Jak chronić stawy? Co stosować, aby zregenerować chrząstkę stawową? Czy istnieje skuteczny sposób, aby ograniczyć ból w kolanach? To pytania jest niezwykle często zadawane na różnego rodzaju forach sportowych i medycznych. Problemy ze stawami to w dzisiejszych czasach częsta dolegliwość dotykająca coraz liczniejszą grupę osób.

 

SPIS TREŚCI:

1. Choroby stawów – kogo dotyczą?

2. Budowa stawów

3. Co na stawy?

4. Co mówią badania

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

1. Choroby stawów – kogo dotyczą?

Schorzenia stawów bardzo często występują u osób z nadwagą, osób prowadzących mało aktywny tryb życia i wśród sportowców, którzy są narażeni na duże obciążenia czy tzw. efekt przetrenowania. Regeneracja i leczenie schorzeń są niezwykle trudne oraz możliwe wyłącznie w młodym wieku. Ponadto należy pamiętać, że uszkodzona chrząstka stawowa nie zrasta się, a jedynie zostaje pokryta blizną łącznikową, a raz uszkodzone stawy już nigdy nie wrócą do pełni sprawności. Dlatego niezwykle ważne jest działanie profilaktyczne w młodości, które nie dopuszcza do rozwoju schorzenia.


2. Budowa stawów

Należy zacząć od kilku podstawowych informacji na temat budowy stawów. Stawy to nic innego jak połączenie kości, których zakończenia pokryte chrząstką stawową umieszczone są w torebce stawowej, a powstała pomiędzy nimi przestrzeń wypełniona jest mazią stawową, która ma za zadanie zmniejszyć efekt tarcia. To właśnie te elementy najczęściej ulegają uszkodzeniom, powodują ból i ograniczają sprawność ruchową. Aby utrzymać stawy w jak najlepszej kondycji, należy działać profilaktycznie. Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest umiarkowany ruch, utrzymanie odpowiedniej wagi i stosowanie zbilansowanej diety. W przypadku gdy pierwsze dolegliwości dały już o sobie znać lub gdy prowadzimy intensywne treningi, powinniśmy stosować suplementy na stawy.

 

3. Co na stawy? Fabryka Siły Sklep

Aktualna lista preparatów mających pozytywny wpływ na funkcjonowanie stawów wydaje się nie mieć końca, jednak zdecydowana większość z nich oparta jest na tych samych składnikach. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują te przytoczone poniżej.

 

Glukozamina – jej głównym zadaniem jest regeneracja i odbudowa chrząstki stawowej. Zapewnienie odpowiedniej ilość glukozaminy pozwala zwalczyć ból, wzmacnia stawy i poprawia ich ruchomość. Produkcja glukozaminy przez organizm zmniejsza się wraz z wiekiem, dlatego należy ją dostarczać z pożywieniem i suplementami. Pomimo sprzecznych opinii skuteczność glukozaminy została potwierdzona wieloma badaniami, w których najlepiej wypada ta w formie siarczanu.

 

Chondroityna – wykazuje bardzo podobne właściwości do glukozaminy, również wchodzi w skład chrząstki stawowej. Połączenie chondroityny z glukozaminą pozwala zmaksymalizować ich zbawienny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie stawów.

 

Kolagen – odpowiedzialny jest nie tylko za prawidłową kondycję skóry, ale również za zdrowe stawy. Występuje w chrząstce w postaci tak zwanego kolagenu II typu i odpowiada za jej wytrzymałość i odporność, zwiększa amortyzację i elastyczność stawów.

 

Kwas hialuronowy – stanowi główny składnik płynu stawowego. Odgrywa bardzo ważną rolę w mechanice stawów, zapewnia płynny ruch,

a jednocześnie zmniejsza tarcie i odżywia chrząstkę stawową. Oprócz wymienionych substancji do organizmu należy dostarczyć również odpowiednią ilość witaminy D, zwiększającej przyswajanie wapnia i fosforu z produktów spożywczych, co ma pozytywny wpływ na stan naszych kości i zębów. Warto pamiętać również o witaminie C, której prawidłowe stężenie niweluje stany zapalne, w tym te zlokalizowane w stawach.


4. Co mówią badania

Istnieją zarówno badania, które potwierdzają skuteczność powyższych substancji i suplementów na nich opartych, jak i takie, które temu zaprzeczają, co wywołuje wątpliwości związane ze słusznością ich stosowania. Niepodważalne jest jednak to, że wyżej wymienione substancje występują w poszczególnych elementach stawów, oraz to, że zanikają wraz z wiekiem, co jasno sugeruje potrzebę ich uzupełniania. Wynika z tego, że regularna suplementacja w połączeniu z aktywnością ruchową i zbilansowaną dietą pozytywnie wpływa na stawy, zapobiega uszkodzeniom bądź przyspiesza ich regenerację w przypadku ewentualnych kontuzji.