Urazy stawu biodrowego mogą sprawiać wiele problemów diagnostycznych. To dlatego, że objawy różnych dolegliwości stawu biodrowego mogą być do siebie bardzo podobne. Wzrost popularności aktywnego spędzania czasu oraz dbałość o formę fizyczną niewątpliwie wpływają na wzrost liczby osób odczuwających tego typu dolegliwości.

 

SPIS TREŚCI:

1. Ból stawu biodrowego – złamanie przeciążeniowe

2. Staw biodrowy – naciągnięcie zginaczy

3. Konflikt udowo-panewkowy

4. Zapalenie

5. Zespół mięśnia gruszkowatego

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Ból stawu biodrowego – złamanie przeciążeniowe

Gdy czujesz ból z przodu biodra, który przemieszcza się do pachwiny i z powrotem lub do nogi, może to być związane ze złamaniem przeciążeniowym. Złamanie kości występuje wtedy, gdy siły oddziałujące na kość są większe niż jej wytrzymałość, a powodem osłabionej wytrzymałości jest niedobór wapnia lub słaba gęstość kości.


2. Staw biodrowy – naciągnięcie zginaczy

Gdy odczuwasz kłucie w pobliżu kolana w tylnej części uda podczas jazdy na rowerze lub jeżeli doskwiera ci ból, gdy leżysz i przyciągasz kolano do klatki piersiowej, istnieje podejrzenie, że przeciążyłeś/naderwałeś zginacze stawu biodrowego. Zginacze biodrowe unoszą udo i kolano np. podczas biegania. Naderwania w mięśniach lub zapalenie ścięgna są często związane z nagłym wzrostem dystansu i objętości treningowej.

 

Przy pierwszych objawach bólowych zalecane jest odstawienie aktywności na ok. tydzień i stosowanie okładów z lodu. Kiedy objawy ustąpią, należy rozciągnąć zginacze biodrowe (mięsień czworogłowy) i stopniowo wykonywać ćwiczenia wzmacniające w bezbólowym zakresie. Fabryka Siły Sklep


3. Konflikt udowo-panewkowy

Gdy czujesz ból w przedniej części stawu biodrowego lub w pobliżu pachwiny, może to być konflikt udowo-panewkowy. Dolegliwość ta pojawia się, gdy głowa kości udowej nie jest dobrze scentralizowana

w panewce stawu biodrowego. W konsekwencji dochodzi do kontaktu powierzchni stawowych, co powoduje ból.


Konflikt udowo-panewkowy zwykle wymaga ok. ośmiu tygodni terapii polegającej na rozluźnieniu i przywróceniu prawidłowej równowagi mięśniowej. Czasami konieczna jest artroskopia stawu biodrowego.


4. Zapalenie

Gdy odczuwasz ból lub pieczenie w okolicy bioder w trakcie biegu lub po jego zakończeniu, możliwe, że pojawiło się zapalenie. Dzieje się tak, gdy kaletka, która oddziela kość biodrową od pasma biodrowo-piszczelowego jest objęta stanem zapalnym. Można często pomylić to schorzenie z zespołem pasma biodrowo-piszczelowego.


Jak sobie z tym radzić? Zastosowanie okładów z lodu i wzmacnianie mięśnia pośladkowego średniego (rotacja zewnętrzna biodra) oraz zginaczy stawu biodrowego to najlepsza terapia w tym przypadku. Warto również zastosować całą gamę zabiegów z fizykoterapii (laser, fonoforeza czy TENS) w celu złagodzenia i eliminacji stanu zapalnego.

 

5. Zespół mięśnia gruszkowatego

Gdy pojawia się ostry ból pośladków podczas biegu i utrzymuje się po zakończeniu aktywności, mamy prawdopodobnie do czynienia z zespołem mięśnia gruszkowatego. Kiedy mięsień gruszkowaty jest napięty, może uciskać nerw kulszowy. W konsekwencji występują objawy w postaci głęboko zlokalizowanego bólu w pośladku, ból może być promieniujący w dół nogi również po jej tylnej stronie.


W pierwszym etapie rehabilitacji ważny jest odpoczynek od aktywności wywołującej dolegliwości, warto również zastosować okłady z lodu. Po pierwszym tygodniu wykonuje się głęboki masaż tkanek, aby złagodzić ucisk. Tego typu masaż możemy wykonać samodzielnie, np. piłeczką tenisową. Gdy ból się zmniejsza, należy rozciągnąć mięśnie.