Zdarza się tak, że mięśnie rozwijają się nierównomiernie i wielkość mięśni prawej części ciała może różnić się od lewej. Na przykład, prawa strona klatki piersiowej może różnić się od lewej, biceps jednej ręki będzie większy od bicepsa na drugiej ręce itd. Skąd biorą się takie dysproporcje i jak można to naprawić? O tym dowiecie się po przeczytaniu tego artykułu.


SPIS TREŚCI:

1. Jedna ręka większa od drugiej – uwarunkowania genetyczne

2. Trening mięśni jednej ręki

3. Skolioza

4. Nieprawidłowa technika

5. Jak zmniejszyć dysproporcję?

6. Jak uniknąć dysproporcji?

Zobacz więcej! -23 kg -10 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg



1. Jedna ręka większa od drugiej – uwarunkowania genetyczne

Uwarunkowania genetyczne to podstawowa i najbardziej powszechna przyczyna różnych rozmiarów mięśni rąk. U każdego człowieka ciało jest nieproporcjonalne – inny kształt oczu i ich wielkość, różna wielkość przedramion, bicepsów, palce lewej ręki różnią się od palców prawej itd. Taka dysharmonia może przejawiać się różną ilością włókien mięśniowych

w obu rękach. Również może się różnić stopień reakcji na takie samo obciążenie. Zdarza się też tak, że np. powodem różnej wielkości bicepsów może być odmienne ich przymocowanie do ręki. Jest to jeden z powodów na odmienną reakcję na obciążenia oraz wzrost mięśni w różny sposób – jeden biceps rośnie jakby do góry, a drugi do środka. Owszem obwód będzie taki sam, jednak wizualnie różnice są bardzo duże. Jeden jest wysoki, a drugi bardziej płaski. Genetyki nie jesteśmy w stanie zmienić, stąd z takim czymś należy po prostu się pogodzić.


2. Trening mięśni jednej ręki

Trening tylko jednej ręki wydaje się być dziwny, jednak zdarzają się takie sytuacje. Dotyczy to np. tenisistów, najczęściej największą pracę wykonuje u nich jedna ręka. Dotyczy to również sportowców zajmujących się pchnięciem kulą czy szermierką.


3. Skolioza

Skolioza kręgosłupa jest dość częstą przyczyną, ale nie najgorszą. Gdy występują nieprawidłowe krzywizny kręgosłupa, ciało wygina się tak, by rekompensować przeciążenie kręgosłupa. W wyniku tego jedna strona ciała częściej podlega obciążeniom niż druga. Mięśnie tej strony częściej są poddawane napięciom i pokonują większy wysiłek fizyczny. Najbardziej widoczne jest to na mięśniach pleców, ale mięśnie rąk również działają inaczej. Ciało jest przyzwyczajone do wygięcia w jedną stronę, bardziej oczywiście niż w drugą, w momencie zwiększenia obciążenia na ręce, jeden łokieć zawsze będzie znajdował się bliżej ciała, a drugi dalej. A wiemy, że im dalej łokcie od tułowia, tym obciążenie na biceps zmniejsza się. W kon-sekwencji jeden biceps jest mocno obciążony, a drugi dostaje za małe impulsy do rozwoju.


4. Nieprawidłowa technika

Wykonując ćwiczenia niepoprawnie technicznie, jedna strona będzie bardziej obciążona niż druga. Jeżeli taki stan utrzymuje się przez dłuższy czas, to w konsekwencji mięśnie zaczną rozwijać się nierównomiernie

i powstanie duża dysproporcja.


5. Jak zmniejszyć dysproporcję?

Jeżeli dysproporcja jest zbyt duża, można zastosować dodatkowe serie dla mniejszej ręki. Np. jeżeli masz jeden biceps znacznie mniejszy od drugiego, to po wykonaniu wszystkich ćwiczeń na mięśnie dwugłowe ramion, po tym jak przećwiczycie je równomiernie, można wykonać dodatkową serię dla mniejszego bicepsa.


Nie ma potrzeby dodawać dodatkowych obciążeń w postaci zwiększania wagi dla mniejszego mięśnia, ponieważ mięsień mógłby nie zdążyć zregenerować się do następnego treningu.


Aby dodatkowo obciążyć mniejszą rękę, należy wykonywać ćwiczenia ze sztangielkami lub na maszynach z ramionami niezależnymi.


Należy pamiętać, że takie podejście zaleca się tylko w sytuacjach, gdy dysproporcja jest naprawdę duża lub po kontuzji jednej ręki. W innych przypadkach, należy po prostu trenować regularnie, obciążać mięśnie rąk równomiernie i pamiętać o prawidłowej technice wykonywania ćwiczeń.


6. Jak uniknąć dysproporcji?

Na treningach należy wykonywać ćwiczenia tak, aby obciążenie na prawą

i lewą rękę było zawsze jednakowe. Organizm buduje mięśnie w odpowiedzi na obciążenie, stąd jeżeli będzie ono jednakowe, to mięśnie będą rozwijać się równomiernie. Należy wykonywać jednakową ilość powtórzeń i zawsze przestrzegać poprawnej techniki wykonania ćwiczenia.


Zdarzają się osoby, które używają hantli o różnej wadze. Np. wykonując zginania przedramion, do jednej ręki biorą cięższą hantelkę, ponieważ widzą dysproporcję. Absolutnie nie można tak robić. Przede wszystkim narusza to technikę wykonania ćwiczenia, powstają nieprawidłowe nawyki ruchowe,

a co gorsza może dojść do kontuzji.