Witamina B5, szerzej znana pod nazwą kwas pantotenowy lub koenzym A, to połączenie aż 4 substancji chemicznych pod jedną nazwą, którą powinna zainteresować się każda osoba intensywnie uprawiająca aktywność fizyczną. Zwiększone zapotrzebowanie na ten konkretny mikroelement oprócz sportowców wykazują również: osoby starsze, kobiety stosujące antykoncepcję hormonalną oraz wszyscy cierpiący na skutki wywołane ciągłym napięciem nerwowym i przewlekłym stresem. Wszechobecna witamina B5 stanowi niezbędny składnik codziennego pożywienia oraz wszystkich najwyższej jakości preparatów witaminowo-mineralnych dostępnych na rynku. Warto dowiedzieć się więcej na temat korzyści, jakie niesie za sobą wdrożenie kwasu pantotenowego do codziennej suplementacji.

 

SPIS TREŚCI:
1. Czym jest witamina B5?
2. Witamina B5 – działanie
3. Witamina B5 – dawkowanie
4. Witamina B5 – opinie
5. Witamina B5 – cena

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 

 

1. Czym jest witamina B5?
Witamina B5 jest koniecznym elementem budulcowym wszystkich żywych komórek zarówno zwierzęcych, jak i roślinnych. Trudno natomiast w przyrodzie spotkać ją w stanie wolnym, czyli niepołączoną wiązaniami chemicznymi. Razem z tiaminą, ryboflawiną, niacyną, biotyną i trzema innymi równie niezbędnymi dla życia i zdrowia związkami należy do rozpuszczalnych w wodzie witamin z grupy B. Wszystkie te substancje stanowią harmonijny zespół, którego pojedyncze elementy działają względem siebie synergistycznie, przez co zwykle występują razem.

 

Powszechność kwasu pantotenowego sprawia, że do przewodu pokarmowego, gdzie produkowany jest w niewielkiej ilości przez bytujące tam bakterie, dostarczyć go możemy zarówno z orzechami, żółtkiem jaja kurzego, produktami zbożowymi, jak i w podrobach. Jego najbogatszym źródłem, oczywiście prócz suplementów, jest jednak najzdrowszy i naj-bardziej odżywczy pokarm, jaki możemy sobie wyobrazić, czyli mleko matki.

 

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Witamina B5 – działanie
Kwas pantotenowy stanowi ważną część zdrowej diety każdego człowieka z kilku powodów. Jednym z nich jest determinowanie przemian meta-bolicznych składników odżywczych, czyli węglowodanów, tłuszczu i białek. Dzięki swojemu działaniu optymalizuje funkcjonowanie układu wewnątrzwydzielniczego, włączając się do reakcji syntezy neuro-transmiterów i ważnych hormonów takich jak chociażby testosteron i progesteron.


Witamina B5 ułatwia znacznie pracę układowi sercowo-naczyniowemu, pozytywnie oddziałując na stężenie cholesterolu w osoczu krwi, jego frakcji HDL i LDL oraz wolnych trójglicerydów. Obniża tym samym ryzyko wystąpienia głównej przyczyny zgonów w nowoczesnym świecie, czyli choroby wieńcowej. Odpowiednio wysoka podaż witaminy B5 skutkuje dłuższym utrzymaniem pełnej sprawności umysłowej, poprawą zdolności zapamiętywania oraz zwiększoną koncentracją na wykonywanych czynnościach. Pozwala zwalczać notoryczne roztargnienie, apatię, a w skrajnych przypadkach nawet zapobiegać zaburzeniom psychicznym, do jakich zaliczyć można na przykład depresję. Nawet nieznacznie zaniżony poziom kwasu pantotenowego w organizmie może objawiać się osłabioną reakcją obronną układu odpornościowego przed bakteriami i wirusami.


