Mądre odżywianie zaczyna się nie w kuchni, ale w sklepie. Gotowanie jest tylko praktycznym wykorzystaniem tego, jak wydaliśmy pieniądze podczas zakupów. Dlatego tak ważne jest podejmowanie odpowiednich decyzji, kiedy przemierzamy sklepowe alejki. W tym artykule znajdziesz podstawowe zasady, które pomogą ci zrobić mądre zakupy.

 

SPIS TREŚCI:

1. Wybieraj kolory!

2. Unikaj produktów przetworzonych

3. Przygotuj listę zakupów

4. Nie chodź na zakupy z pustym brzuchem

5. Unikaj alejki ze słodyczami

6. Czytaj etykiety

7. Zrób zakupy!

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Wybieraj kolory!

Odwiedzając następnym razem sklep, zatrzymaj się na chwilę w alejce, w której znajdują się warzywa i owoce. Powinno się to stać twoim nawykiem.

 

Przeważnie mamy swojego faworyta, jeśli chodzi o produkty roślinne, jednak tutaj warto eksperymentować. Pozwala to nie tylko na komponowanie nowych smaków na talerzu, ale może mieć również wpływ na nasze zdrowie. Różnorodne kolory warzyw odzwierciedlają odmienne antyoksydanty w nich zawarte i przełożą się na poprawę zdrowia.

 

Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Kolorado w 2006 roku pokazuje, że dieta charakteryzująca się dużą różnorodnością botaniczną w porównaniu z dietą o takiej samej ilości warzyw, ale o mniejszej odmienności botanicznej jest skuteczniejsza w obronie naszego DNA przed skutkami oksydacji.

 

 

2. Unikaj produktów przetworzonych

Produkty przetworzone to takie, które przed trafieniem na półkę zostały poddane ingerencji ze strony producentów. Przykładem może być pieczywo, w szczególności białe. Jeszcze nie zdarzył się w historii świata taki cud, żeby ktoś zobaczył dziko rosnący chleb na polu. Musi być otrzymany na drodze przetwórstwa zbóż i mąki, dlatego jest produktem przetworzonym. Niestety w czasie obróbki zboża są pozbawiane łuski i warstwy aleuronowej, pozostaje jedynie bielmo, które dostarcza niemal wyłącznie węglowodanów. W ten sposób pieczywo białe jest pozbawione wielu wartości odżywczych.

 

Starajmy się wybierać produkty niskoprzetworzone – czyli takie, które trafiają na półkę sklepową bez większych ingerencji zewnętrznych. Fabryka Siły Sklep

 

3. Przygotuj listę zakupów

Oto gdzie prostolinijne myślenie mężczyzny dominuje nad wielozadaniowością kobiety. My, faceci, lubimy mieć listę potrzebnych produktów. Wchodzimy do sklepu z prostym zadaniem. Kupujemy. Wychodzimy.

 

Jest to dobra taktyka dla każdego, nie tylko zagubionego faceta. Pozwala to na ograniczenie losowego dobierania produktów. Kiedy wchodzimy do sklepu bez jasnego planu, pozostajemy otwarci na wpływy zapachów, kolorów i manipulacji sklepowych.


4. Nie chodź na zakupy z pustym brzuchem

Robienie zakupów, gdy jesteśmy głodni, to proszenie się o katastrofę, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę zapach świeżego pieczywa, który czujemy po wejściu do sklepu. Jeśli tylko możesz, staraj się zjeść posiłek przed pójściem na zakupy. Dzięki temu unikniesz kupna niepotrzebnych produktów.

 

Dr Aner Tal i dr Brian Wansink wykazali tę zależność w swoim badaniu

z 2013 roku. Ludzie, którzy nie jedli nic przez 5 godzin, dokonywali gorszych wyborów żywieniowych, robili zakupy zarówno w lokalnym sklepie,

jak i online. Osoby głodne kupiły nie tylko więcej jedzenia, ale także więcej produktów wysokokalorycznych.

 


5. Unikanie alejki ze słodyczami

Na szczęście większość produktów w sklepach jest obecnie segregowana zgodnie z kategorią, do której należą. To oznacza, że batony, chipsy, ciasteczka i biszkopty są ułożone obok siebie w jednej alejce. Świetnie! Jeśli wiesz, że prowadzisz zdrowy tryb życia, to nie kuś losu i nawet tam nie zaglądaj.


6. Czytaj etykiety

Jeśli kupujesz produkty pakowane, staraj się czytać etykiety. Jeśli lista składników jest dłuższa niż typowa wypowiedź gimnazjalisty, lepiej rozważ dwa razy zakup danego produktu. Jednocześnie uważaj na produkty zawierające składniki, których nazwy nie jesteś w stanie wymówić przy pierwszej próbie. Nie oznacza to, że taki produkt jest definitywnie niezdrowy, ale znacznie zwiększa to szansę.

 

Staraj się też sprawdzać kaloryczność produktów i zawartość makroskładników – w końcu są to najważniejsze elementy wpływające na naszą sylwetkę.


7. Zrób zakupy!

Na sam koniec punkt najważniejszy. Robienie zakupów! Nawet jeśli na co dzień prowadzisz zdrowy tryb życia, to jeśli pewnego dnia przyjdziesz zmęczony z pracy i zobaczysz pustą lodówkę, jest duża szansa, że zamiast pójść do sklepu i kupić chude mięso i warzywa, po prostu położysz się w fotelu i zamówisz pizzę. Upewnij się, że twoja lodówka zawsze jest zaopatrzona w coś zdrowego.