Zachowanie zdrowia to m.in. kwestia dbałości o właściwy poziom witamin

i mikroelementów we krwi. Nie ulega wątpliwości, że niedobór tego rodzaju składników sprzyja rozwojowi chorób. W skrajnych przypadkach twój organizm – ze względu na brak witamin – może być wręcz wycieńczony.

W jaki sposób dbać o to, by twoje ciało otrzymywało odpowiednią porcję witamin? Oczywiście najważniejsza jest zdrowa, zrównoważona dieta. Możesz jednak także wspomagać się suplementami. Niektóre produkty są naprawdę wysoko jakościowe.


SPIS TREŚCI:

1. Jaki produkt wybrać?

2. Lista najlepszych suplementów z witaminami na rok 2016

3. Witaminy – co to takiego? Dlaczego są takie ważne?

4. Witaminy – podstawowe informacje

5. Przed zakupem konkretnego preparatu witaminowego

6. Jak wiele suplementów potrzebuję?

7. Tabletki a kapsułki – czym się różnią?

8. Stałe zażywanie witamin

9. Dziwne nazwy substancji



1. Jaki produkt wybrać?

W aptece jest tyle różnych suplementów!

Głównym problemem tych, którzy dopiero rozpoczynają przygodę

z suplementacją, jest ogromny wybór rozmaitych produktów. W aptekach aż roi się od suplementów. Nie pomagają także wszędobylskie reklamy, które pojawiają się w gazetach, radiu, telewizji… Różnych ogłoszeń o dziwacznych dolegliwościach i produktach je usuwających jest mnóstwo. Jak w tym wszystkim się odnaleźć? Nasz ranking umożliwi ci podstawowe rozeznanie

w najlepszych suplementach. Podpowiemy, na co zwrócić uwagę, i w jaki sposób dokonywać zakupów.



Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Lista najlepszych suplementów z witaminami na rok 2016

Przedstawiamy listę suplementów z witaminami, które w naszej ocenie deklasują inne produkty:


1. Optimum Nutrition Opti-Men Multivitamin

2. Platinum Multivitamin

3. VitaMode

4. Armor-V

5. Animal Pak


Wielki FINAŁ! "180 dni od Krzycha do Ronaldo" za nami!

Mistrz Świata w Freestyle-u vs Plany treningowe Fabryka Siły


1. Optimum Nutrition Opti-Men Multivitamin



To suplement zalecany mężczyznom narażonym na stres, dużą utratę witamin i minerałów oraz przewlekłe przemęczenie. Jeżeli z różnych powodów w ostatnim czasie zbyt dużo pracujesz, ciągle żyjesz w napięciu

i zbyt mocno eksploatujesz swój organizm, tego typu suplement jest doskonałym rozwiązaniem. Optimum Nutrition Opti-Men to preparat witamino-mineralny uzupełniony wyciągami z ziół oraz rozmaitymi składnikami stymulującymi. Regularne stosowanie przyczynia się do zwiększenia sprawności fizycznej oraz intelektualnej.


Warto zauważyć, że suplement ten jest produktem amerykańskim. W USA stanowi on popularny środek uzupełniający dietę. Co ważne, witaminy Opti-Men pozwalają zachować odpowiedni poziom testosteronu – głównego hormonu męskiego. Pamiętajmy, że wytwarzanie testosteronu zmniejsza się wraz z wiekiem. Opti-Men przyczynia się do utrzymania libido, łagodzi też skutki starzenia się organizmu, działa antydepresyjnie, wspomaga regenerację.


2. Platinum Multivitamin


Specjalnie dobrana receptura składników Platinum Multivitamin pomaga

w stanach dużego zmęczenia organizmu. Każda porcja zawiera 100% dziennego zapotrzebowania na przeciwutleniacze, selen, mangan, tiaminę, ryboflawinę oraz witaminy C, E i B6. Platinum Multivitamin to źródło cynku, magnezu, wapnia oraz wielu innych dobroczynnych substancji. Zawiera szereg enzymów i ekstraktów roślinnych. Został wzbogacony aminokwasami, które mają ogromne znaczenie dla osób trenujących.


Platinum Multivitamin jest szczególnie polecany tym, którzy budują masę. Pamiętaj, przyjmowanie wyłącznie protein na nic się zda, jeśli nie wesprzesz organizmu. Żeby tkanka mięśniowa szybko się rozrosła, musisz uruchomić wszystkie mechanizmy biochemiczne i procesy wewnątrzkomórkowe.


3. VitaMode



VitaMode, tak jak pozostałe produkty zebrane w tym zestawieniu, to suplement zawierający szeroką gamę mikroskładników odżywczych, które są w stanie zadbać o optymalną kondycję organizmu. Receptura zawiera wszystkie niezbędne elementy, dzięki którym ciało jest odpowiednio zabezpieczone. Amerykański producent zapewnia, że VitaMode jest niejako „polisą ubezpieczeniową” organizmu.


