O treningu mięśni brzucha pisze się dosyć często. Wymyślono tysiące ćwiczeń i przeprowadzono setki badań nad tym, które są najbardziej efektywne. Codziennie można znaleźć reklamy w internecie pokazujące idealnie wyrzeźbiony sześciopak. Robi się to niesmaczne. Chciałem powiedzieć, o co tak naprawdę chodzi w treningu brzucha i jak sprawić, żeby był on nie tylko pięknie wyrzeźbiony, ale także wykonywał w 100% swoje zadanie.

 

SPIS TREŚCI:

1. Mięśnie brzucha – po co nam silne mięśnie brzucha?
2. Podstawy
3. Tego o treningu mięśni brzucha nie wiedziałeś!

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Mięśnie brzucha – po co nam silne mięśnie brzucha?

Mięśnie brzucha mają za zadanie chronić narządy wewnętrzne przed urazami mechanicznymi. W przypadku bokserów stalowe mięśnie są niezbędne przy przyjmowaniu uderzeń. Cios Władimira Kliczko waży 700 kg. Wyobrażacie sobie dostać takie uderzenie na nienapięte i niewyćwiczone mięśnie brzucha? Ja też nie. Dlatego bezwzględnie ważne jest, aby były one w formie. Dodatkowo stabilizują naszą postawę i pracują podczas większości ćwiczeń wielostawowych. Są antagonistyczne w stosunku do mięśni grzbietu. Umożliwiają skręty tułowia, unoszenie się z pozycji leżącej oraz wiele ruchów bioder. Wspomagają także oddychanie, wydalanie oraz poród.

 

Ich rola jest nieoceniona w naszym ciele. Z punktu widzenia estetyki, sześciopak stanowi dowód na to, że facet zwyczajnie dba o siebie. W dzisiejszych czas każdy może mieć ładne ubranie czy drogi telefon, natomiast smukłą wysportowaną sylwetkę już niekoniecznie.

 

2. Podstawy

Wiadomo, że kaloryfer buduje się w kuchni. To prawda i nie zamierzam się na ten temat rozpisywać. Istotne jest to, że mięśnie brzucha składają się

z mięśni prostych, skośnych i głębokich. Każdy z tych mięśni musi zostać pobudzony i wzmocniony treningiem, żeby zachować ładny, symetryczny sześciopak. Skąd bierze się niesymetryczność mięśni? Przede wszystkim odpowiedzialna jest za to genetyka.

 

Często też słyszę pytanie, czy ćwiczyć brzuch z obciążeniem czy bez. Można zarówno z, jak i bez. Jest to zależne od stopnia naszego zaawansowania oraz celu, jaki chcemy osiągnąć. Ile razy w tygodniu ćwiczyć? To również zależy od naszego celu. Ja ćwiczę mięśnie brzucha na każdej sesji treningowej, a gdy przygotowuję się do walki, ćwiczę je codziennie. Kulturyści ćwiczą raz w tygodniu i dużymi obciążeniami, najczęściej po sesji na nogi.

 

3. Tego o treningu mięśni brzucha nie wiedziałeś!

Przede wszystkim, jeżeli chcesz mieć silne mięśnie brzucha, które będą twarde jak stal i nie będą wystawały do przodu, ćwicz brzuch codziennie! Dokładnie tak, codziennie. Mięśnie brzucha angażowane są zarówno w trakcie przysiadów, jak i podczas innych ćwiczeń wielostawowych. Dolna część mięśnia prostego zaangażowana jest również w trakcie biegania. Jeżeli chcesz mieć silną dolną część brzucha, dużo biegaj! Nie tylko spalisz tkankę tłuszczową i poprawisz wydolność, ale także poczujesz, co znaczy palenie dołu brzucha.

 

Integralną częścią naszego korpusu są mięśnie grzbietu oraz mięśnie głębokie. Jeżeli chcesz zachować prostą sylwetkę i mieć dużą odporność na ciosy, bezwzględnie musisz ćwiczyć te partie mięśni równomiernie. Najlepszymi ćwiczeniami na core są deski, a na prostowniki pleców superman i jego wariacje.

 

Ważna jest także kolejność ćwiczenia mięśni w trakcie treningu. Najpierw zaczynamy od dolnej części brzucha ze względu na to, że ona męczy się najszybciej, następnie przechodzimy do części skośnej, ponieważ przy niej pracuje także góra brzucha, a na sam koniec dobijamy górną część mięśnia prostego.