Yerba mate to popularna roślina, która stosowana jest do przygotowania pobudzającego napoju. Powstały napar bardzo często jest zamiennikiem kawy ze względu na bardzo bogaty skład oraz działanie termogeniczne. Jakie inne korzyści płyną z długoterminowego stosowania tej substancji? 


SPIS TREŚCI:

1. Informacje ogólne

2. Skład i zastosowanie

3. Właściwości 

4. Suplementacja

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc



1. Informacje ogólne

Yerba mate zwana również erva mate lub chimarrao to zmielone i wysu-szone liście oraz patyczki ostrokrzewu paragwajskiego. Wykorzystywane są głównie na terenach Ameryki Południowej oraz w niektórych regionach Bliskiego Wschodu do przyrządzenia naparu. Preparat ten jest bogaty

w związki bioaktywne takie jak kofeina, kwas ursolowy czy kwercytyna.



2. Skład i zastosowanie

Erva stanowi bardzo dobre rozwiązanie przy diecie wysokotłuszczowej,

w celu zmniejszenia wagi i w profilaktyce otyłości. Dzięki eliminacji uczucia głodu oraz dostarczaniu dużej liczby witamin i minerałów stanowi ważny element diety. W składzie yerby możemy doszukiwać się wielu składników odżywczych:

– witaminy: A, B1, B2, C, E;

– ryboflawinę;

– kwas cytrynowy, chlorowodorowy i nikotynowy;

– cholinę;

– pierwiastki: fosfor, krzem, magnez, mangan, potas, siarka, sód, żelazo.


Preparat ten znajduje zastosowanie w łagodzeniu dysfunkcji mięśnia sercowego, objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego oraz nadmiernego zmęczenia psychicznego i fizycznego.


3. Właściwości

Działanie chimarrao ma głównie charakter redukcyjny. Spalanie tkanki tłuszczowej oraz tłumienie nadmiernego apetytu jest możliwe przede wszystkim dzięki występującej w niej kofeinie. Okazuje się, że 20 dni suplementacji obniża poziom cholesterolu LDL.


Yerba mate ma również działanie moczopędne, przeciwutleniające, anty-oksydacyjne, przeciwzapalne, stymulujące dla procesów pamięci i kon-centracji oraz ochronne dla układu sercowo-naczycniowego.


4. Suplementacja

Badania dowodzą, że suplementacja yerby winna wynosić 60 dni, w trakcie których stosuje się dawkę 3 szklanek (po 330 ml każda). Dobowa dawka substancji w ilości 1,5 l jest bezpieczna. Z kolei porcja izolowanej, sproszkowanej yerby powinna zawierać się w przedziale od 1000 do

1500 mg liści.


Przeciwwskazaniami do stosowania tego preparatu są choroba wrzodowa oraz okres ciąży. Przyjmuje się, że yerba mate może powodować nudności, wymioty oraz podwyższenie ciśnienia krwi.