Witamina B5 ma zdolności detoksykacyjne oraz bierze udział w wytwarzaniu niezbędnych dla zdrowia i życia immunoglobulin. Z jej niedoborami wiążą się również notoryczne zmęczenie, skurcze, mrowienie, kłopoty z koordy-nacją ruchową, niezidentyfikowane bóle połączone z ograniczoną ruchomością stawów. Wykorzystanie witaminy B5 w sporcie skupia się w dużej mierze na aktywności acetylokoenzymu A, czyli uniwersalnego paliwa dla komórek, którego biosynteza w pierwszym etapie polega na fosforylacji kwasu pantotenowego. W jednym z badań na modelu zwierzęcym zaobserwowano, że z deficytem witaminy B5 koreluje niska wytrzymałość mięśni na wysiłek. Aby odwrócić tę zależność, wskazane jest łączenie preparatów zawierających opisywany mikroskładnik z monohydratem kreatyny.


Warta podkreślenia jest niepodważalna rola kwasu pantotenowego dla wyglądu skóry, włosów i stanu śluzówki. Nasila on regenerację uszkodzeń mechanicznych i oparzeń. Znacznie zmniejsza tempo starzenia się, wydłuża żywotność melanocytów, opóźniając perspektywę siwienia fizjologicznego. Witamina B5 zapobiega powstawaniu stanów zapalnych i zmniejsza wydzielanie sebum, przez co używa się jej leczniczo w trakcie kuracji antytrądzikowej stosowanej coraz częściej nie tylko przez młodzież.

 

3. Witamina B5 – dawkowanie
W związku z tym, że nadużywanie stosowania witaminy B5 nie niesie za sobą skutków ubocznych, a szansa na przedawkowanie jest znikoma – trudno jednoznacznie określić sposób dawkowania. Uznaje się, że dzienne zapotrzebowanie na kwas pantotenowy wynosi 7 mg, a dla dzieci od 2 do 3 mg, przy czym właściwie większość diet normokalorycznych jest w stanie go pokryć, co nie tyczy się jednak okresu redukcji tkanki tłuszczowej. Witaminę B5 można zażywać w kapsułkach lub w proszku. Optymalnie powinno przyjmować się raz dziennie jedną tabletkę witaminy B5 w trakcie posiłku lub zaraz po nim. W przypadku kwasu pantotenowego w proszku producent poleca wymieszać 800 mg w 50 ml wody, stosując taką kombinację do trzech razy dziennie.

 

4. Witamina B5 – opinie
Suplementy zawierające organiczne związki witaminy B5 rekomendowane są szczególnie w celu uzupełnienia jej ewentualnych braków w przemę-czonym organizmie. Czysta forma tego związku wywiera niebagatelny wpływ na spalanie węglowodanów z uzyskaniem odpowiedniej dawki energii. Pomimo że niedobory witaminy B5 wykrywane u ludzi są niezwykle rzadko, spożywanie jej w postaci suplementu może przyczynić się do uzyskania wielu korzyści widocznych gołym okiem (np. poprawa wyglądu cery i włosów) oraz tych na poziomie metabolicznym. Równocześnie udowodniono naukowo, że witamina B5 podana w nadmiarze zostaje usunięta z moczem oraz kałem i nie jest w żadnym stopniu toksyczna. Oznacza to, że wspierając dodatkowo organizm, pośrednio ingerując w zachodzące procesy komórkowe, nie zagrażamy jednocześnie swojemu życiu lub zdrowiu, co dla wielu osób jest wartością nadrzędną.

 

5. Witamina B5 – cena
Kwas pantotenowy dostępny jest w sprzedaży zarówno w miejscach dystrybucji suplementów diety, jak i w aptekach. Ponadto można go również odnaleźć w ofercie naszego sklepu internetowego. Jeśli chodzi o gramaturę preparatów witaminowych, zależna jest ona od konkretnej firmy produkującej preparat. W przypadku proszku dostępne one są na ogół w opakowaniach po 100 g, 500 g i 1 kg, co odpowiada kolejno następującym cenom: 39 zł, 149 zł, 275 zł. W przypadku tabletek opakowanie 500 mg zawierające 100 kapsułek dostępne jest już w cenie 45 zł. Naturalnie przed spożyciem kwasu pantotenowego należy zapoznać się z dołączoną ulotką.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!