4. Armor-V


Armor-V to preparat do codziennego stosowania. Stanowi on kompozycję witamin i składników mineralnych. To, co wyróżnia Armor-V na rynku, to specjalna formuła detoksykująca oraz bilansująca pH. Co ważne, każdy ze składników w recepturze jest pozyskiwany z naturalnych źródeł (mowa tu

o przeciwutleniaczach, witaminach, minerałach, enzymach, polifenolach itd.). Oznacza to, że suplement jest bardzo dobrze przyswajalny. Armor-V to mieszanka 26 roślin i owoców.


Przeciwutleniacze detoksykujące zawarte w suplemencie wspierają organizm w walce z efektami zanieczyszczenia organizmu, stresu emocjonalnego oraz nadmiernego wysiłku fizycznego. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe zadbają o zdrowie serca, równowagę hormonalną organizmu i metabolizm tłuszczów.


5. Animal Pak


Anmal Pak to suplement, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Preparat ten od kilkunastu lat jest dostępny na polskim rynku. Jego popularność wynika z bardzo dobrej skuteczności. Suplement zaopatruje organizm we wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Dodaje energii, pobudza siły witalne, wspomaga regenerację potreningową. Uzupełnia wszelkie niedobory witamin i minerałów. Jego ogromną zaletą jest poprawa działania metabolizmu – suplement dostarcza sporej ilości składników pozwalających na wzmocnienie organizmu podczas treningu. Receptura zawiera aminokwasy Uni-Liver, karnitynę i żeń-szeń. W składzie znajdują się także przeciwutleniacze łagodzące objawy starzenia się, chroniące organizm przed wolnymi rodnikami.


3. Witaminy – co to takiego? Dlaczego są takie ważne?

Witaminy to tak naprawdę związki organiczne, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ze względu na to, że większości

z witamin organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie syntezować, konieczne jest ich dostarczanie poprzez właściwą dietę. Niestety, przy wzmożonym wysiłku fizycznym, stresie, nieregularnych posiłkach itd. pojawiają się niedobory witamin. W takim wypadku dobrze jest się wspomóc suplementami witaminowymi, czyli specjalnymi produktami zawierającymi kompleksy witamin.


4. Witaminy – podstawowe informacje

Witaminy dzieli się na te rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K)

i rozpuszczalne w wodzie (wszystkie pozostałe. np. C, B). Gdzie można znaleźć takie substancje? Przede wszystkim w warzywach, owocach

i produktach skrobiowych, np. w mące lub kaszach. Trzeba jednak pamiętać o tym, że zawartość witamin jest zależna m.in. od obróbki termicznej.

W wyniku gotowania tracimy pewną część tych dobroczynnych elementów. Ponadto na poziom witamin ma wpływ np. stopień dojrzałości, metody zbioru lub klimat.


5. Przed zakupem konkretnego preparatu witaminowego

Pamiętaj, by przed zakupem konkretnego preparatu witaminowego dokładnie przeczytać etykietę. To ważne, ponieważ każdy produkt zawiera o wiele więcej różnych składników, niż jest to podane w reklamach. Musisz zdawać sobie sprawę, że przyjmując konkretny suplement, decydujesz się na połknięcie całej masy różnych elementów, w tym wypełniaczy, lepiszczy, związków ułatwiających połknięcie itd. Ponadto nie można przyjmować zbyt dużej ilość witamin. Wielu popełnia ten błąd i stosuje kilka preparatów naraz. Tymczasem poszczególne produkty mogą zawierać podobne składniki, przez co w twoim organizmie będzie ich za dużo. Dlatego przed zakupem jakiegokolwiek preparatu konieczne jest przestudiowanie etykiet.


6. Jak wiele suplementów potrzebuję?

Zapotrzebowanie na suplementy witaminowe jest indywidualne. Nigdy nie sugeruj się tym, o czym mówi się w reklamach. Każdy z nas jest inny

i potrzebuje innej dawki „wzmocnienia”. Wiele zależy m.in. od płci i wieku. Ponadto ważny jest stan zdrowia i ograniczenia dietetyczne. Nie zapominaj

o tym, że w stresujących sytuacjach zapotrzebowanie na witaminy i minerały znacząco wzrasta. Sporo suplementów powinni także stosować ci, którzy dużo ćwiczą. Nadmierny wysiłek fizyczny jest bardzo wyczerpujący dla organizmu.


