Badania sprzed trzech lat dowodzą, że nadciśnienie tętnicze jest chorobą występującą u przeszło 9,5 mln dorosłych obywateli Polski w wieku 18–79 lat. Dodatkowo warto też wspomnieć o prawie 9% nastolatków chorujących na hipertensję. Można więc przyjąć, że choroba nadciśnieniowa jest jednym z najczęstszych schorzeń układu krążenia występującym w naszym społeczeństwie. Sprawdźcie nasz artykuł, w którym przybliżymy informacje na temat choroby i metod, dzięki którym można jej przeciwdziałać.

 

SPIS TREŚCI:

1. Czym jest nadciśnienie tętnicze?

2. Nadciśnienie tętnicze – ogranicz stres

3. Nadciśnienie – utrzymuj wagę

4. Zrezygnuj z używek

5. Pamiętaj o ruchu

6. Kontroluj swoją dietę

7. Pamiętaj o badaniach

8. Nadciśnienie tętnicze a leczenie farmakologiczne

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Czym jest nadciśnienie tętnicze?

Nadciśnienie tętnicze, inaczej hipertensja, to jedno z najpowszechniejszych schorzeń układu krążenia. W systematyce wyróżnia się dwie jego postaci. Pierwszą z nich jest pierwotna odmiana choroby nadciśnieniowej, która, jak się przyjmuje, jest spowodowana przede wszystkim wrodzoną predyspozycją naczyń krwionośnych do zwiększonego obwodowego oporu naczyniowego. Stan ten skutkuje intensywniejszą pracą serca. Druga teoria zakłada, że nadciśnienie uwarunkowane genetycznie jest związane z patologiczną pracą nerek, które muszą dynamiczniej pracować, by wyrównać poziom sodu w organizmie. Dokładna przyczyna nie została jednak jednoznacznie określona. Model ten występuje w 90% przypadków.


Drugim rodzajem hipertensji jest postać określana jako wtórna. Ten model patologii systemu sercowo-naczyniowego może być wywołany szeregiem różnych chorób. Mowa tu o schorzeniach dotyczących układów moczowego, wydzielniczego, neurologicznego i oczywiście układu krążenia. Oprócz nich nadciśnienie może być spowodowane innymi czynnikami, jak stres, ograniczona aktywność fizyczna, ciąża, leki farmakologiczne o charakterze egzogennych hormonów, otyłość czy spożywanie substancji o właściwościach toksycznych, np. narkotyków czy metali ciężkich. Wtórne nadciśnienie tętnicze dotyczy jedynie 10% populacji.


Niebezpieczeństwo związane z nadciśnieniem tętniczym wiąże się przede wszystkim z utajonym rozwojem tej choroby. Praktycznie do momentu pojawienia się groźnych powikłań hipertensja nie daje o sobie znać i nie wywołuje żadnych objawów. Bardzo często choroba może pozostać w ukryciu, jednak nie jest to ścisła reguła. Istnieją przypadki, w których choroba nadciśnieniowa manifestuje swoją obecność, wtedy najczęściej pacjenci zgłaszają takie dolegliwości jak ból głowy, bezsenność, wzmożona pobudliwość, szybsze męczenie się i zaczerwienienie okolic klatki piersiowej, szyi i twarzy.


2. Nadciśnienie tętnicze – ogranicz stres

Zwolnienie tempa życia jest najlepszym, a zarazem najtrudniejszym sposobem na normalizację ciśnienia tętniczego. Pośpiech związany z pracą i presją otoczenia warunkuje wysokie ciśnienie. Warto też wspomnieć o śnie. Osoby intensywnie pracujące charakteryzuje niedosypianie lub tzw. zarywanie nocy, a w czasie odpoczynku wartość ich ciśnienia zmniejsza się nawet o 22 mm Hg. Dlatego też postarajmy się nieco zwolnić i usystematyzować swoje obowiązki. Planujmy nasze działania, rozdzielajmy zadania i cele, próbujmy stopniowo wywiązywać się ze zobowiązań. Mniejsza ilość stresu z pewnością pozwoli naszemu organizmowi na powolny powrót do stanu równowagi.


3. Nadciśnienie – utrzymuj wagę

Przyjmuje się, że ponad 30% osób chorujących na hipertensję cierpi nie tyle na nadwagę, co na klasyczną postać otyłości. Każde dodatkowe 10 kg masy ciała skutkuje wzrostem ciśnienia nawet do 20 mm Hg! Co więcej, niejednokrotnie wspomina się, że wzrost zawartości tłuszczu w naszym organizmie może prowadzić do gorszego przepływu krwi w naczyniach i stopniowego otłuszczania mięśnia sercowego. Konsekwencją tego będzie oczywiście zaburzenie poziomu ciśnienia. Jeżeli zależy wam na zdrowiu, starajcie się monitorować wagę, dzięki czemu wyeliminujecie przynajmniej jeden z czynników predysponujących do rozwoju choroby. Fabryka Siły Sklep


