Spirulina to alga o charakterystycznej mocno zielonej barwie, która jest zaliczana do superfoods. Charakteryzuje ją bardzo dobry skład aminokwasowy oraz duża zawartość witamin i składników mineralnych. To właśnie dzięki temu wykazuje szereg prozdrowotnych właściwości. Jakie są zalecane dawki spożywania spiruliny? Czy podczas jej stosowania występują jakieś skutki uboczne? Gdzie i w jakiej cenie można zakupić spirulinę? Zapraszam do przeczytania poniższego artykułu.

 

SPIS TREŚCI:
1. Czym jest spirulina?
2. Wartości odżywcze spiruliny
3. Jak działa spirulina?
4. Jakie są zalecane dawki spożywania spiruliny?
5. Skutki uboczne stosowania spiruliny
6. Jak stosować spirulinę?
7. Gdzie i w jakiej cenie można dostać spirulinę?

Indywidualne plany
dietetyczne i treningowe
-23 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -10 kg -11 kg już od 39,99 zł za miesiąc

 

 

1. Czym jest spirulina?
Spirulina jest handlową nazwą sinic, czyli cyjanobakterii. Spiruliną nazywamy zielono-niebieskie algi. Naturalnie występują one w ciepłych jeziorach Meksyku oraz Afryki. Swoją nazwę spirulina zawdzięcza kształtowi spirali. Jest stosowana głównie w produkcji kosmetyków, suplementów diety oraz pokarmu dla glonożernych ryb.

 

Spirulina w formie suplementu diety charakteryzuje się bardzo dobrą przyswajalnością na poziomie 85–95%. Jest ceniona głównie ze względu na bardzo dużą zawartość białka, dzięki czemu polecana jest jako zamiennik mięsa osobom stosującym dietę wegetariańską oraz wegańską.

 

2. Wartości odżywcze spiruliny
W 100 g spiruliny znajduje się około:
– 290 kcal,
– 57,47 g białka,
– 7,72 g tłuszczu,
– 23,90 g węglowodanów,
– 3,60 g błonnika.


Algi spiruliny charakteryzują się więc bardzo wysoką zawartością pełnowartościowego białka, które zawiera wszystkie aminokwasy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

 

Oprócz bardzo dobrej zawartości makroskładników spirulina posiada również witaminy oraz składniki mineralne, zawiera między innymi:
– witaminę C – 10,1 mg/100 g,
– witaminę B1 – 2,38 mg/100 g,
– witaminę B2 – 3,67 mg/100 g,
– witaminę B3 – 12,82 mg/100 g,
– witaminę B6 – 0,364 mg/100 g,
– kwas foliowy – 94 µg/100 g ,
– witaminę A – 570 IU/100 g,
– witaminę E – 5 mg/100 g,
– witaminę K – 25,5 µg/100 g,
– wapń – 120 mg/100 g,
– żelazo – 28,5 mg/100 g,
– magnez – 195 mg/100 g,
– fosfor – 118 mg/100 g,
– potas – 1363 mg/100 g,
– sód – 1048 mg/100 g,
– cynk – 2 mg/100 g.

 

Spirulina charakteryzuje się również bardzo dobrą zawartością kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, między innymi: kwasu linolowego, gamma-linolenowego, alfa-linolenowego, eikozapentaenowego oraz dokozaheksaenowego. Dzięki wszystkim wyżej wymienionym składnikom stosowanie alg spiruliny jako suplementu diety może nieść za sobą wiele korzyści dla naszego organizmu.

 

3. Jak działa spirulina?
Spirulina stosowana jako suplement diety może powodować korzystne zmiany w ludzkim organizmie, między innymi:
– zmniejsza powierzchnię błony wytwarzanej przez cholesterol w żyłach, dzięki czemu zwiększa przepustowość naczyń krwionośnych. Odgrywa to istotną rolę w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych, miażdżycy oraz zapobieganiu powstania udaru mózgu,


– obniża ciśnienie krwi dzięki zawartej w niej fikocyjaninie,


– pomaga w detoksykacji organizmu oraz usuwa z niego metale ciężkie,


– dzięki zawartości fosforu wspiera w walce z chorobami nerek, ponieważ pomaga w likwidacji kwasu moczowego wraz z moczem z organizmu,


– według Centrum Medycznego Uniwersytetu Maryland spirulina pomaga w zwiększeniu przeciwciał odpowiedzialnych za walkę z infekcjami oraz innych komórek, które pomagają w poprawie odporności oraz zwalczaniu chorób przewlekłych takich jak nowotwory,


