Płuca codziennie wystawiane są na ciężką próbę. Człowiek zmusza je do wdychania dymu papierosowego, smogu, pyłów, żrących środków czystości i chemicznych preparatów zapachowych. W jaki sposób zadbać o swoje płuca, aby były zdrowe?

 

SPIS TREŚCI:

1. Picie wody dla zdrowych płuc

2. Owoce i warzywa dla nawilżenia i oczyszczenia płuc

3. Przepisy na koktajle dla zdrowych płuc

4. Aktywność fizyczna dla wspomagania wydolności oddechowej

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Picie wody dla zdrowych płuc

Ciało dorosłego człowieka w ponad 70% składa się z wody. Około 90% ludzkości zmaga się z odwodnieniem. Niedostarczanie odpowiedniej ilości płynów do organizmu skutkuje wieloma poważnymi powikłaniami. Płuca nie są wyjątkiem. Aby organ pozostawał zdrowy, niezbędne jest wypijanie minimum dwóch litrów wody mineralnej dziennie. Ilość ta nie powinna nikogo przerażać: to zaledwie osiem szklanek na dobę. Średnia zalecana dawka do dziennego wypijania to 250 mililitrów co dwie godziny w ciągu dnia. Odwodnione płuca powodują problemy z wydychaniem powietrza oraz kumulują szkodliwe toksyny. Osoby spożywające zbyt niską ilość płynów są również bardziej narażone na astmę.


2. Owoce i warzywa dla nawilżenia i oczyszczenia płuc

Najlepsze paliwo dla płuc to warzywa i owoce. Profesor Carol Trenga

z University of Washington w Seattle udowodniła, że dieta bogata we wspomniane produkty ma znaczący wpływ na stan płuc. Codzienne spożywanie warzyw i owoców maksymalnie zmniejsza ryzyko zachorowania na odmę oraz zapalenie oskrzeli. Szczególnie dobroczynny wpływ wykazują jabłka i pomidory. Już spożywanie pół jabłka dziennie pozwala na zmniejszenie zagrożenia schorzeniami płuc o 50%. Palacze powinni szczególnie zainwestować w produkty bogate w witaminę C, która zapobiega pojawianiu się stanów zapalnych. Warzywa i owoce nawilżając płuca, a także przyspieszają proces oczyszczania się organizmu.


3. Przepisy na koktajle dla zdrowych płuc

Doskonałym sposobem na zadbanie o płuca jest wypijanie koktajli

o szczególnych właściwościach. Polecany jest przede wszystkim miks oparty na selerze. Do jego przygotowania niezbędne są: łodyga selera, szczypta kurkumy, łyżka miodu i szklanka przegotowanej wody. Całość należy zmiksować i spożywać tuż po przygotowaniu. Seler charakteryzuje się silnymi właściwościami oczyszczającymi, miód – przeciwzapalnymi,

a kurkuma – antyoksydacyjnymi i łagodzącymi. Równie łatwy

w przyrządzeniu jest koktajl z kaki i bananów. Do jego przyrządzenia wystarczy: jeden owoc kaki, banan, kilka kropel soku z cytryny oraz pół szklanki mleka kokosowego. Kaki należy obrać i wydrążyć ze środka pestki. Owoce bez skórek należy połączyć z resztą składników i zmiksować. Kaki wykazują działanie silnie nawilżające płuca. Banany są natomiast cennym źródłem witaminy A, E i C. Kwas askorbinowy znajduje się także w soku

z cytryny, natomiast mleko kokosowe to naturalny antybiotyk, który pomaga w zwalczaniu infekcji i skutecznie im zapobiega.


4. Aktywność fizyczna dla wspomagania wydolności oddechowej

Nieużywany organ umiera – w tym powiedzeniu jest wiele prawdy. Tymczasem jedyny sposób na trenowanie płuc to aktywność fizyczna. Podczas ruchu oddech człowieka przyspiesza. Dzięki temu ciało szybciej pozbywa się dwutlenku węgla i dostarcza więcej tlenu. Pozytywny wpływ na płuca mają zarówno treningi na świeżym powietrzu, jak i ćwiczenie

w zamkniętym pomieszczeniu. Najwięcej korzyści dla układu oddechowego przynoszą treningi cardio.