutnie nie wchodź pod zimny prysznic! Może się to skończyć poważnymi skurczami mięśni i kłopotami z sercem!

 

Nadszedł czas na hartowanie ciała przez powolne opłukiwanie go chłodną (nie za zimną, nie za gorącą) wodą, od stóp do głowy. Nigdy odwrotnie. Coraz bardziej schładzaj wodę, aż do momentu, kiedy poczujesz, że zaczynasz marznąć (zupełnie zimne są twoje stopy). Teraz usiądź na chwilę

i przez 10 minut czekaj, aż organizm wróci do swojej stałej temperatury. Po wyjściu z sauny należy uzupełnić płyny!

 

4. Rodzaje saun
Sauna sucha – inaczej zwana fińską, temperatura powietrza wynosi 60–110°C, posiada piec ogrzewający kamienie, siedziska i oparcia z drewna.

 

Sauna mokra – temperatura powietrza wynosi 50–65°C, posiada piec ogrzewający kamienie z dodatkiem dozownika wody na kamienie, co podnosi wilgotność powietrza, siedziska i oparcia z drewna.


Sauna parowa – inaczej zwana łaźnią, temperatura powietrza wynosi 45–55°C, piec utrzymuje temperaturę, a generator pary wodnej stabilizuje wilgotność powietrza, posiada siedziska i oparcia ceramiczne bądź z tworzywa sztucznego.


Sauna infrared – temperatura otoczenia, elementem nagrzewającym ciało są promienniki podczerwieni, to nie powietrze jest nagrzewane, ale ciało.

 

Sauna solna – temperatura powietrza wynosi 60–100°C, w ścianach sauny suchej znajdują się bloki soli.


Sauna kamienna – temperatura powietrza wynosi 50–65°C, wywodzi się z sauny mokrej, z tym że oparcia i siedziska są z kamienia, a parę wytwarzają nagrzane kamienie zanurzone w wodzie.


Biosauna – temperatura powietrza wynosi 50–65°C, bazuje na saunie mokrej, w której wykorzystywane są olejki eteryczne do aromaterapii i kolorowe oświetlenie.


Sauna ziołowa – temperatura powietrza wynosi 45–55°C, bazuje na saunie parowej, wykorzystuje się wywary z ziół lub olejki eteryczne rozpylane wraz z parą wodną.

 

5. Podsumowanie
Podsumowując, mamy wiele rodzajów saun i każdy użytkownik na pewno znajdzie tę, która najbardziej mu odpowiada, a ci, którzy szybko się nudzą, mają możliwość zmieniania sauny co sesję. Warto od czasu do czasu skorzystać z innej sauny, aby zaskoczyć organizm.

 

Bardzo ważna jest w tym artykule kwestia przeciwwskazań, każdy z was powinien się z nimi zapoznać i je zapamiętać. Dlatego też badania są tak ważne, aby być świadomym swojego stanu zdrowia i dostosować wizyty w saunie do swoich możliwości. Są choroby, które całkowicie wykluczają takie zabiegi, i schorzenia, które ograniczają czas lub temperaturę. Zobaczcie również, ile pozytywnych aspektów ma korzystanie z sauny – to nie tylko wypocenie wody z organizmu, to przede wszystkim oczyszczenie organizmu, walka z bakteriami czy pozbycie się stresu, a jak wiadomo, stres jest bardzo szkodliwy dla naszego życia. Ostatnią kwestią jest savoir-vivre w saunie, czyli umiejętność zachowania się podczas wizyty w saunie. Przestrzeganie zasad jest ważne nie tylko dla nas, ale również dla współuczestników. Należy przede wszystkim zachować ciszę i nie zabierać ze sobą telefonu.

 

 

Bibliografia
Bedford B., Spartacus International Sauna Guide, 2016.
Górski M., Rodzaje saun, polskietowarzystwosaunowe.pl/saunowicze/rodzaje-saun/18-saunowicze (29.08.2019).