– wpływa dobroczynnie na mózg, głównie dzięki dużej zawartości aminokwasów,


– dzięki wysokiej zawartości metioniny, aminokwasu odpowiedzialnego za odbudowę komórek w wątrobie, pomaga w odżywieniu oraz odbudowie tego właśnie organu,


– dodaje energii,


– dzięki zawartości witamin, składników mineralnych oraz chlorofilu działa odbudowująco na skórę, włosy oraz paznokcie,


– przyspiesza redukcję masy ciała, głównie dzięki temu, że spirulina jest doskonałym źródłem pełnowartościowego białka. Właśnie dlatego pomaga w utrzymaniu beztłuszczowej masy ciała oraz w redukcji tłuszczu,


– dzięki zawartości beta-karotenu, witamin z grupy B, witaminy A, witaminy C, magnezu, cynku oraz potasu jej spożywanie jest zalecane diabetykom, ponieważ składniki te odgrywają kluczową rolę w zmniejszeniu stężenia cukru we krwi,


– pomaga również w łagodzeniu objawów alergii oraz w problemach z zatokami. Udowodniono, że suplementacja spiruliną pomaga w zapobieganiu powstawania nadmiernej wydzieliny, swędzeniu, kichaniu oraz uczuciu zatkanego nosa.

 

4. Jakie są zalecane dawki spożywania spiruliny?
Suplementację spiruliną najlepiej rozpoczynać od małych dawek i stopniowo je zwiększać. Osobom rozpoczynającym suplementację oraz dzieciom zaleca się spożywanie 3–5 g/dobę. Następnie można zwiększyć dawkę do 6–10 g/dobę. Za dawkę terapeutyczną uznaje się 11–20 g/dobę. Osoby intensywnie pracujące oraz ćwiczące mogą spożywać nawet do 30 g spiruliny na dobę.

 

5. Skutki uboczne stosowania spiruliny
Oczywiście istnieje możliwość przedawkowania spiruliny, dlatego dawki należy zwiększać stopniowo i obserwować swój organizm. Skutkami ubocznymi, jakie mogą wystąpić u niektórych osób jest:
– biegunka,
– wymioty,
– bóle brzucha,
– wysypka,
– nudności,
– zawroty głowy,
– zaburzenia snu.


W przypadku wystąpienia wyżej wymienionych objawów należy jak najszybciej zmniejszyć spożywaną dawkę lub całkowicie zaprzestać suplementacji.

 

6. Jak stosować spirulinę?
Spirulinę można stosować jako suplement diety w postaci tabletek lub proszku. Jej zastosowanie jest bardzo szerokie, między innymi można dodawać ją do koktajli, soków, sałatek, owsianek, ciast, zup i wielu innych. Wystarczy dodać jedną lub dwie łyżeczki sproszkowanych alg do ulubionego dania, aby całkowicie zmienić jego wygląd, wartości odżywcze oraz smak. Spirulina doskonale sprawdza się również w produkcji ciast jako naturalny barwnik. Charakteryzuje się bowiem głęboko zieloną barwą, dzięki czemu ciasta zyskują zaskakujący wygląd.

7. Gdzie i w jakiej cenie można dostać spirulinę?
Najpopularniejszą postacią spiruliny jest ciemnozielony proszek dostępny w sklepach zielarskich, sklepach ze zdrową żywnością, aptekach lub sklepach internetowych. Cena takiego proszku to około 10–15 zł/100 g. Można również zakupić spirulinę w formie pigułek. Cena opakowania zawierającego 200 kapsułek to około 40–60 zł. Warto wybrać spirulinę z certyfikatem, która pochodzi z ekologicznych upraw.

 

 

Bibliografia
National Nutrient Database for Standard Reference, ndb.nal.usda.gov/ (28.12.2017).
Moulis G. et al., Severe neonatal hypercalcemia related to maternal exposure to nutritional supplement containing Spirulina, „European Journal of Clinical Pharmacology” 2012, 68(2), 221–222.
Mazokopakis E.E. et al., Acuter habdomyolysis caused by Spirulina (Arthrospira platensis), „Phytomedicine” 2008,15(6–7), 525–527.
Strona internetowa spirulina.org.uk (28.12.2017).
Spirulina, umm.edu/health/medical/altmed/supplement/spirulina (28.12.2017).