Społeczeństwo dwudziestego pierwszego wieku zrobiło wszystko, by ułatwić sobie pracę. Kuchnie gazowe, odkurzacze, pralki, zmywarki – czy to jednak znaczy, że żyje nam się lekko? Nic podobnego. Ludzie w żadnej epoce nie byli tak zestresowani jak dziś. Zmęczenie psychiczne dokucza dotkliwiej niż fizyczne i prowadzi do poważnych chorób. Jakie są najlepsze sposoby na odstresowanie?

 

SPIS TREŚCI:

1. Trening cardio na odstresowanie
2. Trening z ciężarami na odstresowanie
3. Zielona herbata a kawa
4. Ryba na nerwy
5. Sałatki po zdrowie
6. Ochrona mózgu – orzechy

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Trening cardio na odstresowanie
Dobra sieć komunikacji miejskiej i łatwy dostęp do samochodów sprawił, że mieszkańcy krajów wysoko rozwiniętych nie mają konieczności pokonywania kilometrów piechotą. Tymczasem takie maszerowanie to świetny sposób na stres. Trening cardio dotlenia organizm i wzmacnia serce, przeciwdziałając zgubnym skutkom znerwicowania.

 

Podczas aktywności fizycznej uwalniają się endorfiny, które odpowiadają za odczuwanie szczęścia. Szczególnie polecane są ćwiczenia na łonie natury. Specjaliści przekonują, że krajobraz miasta działa przygnębiająco na człowieka, dlatego powinniśmy jak najczęściej koić oczy widokiem zieleni.

 

Nawet zagorzali zwolennicy metropolii muszą pogodzić się z faktem, że genetycznie bliżej nam do drzew i trawy niż szarych murów. O ruch powinny zadbać osoby pracujące umysłowo – wysiłek fizyczny to najlepsza przeciwwaga dla fatygi psychicznej.

 

Do treningów cardio zalicza się następujące aktywności: bieganie, nordic walking, marsz, pływanie czy kolarstwo. Przy posiadaniu niewielkiej ilości czasu wolnego, warto zagospodarować czas spędzany w drodze do biura lub szkoły i zamienić cztery koła na dwa.


2. Trening z ciężarami na odstresowanie
Uczeni z Uniwersytetu Duke’a udowodnili, że trening z ciężarami jest bardziej skuteczny w leczeniu depresji niż substancje psychotropowe. Po sześciu miesiącach od zakończenia terapii, powrót choroby dotknął tylko osiem procent osób kurowanych kulturystyką, natomiast wśród pacjentów przyjmujących leki odsetek ten wyniósł trzydzieści osiem procent.

 

Ćwiczenia siłowe pozwalają wyrzucić z siebie złą energię i podnoszą samoocenę. Trenujący buduje wiarę w to, że może podnosić coraz większe ciężary także w życiu codziennym. Pozbywanie się agresji w zdrowy sposób prowadzi do uzyskania wewnętrznego spokoju. Sztanga i hantle to doskonali terapeuci, dlatego warto uzbroić się w niezbędny sprzęt lub wykupić karnet na siłownię.


3. Zielona herbata a kawa
Aby skutecznie zwalczać stres, należy ograniczyć wszystkie dopalacze, do których zaliczamy kawę, napoje energetyczne, colę i papierosy. Kofeina i nikotyna to popularne stymulanty, ale znacząco podnoszą poziom stresu. Powodują tylko chwilowe pobudzenie, a obarczają organizm toksynami na wiele godzin, dni. Sięganie po kawę i papierosa na uspokojenie tylko pogarsza sytuację. Fabryka Siły Sklep

 

Dobrym zamiennikiem dla wymienionych produktów jest zielona herbata. Zawiera teinę – substancję działającą równie skutecznie co kofeina. Pozwala pozbyć się zbędnych produktów przemiany materii i wzmacnia wytrzymałość. Dopalacze można zastąpić też teeccino lub czerwoną herbatą.


4. Ryba na nerwy
Dieta osób narażonych na napięcie nerwowe powinna być bogata w ryby. Zawierają one cenne kwasy omega-3, które zwiększają naturalną odporność na stres. Ryby morskie to źródło odpowiedzialnych za funkcjonowanie układu nerwowego witamin z grupy B, cynku i selenu.

 

Budują osłony komórek nerwowych, stymulują wytwarzanie endorfin, serotoniny, a także redukują poziom cytokin – białek odpowiedzialnych za niezdrowe pobudzenie. Jedzenie ryb sprzyja leczeniu bezsenności

i niepokoju. Dużo kwasów omega-3 zawierają: makrela, łosoś, tuńczyk, śledź.


5. Sałatki po zdrowie
Działanie kortyzolu, czyli hormonu stresu, zmniejszają wspomniane witaminy z grupy B oraz cynk. Składniki te znajdują się w roślinach strączkowych, papryce, pomidorach i cebuli. Sojusznikiem w walce z napięciem jest również kwas foliowy. Jego duże stężenie spotyka się w pomarańczach, morelach, dyni, kapuście, sałacie, brokułach, szpinaku, brukselce, kalafiorze, grochu, soczewicy i jarmużu.

 

Obróbka termiczna pozbawia produkty znacznej części folianów, dlatego zaleca się spożywać świeże owoce i sięgać po potrawy, które zawierają surowe warzywa.


6. Ochrona mózgu – orzechy
Orzechy to najlepsze paliwo dla mózgu. Pozwalają zachować nie tylko jego młodość, ale i dobry humor. Zawarty w nich magnez niweluje skutki stresu, uspokaja i zapewnia dobre samopoczucie. Dodatkowo w orzechach znajduje się duża ilość kwasów omega-3 i żelazo.

 

Odżywczy skład pomaga zmniejszyć ciśnienie tętnicze i zapobiegać stanom zapalnym. Najcenniejsze dla zdrowia są zdecydowanie orzechy włoskie. Mają aż dwa razy więcej kluczowych dla człowieka substancji niż pistacje

i fistaszki.