4. Zrezygnuj z używek

W przypadku alkoholu musimy zwrócić uwagę na jedną istotną rzecz. Badania naukowe dowodzą, że dobowa porcja alkoholu etylowego powinna mieścić się w przedziale od 10 do maksymalnie 30 g w zależności od płci, wieku, aktywności fizycznej i masy ciała. Co więcej, okazuje się, że osoby spożywające regularnie niewielkie ilości alkoholu wykazują mniejsze predyspozycje do rozwoju choroby nadciśnieniowej. Jednak należy pamiętać o umiarze – przekroczenie tej dawki tworzy idealne warunki do powstania hipertensji.


Warto też wspomnieć o pozostałych pokusach. Papierosy i zawarte w nich substancje smoliste stanowią bezsprzeczną przyczynę większości chorób układu krążenia. Nie trzeba być lekarzem, by to wiedzieć – wystarczy jedynie przeczytać teksty umieszczone na opakowaniach. Można tam odnaleźć informacje o ryzyku rozwoju takich jednostek chorobowych jak rak płuc, udar mózgu czy zawał serca. Ponadto papierosy znacząco zwiększają ryzyko rozwoju choroby miażdżycowej. Przyjmuje się, że rzucenie palenia stanowi najskuteczniejszy sposób na zapobieganie nadciśnieniu spośród wszystkich zmian w naszym stylu życia.


5. Pamiętaj o ruchu

Regularny wysiłek fizyczny to bardzo skuteczny sposób na obniżenie zbyt wysokich wartości ciśnienia tętniczego. Badania potwierdzają słuszność stosowania tej metody – aktywność fizyczna prowadzi do jego stopniowego obniżenia o nawet 10 mm Hg. Należy jednak pamiętać, że w przypadku osób cierpiących na dolegliwości ze strony układu krążenia ćwiczenia powinny być odpowiednio dostosowane. Pamiętajmy, że w przypadku ciężkiej postaci nadciśnienia należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem lub medycznym trenerem personalnym w celu ustalenia planu treningowego.


Należy zrezygnować z treningu siłowego ze względu na intensywny wzrost ciśnienia. Preferowana aktywność to przede wszystkim ćwiczenia aerobowe o niewielkim obciążeniu, ale długim czasie trwania. Osoby z nadciśnieniem powinny pomyśleć o włączeniu do swojego planu treningowego marszu na bieżni, pływania lub jazdy na rowerze. Oczywiście nie musimy od razu korzystać z siłowni. Codzienne spacery czy krótka sesja domowej gimnastyki na macie okażą się równie pomocne co ćwiczenia na siłowni. Ważne, by wykonywać treningi systematycznie i nie rezygnować z aktywności.


6. Nadciśnienie tętnicze – kontroluj swoją dietę

Zalecenia dotyczące prawidłowej diety bardzo często wiążą się z wcześniej wspomnianą otyłością i zapobieganiem temu schorzeniu. Jednak co w sytuacji, gdy osoba chorująca na nadciśnienie ma prawidłową masę ciała? Być może niedobór mikroskładników albo witamin doprowadził do zaburzenia funkcjonalności systemu sercowo-naczyniowego. Warto więc nieco zmodyfikować nasz dotychczasowy sposób odżywiania.


Warto spożywać produkty zawierające duże ilości antyoksydantów. Mowa tu o polifenolach i flawonoidach, które zapobiegają szkodliwym procesom utleniania w naszym organizmie. Oprócz owoców i warzyw warto włączyć do swojej diety np. czerwone wino, które zawiera znaczne ilości resweratrolu. Innym równie dobrym sposobem będzie przyjmowanie preparatów zawierających aronię, kwiatostan głogu, miłorząb bądź rumianek.

 

Warto też pomyśleć o zwiększeniu podaży witamin C i E oraz koenzymu Q10. W związku z tym wskazane będzie zwiększenie spożycia orzechów i cytrusów. Ważnym warzywem w diecie nadciśnieniowców jest czosnek. Jego spożywanie wyraźnie wpływa na obniżenie ciśnienia krwi i zapobiega nadmiernemu odkładaniu się cholesterolu w obrębie naczyń, co zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy, udarów, wylewów i zakrzepów.


Gdy mowa o warzywach i owocach, należy wspomnieć o dwóch istotnych kwestiach. Pierwszą z nich jest obecność błonnika, który przede wszystkim warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Ponadto badania dowodzą, że u osób stale suplementujących produkty bogate w tę substancję (w tym także produkty pełnoziarniste) występuje mniejsze ryzyko zachorowań. Drugą kwestią jest wysoka zawartość magnezu. Pierwiastek ten stanowi jeden z najważniejszych mikroelementów, a jego niedobór może doprowadzić do rozwoju miażdżycy czy powodować arytmię. Warto też dodać, że magnez należy uzupełniać poprzez zwiększenie spożycia jego naturalnych źródeł. Mowa tu o białej fasoli, migdałach, otrębach pszennych czy pestkach dyni.


