Kiedy wchodzimy do sklepu, widzimy mnóstwo półek z produktami spożywczymi. Na jednych widnieje napis zdrowa żywność, na innych oleje, a na kolejnych słodycze. Często ludzie czują się w markecie jak w labiryncie. Nie wiedzą, co jest dobre, a co nie. W tym artykule podam kilka zasad chodzenia na zakupy. Może to brzmieć trochę jak lekcja z cyklu: "i tak kupię to, na co mam ochotę, więc po co się produkować", jednak wierzę, że wskazówki, które podam, komuś się przydadzą.

 

SPIS TREŚCI:

1. Zakupy i etykiety produktów spożywczych
2. Głód
3. Dobrze zaopatrzona lodówka

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Zakupy i etykiety produktów spożywczych

Jednym z najważniejszych elementów robienia zdrowych zakupów jest patrzenie na to, co kupujemy. Lista składników zwykłego kefiru jest zdecydowanie dłuższa niż powinna być. Musimy zwracać uwagę na to, co jemy. W wielu produktach ukryte są konserwanty, które mogą szkodzić naszemu zdrowiu. Wiele gotowych  i przetworzonych produktów zawiera duże ilości soli, tłuszczu oraz np. syropu glukozowo-fruktozowego, który jest wrogiem naszej sylwetki. Jeżeli chcemy żyć zdrowo i dobrze się odżywiać, wybierajmy produkty jak najmniej przetworzone i te z jak najkrótszą listą składników.

 

Wróćmy do kefiru. Powinien składać się tylko z mleka i żywych kultur bakterii kefirowych, czyli z dwóch składników, nie więcej. Zwracajmy także uwagę na proporcję tłuszczu do białek i węglowodanów. W produktach węglowodanowych, takich jak ryż, kasza czy pieczywo, warto poznać zawartość błonnika, aby wybierać te produkty, które uzupełnią nasze zapotrzebowanie na błonnik. Przy nabiale zwróćmy uwagę na ilość tłuszczu. Generalnie zasada jest prosta – im krótsza i bardziej zrozumiała lista składników, tym lepiej.


2. Głód
Kolejną ważną kwestią jest to, czy idziemy na zakupy głodni, czy najedzeni. Im bardziej będziemy głodni, tym więcej jedzenia kupimy, mimo że go nie potrzebujemy. Najbardziej kusić nas będą półki ze słodyczami. Analogicznie, jeżeli na zakupy wybierzemy się najedzeni, kupimy wyłącznie to, co jest nam potrzebne.

 

Najlepiej przygotować sobie wcześniej listę zakupów i się jej trzymać. Może zdarzyć się tak, że jednak skusimy się na jakąś dodatkową przekąskę. W takim wypadku lepiej wybierać bakalie niż słodycze. Oprócz cukru dostarczymy w ten sposób organizmowi także witamin.


3. Dobrze zaopatrzona lodówka Fabryka Siły Sklep

Im mamy lepiej zaopatrzoną lodówkę i zamrażalnik, tym bardziej zachęci nas to do urozmaicania diety. Poniżej podam listę produktów, o których warto pomyśleć podczas zakupów.


Przyprawy:

Imbir, chili, kurkuma, pieprz, cynamon, bazylia, oregano, tymianek, mięta, ocet jabłkowy, goździki, gałka muszkatołowa.

 

Warzywa:

Czosnek, cebula, pomidory, ogórki, sałata.

 

Oleje:

Orzechy, olej lniany, olej sezamowy, oliwa z oliwek, olej kokosowy.

 

Zboża:

Płatki owsiane górskie, płatki żytnie, ryż brązowy, dziki, basmati, kasza jaglana i gryczana, chleb pełnoziarnisty lub bułeczki pełnoziarniste.


Nabiał:

Chude mleko, półtłusty twaróg, lekki serek wiejski, jaja, niskotłuszczowe sery mozzarella.


Mięso:

Ryby, piersi z indyka, mięso z królika, chudy schab.


Warto również zaopatrzyć się w warzywa i owoce mrożone, a czasami nawet te puszkowane. Oczywiście są to tylko przykłady i każda osoba może zaopatrzyć lodówkę według własnych upodobań.