Do grupy aminokwasów karboksylowych zaliczamy związki, które organizm może samodzielnie wyprodukować. Seryna jest jednym z przedstawicieli tej grupy. Zadaniem tej substancji jest przede wszystkim regulacja pracy systemu nerwowego, ale nie tylko. O właściwościach, dawkach i zastosowaniu seryny dowiecie się więcej w dalszej części naszego tekstu.

 

SPIS TREŚCI:
1. Czym jest seryna?
2. Seryna – działanie
3. Seryna – dawkowanie
4. Seryna – opinie
5. Seryna – cena

Za rok będziesz żałował, że nie zacząłeś dzisiaj!
Zobacz metamorfozy naszych użytkowników:

Zobacz więcej!

 

 

1. Czym jest seryna?
Kwas α-amino-β-hydroksypropionowy jest pełną nazwą jednego z endogennych aminokwasów ludzkiego ustroju, który jest lepiej znany jako seryna. Związek ten występuje naturalnie w organizmie, zlokalizowany jest głównie w naszym mózgu. Seryna może być dostarczana również wraz z pożywieniem. Dużą zawartość tego endogennego aminokwasu odnajdziemy przede wszystkim w strukturach białkowych (głównie mowa tu o proteinach mlecznych, takich jak kazeina, a także fibroina występująca w jedwabiu), ale też w innych artykułach spożywczych. Zazwyczaj wymienia się tu: żelatynę, nasiona lnu i słonecznika, pestki dyni, sezam, a także niektóre rośliny strączkowe. Seryna jest także obecna w mięsie ryb oraz orzechach.

 

Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Seryna – działanie
Seryna jest aminokwasem, który otrzymywany jest z niezwykle cennej dla układu nerwowego substancji – glicyny. To niejako tłumaczy właściwości kwasu α-amino-β-hydroksypropionowego, które wpływają na regulację pracy neuronów. W tym wypadku serynę można zaliczyć do grona związków wpływających na znaczną poprawę koncentracji, pamięci oraz logicznego myślenia.

 

Nootropowy charakter seryny znajduje także zastosowanie w terapii niektórych zaburzeń psychicznych (np. schizofernii) czy w trakcie leczenia uzależnienia od narkotyków. Ten endogenny aminokwas skutecznie ogranicza symptomy zaburzeń podstawowych funkcji poznawczych, które na drodze wcześniej wymienionych problemów powodują znaczne osłabienie sygnalizacji NMDA – n-metylo-d-asparaginianu.

 

Analizując działanie seryny, należy na chwilę zatrzymać się przy jej wpływie na system nerwowy. Aminokwas ten, wraz ze wspomnianą wcześniej glicyną, umożliwia produkcję puryn i pirymidyn – związków będących składnikami kwasów nukleinowych. W ludzkim organizmie wyróżniamy DNA i RNA, które stanowią element każdej żywej komórki. Co więcej, seryna jest jednym z podstawowych czynników budujących osłonki mielinowe dla komórek układu nerwowego. Ich zadaniem jest ochrona neuronów przed uszkodzeniami, a niedostateczna ilość mieliny skutkuje rozwojem wielu poważnych chorób takich jak stwardnienie rozsiane.

 

Oprócz niezaprzeczalnego wpływu tego endogennego aminokwasu na ludzki system nerwowy, seryna przyczynia się też do szeregu innych pozytywnych skutków w naszym ustroju:
– stanowi wsparcie dla układu immunologicznego w procesie produkcji immunoglobulin i przeciwciał;
– jako składnik proteaz serynowych jest niezbędna dla ludzkiego systemu pokarmowego w mechanizmie trawienia białek;
– bierze udział w syntezie wielu ważnych związków, takich jak acetylocholina, lecytyna czy sfingozyna;
– likwiduje w układzie krążenia nadmierne związki tłuszczowe, co jest jednym z elementów profilaktyki chorób naczyń krwionośnych;
– przeciwdziała katabolizmowi mięśniowemu, co umożliwia skuteczny rozwój całkowitej masy.

 

3. Seryna – dawkowanie
Seryna to jeden z tych suplementów diety, którego dawki nie zostały dokładnie określone, lecz bazują na porcjach wykorzystywanych w badaniach naukowych. W większość przeprowadzanych analiz wykorzystywane są dozy o wielkości 30 mg/kg masy ciała, co w przełożeniu daje od 2 do 3 g w ciągu dnia dla osoby o wadze 70 kg. Fachowa literatura podaje, że dawki służące przeciwdziałaniu problemom psychicznym można zwiększyć do 60 czy nawet 120 mg.

 

Niedobory seryny są niezwykle rzadkie, wynika to z faktu, iż jest związkiem o charakterze endogennym. Niedostateczna ilość seryny jest zazwyczaj obserwowana w stanach skrajnego niedożywienia lub w przypadku niezwykle ciężkich i wyniszczających chorób. Warto też dodać, że nadmierna podaż seryny nie niesie za sobą jakichkolwiek komplikacji dla zdrowia bądź życia.

 

4. Seryna – opinie
Seryna to aminokwas karboksylowy, co oznacza, że nasz organizm potrafi go samodzielnie wytworzyć. Właśnie dlatego jest to związek traktowany bardziej jako ciekawostka niż regularny suplement diety. W świecie sportu jest kojarzony jako skuteczny preparat do niwelowania oznak zmęczenia psychicznego, a także poprawy skuteczności pracy układu nerwowego. O wiele częściej wykorzystywaną i popularniejszą formą tego aminokwasu jest fosfatydyloseryna, którą o wiele łatwiej można znaleźć na rynku odżywek i preparatów dla sportowców.

 

5. Seryna – cena
Suplementy na bazie czystej seryny są wciąż niedostępne, a sam aminokwas znacznie częściej możemy napotkać w licznych mieszankach proregeneracyjnych oraz odżywkach białkowych. Produkty zaliczane do tego grona można z łatwością zakupić w naszym sklepie internetowym, a ich cena jest podyktowana szeregiem czynników, takich jak chociażby marka producenta, gramatura produktu, ilość zawartych w nim porcji czy samo zastosowanie.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!