Kolejną ważną zmianą w naszej diecie powinno być ograniczenie spożycia soli przy równoczesnym zwiększeniu podaży potasu. Spożywanie zbyt dużych ilości sodu (czyli powyżej 2,3 g, co odpowiada 6 g soli kuchennej) prowadzi do stopniowego wzrostu ciśnienia skurczowego. Najlepiej nie przekraczać 3,5 g na dobę. Jego źródłem powinny być w dużej mierze owoce i warzywa. Z kolei potas jest antagonistą sodu, dlatego przestrzeganie ilości do 4 g w ciągu dnia skutecznie reguluje wartość naszego ciśnienia. Dodatkowo poprawi funkcjonowanie mięśnia sercowego, a także całego układu nerwowego.


Warto również wspomnieć o istotnej roli tłuszczu. Nadmierna podaż lipidów pochodzenia zwierzęcego zwiększa poziom cholesterolu, co z czasem może doprowadzić do rozwoju nadciśnienia tętniczego. Aby tego uniknąć, warto wprowadzić zdrowe produkty. Oprócz stosowania bezpiecznych tłuszczów, jak oliwa z oliwek, olej z pestek winogron czy masło kokosowe, warto pomyśleć o zwiększeniu spożycia ryb. Wraz z owocami morza stanowią najcenniejsze i zarazem najlepsze jakościowo źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych. Również orzechy posiadają znaczną ilość tych cennych związków. Dobrym rozwiązaniem w celu ograniczenia niebezpiecznych frakcji lipidów będzie zmniejszenie spożycia mięsa czerwonego, czyli wieprzowiny i wołowiny. Postawmy na chudy drób, który nie będzie aż tak obciążał pracy naszego układu krążenia.


7. Pamiętaj o badaniach

Jak wspomniałem na początku, hipertensja jest chorobą rozwijającą się

w większości przypadków w sposób utajony. Warto więc co jakiś czas wykonywać komplet niezbędnych badań, które pozwolą na szybkie wykrycie domniemanej patologii. Dzięki temu będziemy mieć wystarczająco dużo czasu na zaplanowanie odpowiedniej terapii. Z drugiej strony zdiagnozowanie ciężkiej postaci tej choroby umożliwi szybkie rozpoczęcie leczenia i pomoże uniknąć ewentualnych powikłań. Do następstw choroby nadciśnieniowej zaliczamy m.in. niewydolność nerek, zaburzenie pracy mięśnia sercowego mogące skutkować zawałem bądź choroby neurologiczne, np. ischemiczne udary mózgu czy zespoły otępienne.


Diagnostyka pacjenta z rozpoznaniem nadciśnienia tętniczego powinna obejmować specjalnie skomponowany i dokładny wywiad, badanie przedmiotowe (ocena wizualna i dotykowa) i przede wszystkim klasyczny pomiar poziomu ciśnienia. Analiza może być przeprowadzona przy pomocy stetoskopu i ciśnieniomierza manualnego. Jednak w dzisiejszych czasach prym wiodą elektroniczne aparaty, które wystarczy jedynie założyć na rękę, by samodzielnie zbadać ciśnienie. Jak sami widzicie, nie musimy za każdym razem odwiedzać lekarza.


Warto również wykonać kilka badań dodatkowych, które nie tylko ułatwią wykrycie hipertensji, ale też innych chorób mogących dawać podobne objawy.

 

W tym celu najlepiej przeprowadzić badania takie jak:

– morfologia krwi,

– poziom glukozy na czczo,

– poziom sodu i potasu,

– lipidogram,

– badanie ogólne moczu,

– EKG,

– echokardiogram,

– analiza dna oka,

– zdjęcie RTG klatki piersiowej,

– badanie USG jamy brzusznej i tętnic szyjnych.


8. Nadciśnienie tętnicze a leczenie farmakologiczne

Nadciśnienie tętnicze jest jednostką chorobową, która niestety z czasem może wymusić stosowanie środków farmaceutycznych. Leki ukierunkowane na zmniejszenie ciśnienia i ograniczenie częstości występowania powikłań określa się mianem hipotensyjnych. W praktyce wyróżnia się kilka podstawowych grup, z czego najpopularniejsze i najbardziej skuteczne to inhibitory ACE (ACE-I). Oprócz nich równie częste w terapii choroby nadciśnieniowej są blokery kanału wapniowego, beta-adrenolityki czy też sartany. Leczenie farmakologiczne nadciśnienia tętniczego zazwyczaj opiera się na przyjmowaniu minimum dwóch preparatów z wymienionej grupy. Podczas terapii niezbędne są także okresowe kontrole.