Ten artykuł będzie poświęcony witaminie B6. Odgrywa ona bardzo istotną rolę w naszym organizmie. W 1930 roku badacze Chick i Copping opisali nową witaminę, którą nazwali czynnikiem I. Cztery lata później dokonał tego samego György. W 1935 roku Birch, György i Harris wykazali, że niedobór tej witaminy powoduje u szczurów ostre zapalenie skóry. Nazwa witamina B6 obejmuje grupę naturalnych związków pirydynowych ulegających w organizmie wzajemnym przekształceniom i wykazujących podobne działanie biologiczne. Jak w takim razie przedstawia się jej działanie na organizm człowieka?

 

SPIS TREŚCI:

1. Witamina B6 – rola i właściwości
2. Skutki niedoboru i nadmiaru witaminy B6
3. Źródła witaminy B6

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 


1. Witamina B6 – rola i właściwości

Witamina B6 jest rozpuszczalna w wodzie, a po spożyciu jest wchłaniana

z przewodu pokarmowego i magazynowana głównie w mięśniach i wątrobie jako fosforan pirydoksalu. Silnie oddziałuje na układ nerwowy. Witamina B6 jako koenzym bierze udział w procesach syntezy glikogenu (związku zapasowego wielu ważnych narządów) i w metabolizmie złożonych węglowodanów. Odpowiednia ilość witaminy B6 w organizmie gwarantuje dostateczną syntezę glikogenu oraz jego transformację w glukozę. Świetnie chroni także przed rozwojem miażdżycy i pozytywnie wpływa na układ krążenia.

 

Witamina B6 uczestniczy w reakcjach odpowiedzialnych za przekształcenie (wydłużanie) kwasów tłuszczowych. Jedną z ważniejszych jest przemiana kwasu linolowego w arachidonowy, który jest niezbędny do syntezy prostaglandyn, substancji pełniących ważne dla życia funkcje. Pirydoksyna jest także niezbędna do produkcji hemoglobiny (czerwony barwnik krwi) oraz ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni i pracę serca. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a nawet podnosi odporność organizmu, ponieważ uczestniczy w tworzeniu przeciwciał.


2. Skutki niedoboru i nadmiaru witaminy B6
Objawy niedoboru witaminy B6 są zróżnicowane i zależą od stopnia jej deficytu w organizmie. Mogą pojawić się stany zapalne skóry, łojotokowe zmiany na twarzy, podrażnienie języka i błon śluzowych jamy ustnej. Występują też zmiany w ośrodkowym układzie nerwowym – najczęściej apatia, bezsenność, nadwrażliwość i napady drgawek. Zwiększa się podatność na infekcje poprzez zmniejszenie się odporności organizmu. Może także wystąpić niedokrwistość. Ponadto przy niedoborze witaminy B6 zwiększa się ryzyko rozwoju nowotworów. Jednak niedobór tej witaminy na szczęście stwierdza się rzadko.

 

Niedostatki witaminy B6 mogą mieć także bardzo negatywny wpływ na zdrowie i rozwój dzieci. Opóźnienia umysłowe i nieprawidłowości w budowie kości są jednymi z najbardziej poważnych. Pojawiają się również zaburzenia padaczkowe, drażliwość i płaczliwość u niemowląt. Do głównych przyczyn braku witaminy B6 zalicza się nieprawidłowo zbilansowaną dietę. W dzi-siejszych czasach jest to podstawowy problem większości ludzi. Stosowanie leków antykoncepcyjnych oraz przyjmowanie leków przeciwgruźliczych także sprzyjają powstawaniu niedoborów.

 

Do nadmiaru witaminy B6 może dojść w wyniku długotrwałego przyjmowania jej w postaci tabletek w dawce powyżej 200 mg na dobę. Należy o tym bezwzględnie pamiętać, chcąc zażywać tę witaminę regularnie – nadmiar może mieć nieodwracalne skutki dla naszego zdrowia. Może wystąpić brak koordynacji mięśni oraz mrowienie kończyn. Może także dojść do zwyrodnienia tkanki nerwowej i zwiększonego odczucia chłodu. Nadmiar witaminy B6 potrafi spowodować także nieprawidłowości w gospodarce aminokwasów we krwi. Na szczęście praktycznie niemożliwe jest przedawkowanie witaminy B6 pochodzącej z pożywienia, a suplementy są mało toksyczne i najczęściej wszelkie skutki nadmiaru przechodzą po odstawieniu suplementacji.


3. Źródła witaminy B6

Jednym z bogatszych źródeł witaminy B6 jest kasza gryczana. Oczywiście także niektóre warzywa będą bardzo dobrym źródłem tej witaminy. Papryka czerwona, ziemniaki oraz warzywa liściaste mają jej dużą zawartość. Obecna jest także w drożdżach piwowarskich oraz produktach z pełnego przemiału takich jak ryż brązowy czy otręby pszenne. Dobre źródło witaminy B6 stanowią także orzechy laskowe i włoskie, nasiona roślin strączkowych oraz kiełki pszenicy.

 

Witamina znajduje się również w mięsie oraz produktach pochodzenia zwierzęcego. Polecane są szczególnie jajka. W normalnych warunkach dzienne zapotrzebowanie człowieka na witaminę B6 wynosi 2–3 mg. Czynniki takie jak stres, miesiączka, ciąża, niewydolność serca, podeszły wiek, zbyt niski poziom cukru we krwi, zażywanie pigułek anty-koncepcyjnych – znacznie zwiększają zapotrzebowanie na pirydoksynę.