Godziny wylewania potów na siłowni, obliczanie kilokalorii, aż wreszcie udało się – osiągnięcie upragnionej sylwetki. Jednak jak utrzymać wagę po schudnięciu? Wiadomo, że nie można wrócić do dawnych, złych zwyczajów, ale też nie należy głodzić się do końca życia. Złoty środek to świadomość dietetyczna i uprawianie sportu.

 

SPIS TREŚCI:

1. Co to jest efekt jo-jo?
2. Świadomość dietetyczna
3. Nawyki żywieniowe
4. Regularna aktywność fizyczna

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Co to jest efekt jo-jo?

Efekt jo-jo to wahanie masy ciała, do którego dochodzi w bardzo krótkim czasie. Występuje nawet podczas stosowania diety, jednak najczęściej pojawia się tuż po skończeniu kuracji odchudzającej. Najczęściej jest skutkiem rezygnacji z niskokalorycznego jadłospisu na rzecz starego menu.

 

Inne przyczyny efektu jo-jo:

– zbyt szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów,

– stosowanie głodówek, diet z małą ilością węglowodanów, tłuszczów i innych składników odżywczych,

– nagłe zaniechanie odchudzania.

 

Jak pozbyć się zbędnych kilogramów raz a dobrze? Po pierwsze, należy wolno zwiększać liczbę spożywanych kilokalorii. Podczas redukcji spożywa się znacznie mniejszą liczbę kilokalorii w stosunku do swojego zapotrzebowania. Deficyt ten należy uzupełniać stopniowo. Po drugie, należy pamiętać, że aby utrzymać wagę, trzeba odżywiać się zdrowo i każdego dnia dbać o aktywność fizyczną.


2. Świadomość dietetyczna

Podczas odchudzania zapewne każdy dowiaduje się, ile kilokalorii dostarcza dany produkt. Nie trzeba dokonywać bilansu energetycznego za każdym razem, gdy bierze się do ust jedzenie. Wystarczy, że każdy zachowa zdrowy umiar i wybierze zdrowe, nieprzetworzone produkty.

 

Świadomość dietetyczna podpowie, że trzy czekoladowe cukierki dostarczą organizmowi tyle samo kilokalorii co szklanka jogurtu naturalnego z owocami. Inne porównanie: zamiast małych frytek można zjeść osiem jabłek, a zamiast paczki chipsów – pięć kanapek z pieczywa razowego. Fabryka Siły Sklep

 

Orientacja w tym temacie pozwala dokonywać dobrych wyborów. Ważne, by odróżniać zdrowe tłuszcze zawarte w rybach czy oliwie od szkodliwych, zawartych w smażonej wieprzowinie czy wspomnianych wyżej chipsach.


3. Nawyki żywieniowe

Żeby schudnąć i utrzymać świetną formę, trzeba na stałe zmienić swoje nawyki żywieniowe. Między innymi dlatego specjaliści odradzają wszelkie diety cud – nie da się ich stosować przez długi czas. Jedzenie jest bardzo ważną częścią życia, dlatego nie należy też zmuszać się do spożywania zdrowych posiłków, które w rzeczywistości nie smakują. Pojawia się tu kluczowe zagadnienie: jak polubić zdrowe jedzenie?

 

Pełnowartościowe dania mogą być naprawdę pyszne! Warto poświęcić czas na doskonalenie swoich umiejętności kulinarnych. Można kupić książkę z przepisami, która uwzględnia kilokalorie posiłków. Warto w tym miejscu wspomnieć o brytyjskim szefie kuchni, który odchudził tysiące Anglików. Jamie Oliver to doskonała inspiracja – gotuje prosto, smacznie i zdrowo.

 

To nieprawda, że trzeba wydawać wielkie pieniądze, by jeść dobrze. Zdrowe odżywianie nie wymaga zaopatrywania się w sklepach ze zdrową żywnością. Puste kalorie kosztują najwięcej. Zestaw fast food (hamburger, frytki, cola) kosztuje tyle samo co drób i warzywa, z których można przygotować pyszny obiad dla dwóch osób.

 

Jeżeli ktoś lubi słodycze, może znaleźć ich zdrowe zamienniki – wypróbować ciasteczka z płatków owsianych, czekoladę gorzką czy sernik bez cukru. Można pozwalać sobie na małe odstępstwa – lepiej zjeść raz na kilka dni cukierek, niż pod koniec tygodnia rzucić się na całą blachę karpatki.


4. Regularna aktywność fizyczna

Sport powinien być regularnym zajęciem. Jeśli ktoś nie lubi aerobiku lub nuży go siłownia, może zdecydować się na połączenie nauki ze sportem – zapisać się na lekcje boksu, jazdy konnej lub tańców latynoamerykańskich. Dzięki kursowi można spalić kalorie i utrzymać kondycję.

 

Można też stosować triki na odchudzanie: gdy ogląda się raz w tygodniu serial, w tym samym czasie można jeździć na rowerku stacjonarnym. Dzięki temu wyrabia się zdrowe odruchy, a po kilku tygodniach okaże się, że nie można już oglądać kolejnego odcinka na kanapie.

 

Aby utrzymać wagę po odchudzaniu, powinno się trenować 3–4 razy w tygodniu. Jeżeli ktoś nie ma czasu na sport danego dnia, powinien zadbać o to, by przynajmniej udać się na spacer. W ten sposób zdoła utrzymać swój metabolizm na wysokich obrotach.