Woda jest niezbędna do życia – o tym wie każdy. Nie każdy jednak wie, jak ważne jest, by jej poziom uzupełniać stale, nie tylko wtedy, kiedy czujemy pragnienie. Uczucie pragnienia jest już wynikiem 2% odwodnienia organizmu, a więc stanu niekorzystnego dla naszego ustroju. Do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebne jest około 2–2,5 l płynów.

 

SPIS TREŚCI:

1. Woda usuwa szkodliwe produkty przemiany materii

2. Utrzymuje przemianę materii na odpowiednim poziomie

3. Powoduje uczucie sytości

4. Poprawia trawienie

5. Nawadnia organizm, pomaga podczas wysiłku fizycznego

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Woda usuwa szkodliwe produkty przemiany materii

Tkanka tłuszczowa to rodzaj magazynu, w którym organizm odkłada na później niezużytkowaną energię. Niestety oprócz zmagazynowanych cząsteczek tłuszczu znajdują się w niej także różnego rodzaje toksyny, które wraz z pożywieniem są przyswajane przez organizm.


Kiedy podczas odchudzania tkanka tłuszczowa jest spalana, uwalniają się z niej toksyny, które mogą dostać się do wielu komórek i narządów. W takiej sytuacji przychodzi z pomocą woda. Jeśli jest jej w diecie wystarczająco dużo, wypłukuje toksyny i szkodliwe substancje, zabezpiecza organizm przed chorobami, które mogą wywołać. Usuwanie niepotrzebnych związków z naszego organizmu wspomaga tym samym prawidłowe funkcjonowanie nerek i układu moczowego.


2. Utrzymuje przemianę materii na odpowiednim poziomie

Brak odpowiedniej ilości płynów w diecie powoduje, że przemiana materii jest wolniejsza. Dlatego ograniczenie kaloryczności na diecie odchudzającej może nie przynieść zadowalających efektów, jeśli dieta nie będzie połączona z odpowiednim nawodnieniem. Zatem woda jest najlepszym płynem dla osób, które dbają o swoją sylwetkę. Wypicie szklanki wody po przebudzeniu pobudza metabolizm po nocnym uśpieniu i wzmaga apetyt. 

Ponadto odpowiedni udział wody w diecie jest także istotny w przypadku takich dolegliwości jak zaparcia czy zespół jelita drażliwego. W przypadku zaparć właściwa podaż płynów pobudza perystaltykę przewodu pokarmowego, natomiast w przypadku biegunek pozwala zapobiec odwodnieniu.

  Fabryka Siły Sklep

3. Powoduje uczucie sytości

Wypicie szklanki wody pół godziny przed posiłkiem napełni żołądek, dzięki czemu porcje zjedzone na obiad mogą być mniejsze. Dodatkowo woda jest niezbędna do odpowiedniego działania błonnika pokarmowego. Rozpuszczalna frakcja błonnika wykazuje zdolność wiązania wody i pęcznienia, zwiększa tym samym uczucie sytości, co także wpływa na zmniejszenie ilości spożywanego pokarmu. Informacja ta jest bardzo istotna zwłaszcza w przypadku stosowania diety ubogoenergetycznej.    

 

4. Poprawia trawienie

Woda uczestniczy w transporcie substancji odżywczych do każdej komórki i wszystkich narządów naszego organizmu, które ich potrzebują. Substancje te są następnie wchłaniane. Woda pozwala także rozpuszczać cząstki jedzenia, przez co ułatwia połykanie pokarmu, formułuje kęsy pożywienia, a następnie przesyła je przez przewód pokarmowy. Odwodniony organizm zabiera całą wodę, co powoduje wysuszenie okrężnicy i utrudnione trawienie. W konsekwencji mogą pojawić się problemy ze wzrokiem, zaparcia, podwyższone ciśnienie, chroniczne zmęczenie, senność, zaburzenia pracy nerek, układu krążenia czy systemu nerwowego.

 

5. Nawadnia organizm, pomaga podczas wysiłku fizycznego

Odpowiednie nawodnienie organizmu jest bardzo ważne dla wyglądu skóry. Woda nawadnia i spulchnia komórki skóry. Wpływa na jej wygląd od wewnątrz. Wypłukując toksyny i poprawiając krążenie krwi, wpływa również na uzyskanie lepszego odcienia skóry, zapewnia jej jędrność i gładkość. Zapotrzebowanie na wodę wzrasta w przypadku wzmożonego wysiłku fizycznego czy wysokiej temperatury i wilgotności otoczenia. Jest to związane z koniecznością uzupełnienia niedoborów wody związanych z poceniem się i przyspieszonym oddychaniem. Picie wody podczas wysiłku fizycznego zapobiega dokuczliwym skurczom mięśni, nawilża stawy i ułatwia ich pracę. Zwiększa wytrzymałość na treningu, poprawia tym samym wydolność.

 

Wodę najlepiej pić małymi łykami, by mogła się odpowiednio wchłonąć. Trzeba pamiętać o jej popołudniowym i wieczornym uzupełnianiu, ale pić powinno się w równych proporcjach przez cały dzień. Najlepiej pić średnio zmineralizowaną wodę mineralną. Nie można wtedy zaszkodzić sobie zbyt dużą ilością soli mineralnych. Nie ma znaczenia, jaką wodę wybierzemy, gazowaną czy niegazowaną. Jest to kwestia indywidualnych wyborów i preferencji.

 

 

1 / 4
A jaki Ty masz cel? Nie trać czasu i zacznij już dziś! Skorzystaj z profesjonalnej opieki.
Określ swój cel treningowy, a my pomożemy Ci go osiągnąć.

Bibliografia

Gugała-Mirosz S., Woda – dlaczego tak ważna?, ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/woda---dlaczego-tak-wazna-- (10.12.2018).

Jarosz A., Woda – niezbędny składnik diety, ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/woda---niezbedny-skladnik-diety- (10.12.2018).