Godziny wylewania potów na siłowni, obliczanie kalorii, aż wreszcie udało się – masz upragnioną sylwetkę. Jednak jak utrzymać wagę po schudnięciu? Wiesz, że nie możesz wrócić do dawnych, złych zwyczajów, ale też nie chcesz głodzić się do końca życia. Złoty środek to świadomość dietetyczna i uprawianie sportu.


SPIS TREŚCI:

1. Co to jest efekt jo-jo?
2. Świadomość dietetyczna
3. Nawyki żywieniowe
4. Regularna aktywność fizyczna



1. Co to jest efekt jo-jo?
Efekt jo-jo to inaczej wahanie masy ciała, do którego dochodzi w bardzo krótkim czasie. Występuje nawet podczas stosowania diety, jednak najczęściej pojawia się tuż po skończeniu kuracji odchudzającej. Najczęściej jest skutkiem rezygnacji z niskokalorycznego jadłospisu na rzecz starego menu.


Inne przyczyny efektu jo-jo to: zbyt szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów, stosowanie głodówek, diet z małą ilością węglowodanów, tłuszczy i innych wartości odżywczych, nagłe zaniechanie odchudzania.


Jak pozbyć się zbędnych kilogramów raz a dobrze? Po pierwsze, zwiększaj powoli ilość spożywanych kalorii. Podczas redukcji spożywałeś znacznie mniejszą ilość kalorii w stosunku do twojego zapotrzebowania. Uzupełniaj ten deficyt stopniowo. Po drugie, pamiętaj, że aby utrzymać wagę, musisz odżywiać się zdrowo i dbać o aktywność fizyczną każdego dnia.


2. Świadomość dietetyczna
Podczas odchudzania zapewne dowiedziałeś się, co ile ma kalorii. Nie musisz dokonywać teraz bilansu energetycznego z tabeli za każdym razem, gdy bierzesz jedzenie do ust. Wystarczy, że zachowasz zdrowy umiar, wybierając zdrowe, nieprzetworzone produkty.


Świadomość dietetyczna podpowie ci, że trzy czekoladowe cukierki dostarczą do twojego organizmu tyle samo kalorii, co szklanka jogurtu naturalnego z owocami. Inne porównanie: w miejsce jednych małych frytek

z fast fooda, mógłbyś zjeść osiem jabłek, a zamiast paczki chipsów – pięć kanapek z pieczywa razowego. Fabryka Siły Sklep


Orientacja w tym temacie pozwala ci dokonywać codziennie dobrych wyborów. Ważne, by odróżniać zdrowe tłuszcze zawarte w rybach czy oliwie, od szkodliwych, zawartych w smażonej wieprzowinie czy wspomnianych wyżej chipsach.


3. Nawyki żywieniowe
Żeby schudnąć i utrzymać świetną formę na zawsze, musisz na stałe zmienić swoje nawyki żywieniowe. Między innymi dlatego specjaliści odradzają wszelkie diety cud – nie da się ich stosować przez długi czas. Jedzenie jest bardzo ważną część życia, dlatego nie należy zmuszać się do spożywania zdrowych posiłków, które w rzeczywistości ci nie smakują. Pojawia się tu kluczowe zagadnienie: jak polubić zdrowe jedzenie?


Pełnowartościowe dania mogą być naprawdę pyszne! Zainwestuj chwilę w swoje umiejętności kulinarne. Zaopatrz się w książkę z przepisami, która uwzględnia kalorie posiłków. Warto wspomnieć w tym miejscu o brytyjskim szefie kuchni, który odchudził tysiące Anglików i nie tylko. Jamie Oliver to dla ciebie doskonała inspiracja – gotuje prosto, smacznie i zdrowo.


To nieprawda, że musisz wydawać wielkie pieniądze na to, by jeść dobrze. Zdrowe odżywianie nie wymaga zaopatrywania się w sklepach ze zdrową żywnością.


Wiedz też, że to puste kalorie kosztują najwięcej. W cenie zestawu fast food (hamburger, frytki, cola) można kupić drób i warzywa na pyszny obiad dla dwóch osób.


Jeżeli lubisz słodycze, znajdź ich zdrowe zamienniki. Wypróbuj ciasteczka

z płatków owsianych, czekoladę gorzką czy sernik bez cukru. Pozwalaj sobie na małe grzeszki – lepiej zjeść raz na kilka dni cukierka, niż pod koniec tygodnia rzucić się na całą blachę karpatki.


4. Regularna aktywność fizyczna
Sport powinien być twoim regularnym zajęciem. Jeśli nie lubisz aerobiku lub nuży cię siłownia, zdecyduj się na połączenie nauki ze sportem – zapisz się na lekcje boksu, jazdy konnej lub tańców latynoamerykańskich. Dzięki kursowi spalisz kalorie i utrzymasz kondycję.


Możesz też stosować triki na odchudzanie: gdy oglądasz raz w tygodniu serial, wskakuj podczas seansu na rowerek stacjonarny. Wyrobisz sobie zdrowy odruch, a po kilku tygodniach okaże się, że nie chcesz oglądać kolejnego odcinka na kanapie.


Aby utrzymać wagę po odchudzaniu, trenuj 3–4 razy w tygodniu. Jeżeli zupełnie nie masz czasu na sport danego dnia, zadbaj o to, by przynajmniej udać się na spacer. W ten sposób zdołasz utrzymać swój metabolizm na wysokich obrotach.