„Wszyscy kolarze są lub będą impotentami” – to stwierdzenie amerykańskiego urologa zasiało lęk w środowisku cyklistów. Rzeczywiście, źle dobrane siodełko może uciskać nerwy, niosąc tym samym wiele nieprzyjemnych i groźnych dolegliwości. W jaki sposób dobrać idealne siodełko w rowerze?

 

SPIS TREŚCI:

1. Uciskanie siodełka na nerwy
2. Konsekwencje uciskania siodełka na nerwy
3. Ogólne zasady ustawienia siodełka dla kobiet i mężczyzn
4. Siodełko dla kobiety
5. Dobór siodełka dla mężczyzny

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Uciskanie siodełka na nerwy
Anatomia człowieka nie sprzyja długodystansowej jeździe na rowerze. Większość ciężaru ciała kolarza uciska delikatne guzy kulszowe. Pomiędzy tymi dwoma newralgicznymi punktami przebiegają naczynia krwionośne oraz nerwy. U mężczyzn w trakcie jazdy podrażniana jest także prostata. Kobiety narażają na nieustanny ucisk wargi sromowe. Lekarze podkreślają, że zarówno u kobiet, jak i mężczyzn jazda na rowerze niebezpiecznie napiera na unerwienie krocza oraz utrudnia prawidłowy przepływ krwi.


2. Konsekwencje uciskania siodełka na nerwy
Pierwszą powszechnie spotykaną dolegliwością pojawiającą się po pokonaniu długiego dystansu na rowerze jest brak czucia w okolicach krocza. Przyczyna leży w odcięciu dolnej partii ciała od prawidłowego przepływu krwi. Schorzenie mija zwykle po kilku godzinach od zejścia z pojazdu. Jednak długotrwały i regularny ucisk może wywoływać u mężczyzn problemy z erekcją, choroby prostaty oraz gorszy stan plemników lub wręcz bezpłodność. Badanie przeprowadzone pod koniec dwudziestego wieku przez norweskich naukowców na dwóch tysiącach kolarzy wykazało, że co 25 cyklista ma problemy z erekcją. Identyczną analizę przeprowadzono na zespołach pływaków i biegaczy.

 

Okazało się, że rowerzyści czterokrotnie częściej niż inni sportowcy zapadali na problemy z erekcją. W przypadku kobiet istnieje duże ryzyko powstawania guzków w okolicy krocza. Przyczyn należy dopatrywać się w uciskaniu delikatnych okolic intymnych. Panie, które spędzają wiele godzin na rowerze, mają również trudności w osiąganiu orgazmu. Aby zapobiec wymienionym konsekwencjom, należy zadbać o odpowiedni dobór siodełka. Nie ma uniwersalnie dobrego siedziska w rowerze dla kobiety i mężczyzny.


3. Ogólne zasady ustawienia siodełka dla kobiet i mężczyzn
Z powodu różnic w budowie ciała specjaliści zalecają zgoła inne siodełka kobietom i mężczyznom. Można jednak wyróżnić ogólne uniwersalne zasady dotyczące ustawienia siedziska w rowerze. Przede wszystkim siodełko powinno znajdować się na takiej wysokości, by w momencie gdy pedał znajduje się na dole, kolano cyklisty było tylko nieznacznie zgięte. Najlepiej, jeśli siedzisko jest wykonane ze skóry – materiał ten sprzyja przepływowi powietrza. Fabryka Siły Sklep

 

Osobom uprawiającym kolarstwo w celach rekreacyjnych nie zaszkodzi w wynikach sportowych, jeśli w sztycy siodła znajdą się amortyzatory. To wyposażenie złagodzi niepotrzebne dla okolic intymnych wstrząsy i drgania. Jednak to rozwiązanie nie sprawdza się w przypadku zawodowców.

Ze względów medycznych lepiej dobierać siodełka twarde. Dzięki temu styczność z podłożem będą miały wyłącznie guzy kulszowe, nie zaś cała ściana unerwienia krocza. Nakładki żelowe są zbędnym, przereklamowanym gadżetem. Należy zwrócić uwagę również na kształt siodełka.


4. Siodełko dla kobiety
Odpowiednie siodełka dla kobiet są zasadniczo krótsze i szersze. Różnica wynika przede wszystkim z obwodu bioder. Dobrze, by siodełko damskie zostało wyposażone w wycięcie pośrodku. Wyklucza ono ucisk na silnie unerwione miejsca. Specjalny otwór zapewnia kobietom odrobinę miększe siodełka, niż mają mężczyźni. Nikomu nie są jednak zalecane zupełnie elastyczne siedziska.


5. Dobór siodełka dla mężczyzny
Siodełko męskie jest wąskie i długie, nie zawiera otworów. Może być za to uzbrojone w przemyślane wgłębienia i wyprofilowane w tylnej części. Dobór jest kwestią indywidualną – przede wszystkim nie zaleca się kupować siodełka na oko. Należy na nim usiąść i dopasować do własnych upodobań. Każdy cyklista różni się od innych wagą, wzrostem i budową ciała. Wszystkie czynniki powinny zostać uwzględnione. Na przykład im większa masa ciała kolarza, tym twardsze siodełko i szersza jego tylna część.