7. Tabletki a kapsułki – czym się różnią?

Co lepiej stosować – kapsułki czy tabletki? Najbardziej wygodne są zwykle tabletki (najczęściej są także tańsze niż ich odpowiedniki), ponieważ łatwo je połknąć i przechowywać. To, co jest jednak wadą tego typu sposobu suplementacji, to niepewność dotycząca podłoża tabletki. Nie wiemy, czym wszystkie składniki zlepiono. Może być to np. cukier. Pytanie o kaloryczność leków i suplementów wydaje się dziwne, ale nie jest bezzasadne. Kapsułki dzielimy na żelatynowe i roślinne. Te drugie uznaje się za lepsze, ponieważ nie mają żadnych alergenów (np. skrobi, węglowodanów itd.). Ponadto roślinne kapsułki są bardziej odporne na temperaturę.


8. Stałe zażywanie witamin

Multiwitamin nie powinno się zażywać stale. Pamiętajmy – to tylko tymczasowa kuracja i to w specyficznych momentach życia (przemęczenie, nadmierna aktywność fizyczna, stres, przednówek itd.). Regularnie należy dostarczać witamin wraz z dietą. Nie zapominaj również o tym, by przed zakupem jakiegokolwiek preparatu dokładnie przeczytać ulotkę. Ważne są m.in. przeciwwskazania. Nie lekceważ ich. Jeśli np. cierpisz na nadciśnienie, nie możesz zażywać suplementów z solą. Jeżeli walczysz z cukrzycą, odłóż na półkę preparaty z cukrem.


Suplementy należy przechowywać w chłodnym i suchym miejscu. Nie zażywaj preparatu po tym, jak skończy się jego data ważności. Warto odnotować, że otwarte opakowanie suplementów może stać na półce pół roku (nawet, jeśli data ważności jest dłuższa – nią należy się sugerować, gdy opakowanie jest zamknięte). Nie przesadzaj z dawkowaniem. Trudno jest się zatruć witaminami, ale nie jest to niemożliwe. Zbyt wysokie dawki są toksyczne.


Tabletki popijaj wodą! Kawa lub herbata zmniejszy ich zdolność wchłaniania się.


9. Dziwne nazwy substancji

Strzeż się producentów, którzy stosują własne nazwy dla powszechnie znanych substancji. Może się zdarzyć, że zwykłe witaminy są określane na etykiecie lub w reklamach dziwnymi numerami i literami. Taki zabieg marketingowy ma za zadanie przyciągnąć uwagę klientów. W konkretnym suplemencie ma się znajdować rzekomo inna, lepsza substancja niż zwykła witamina. Tymczasem w realnej recepturze umieszczono powszechnie znane środki. To kolejny argument przemawiający za tym, by zwracać uwagę na skład kupowanego suplementu! Może się przecież zdarzyć, że w dobrej wierze zakupisz dwa produkty, jeden np. z witaminą B, a drugi z substancją

o dziwnej nazwie. Jeśli okaże się, że w rzeczywistości to taki sam związek chemiczny, będziesz przyjmował o 100% więcej dziennej dawki. Tym sposobem narazisz swój organizm na niepotrzebne ryzyko. Hiperwitaminoza nie jest aż tak rzadkim zjawiskiem, jak by się mogło wydawać.

REKLAMA
Rewolucja w spalaniu tłuszczu! Zobacz najskuteczniejsze spalacze
9,4
Trizer
137
Zobacz więcej Dieta GRATIS!
TRIZER To przede wszystkim zestaw! Producent zapewnia 30 dniową dietę oraz pełną opiekę dietetyków do każdego zakupionego Trizera!
Komentarze(5)
    • ~TomekzLasu
      12 luty 2017

      Czy któryś z wymienionych suplementów dostarczy mojemu organizmowi duże (końskie) dawki witaminy C i niacyny. Chodzi mi o sytuację osoby z dużymi niedoborami, chorej, osłabionej, będącej daleko w tyle za kimś przeciętnie zdrowym albo np. z katarem. A jeżeli nie z tych suplementów to czy mógłby mi pan dobrać jakiś inny taki z naciskiem na witaminę C i niacynę w składzie, który pomoże mi wrócić do formy, normalnej aktywności, do zdrowia, bo wierzę w leczniczą moc witamin, nie w farmaceutyczne środki.

      • Maciej Jędrejko
        14 luty 2017

        W przypadku konkretnych niedoborów witaminowych, szukałbym preparatów ukierunkowanych na uzupełnienie tych brakujących mikroskładników.

        • ~Gindzers
          7 marzec 2017

          Pietruszka natka w sklepie obok

          • ~dobre
            4 kwiecień 2017

            w tym olimpu jest, ale już np niedoboru magnezu czy wapnia nie wyleczy i skurcze nadal łapią. Kompletnie nieprzemyślany preparat, którego nie można łączyć z suplementami magnezu, ale biotyny ma akurat tak dużo, że bałabym się to brać codziennie

          • ~Gosia
            26 dni temu

            Duża dawce ma sama witamina C i owoce iwarzywa