Kolejnym suplementem, który został wzięty pod lupę, jest kwas alfa-liponowy. Ten naturalnie występujący w przyrodzie związek okazuje się nie tylko wsparciem dla naszego zdrowia, ale i dodatkowym sposobem na intensyfikację korzyści płynących z treningów. Z tego tekstu dowiesz się, jakie są jego właściwości, gdzie należy go szukać i czy w ogóle warto go stosować.


SPIS TREŚCI:
1. Czym jest kwas alfa-liponowy?
2. Działanie
3. Dawkowanie i występowanie
4. Skutki uboczne


Wielki FINAŁ! "180 dni od Krzycha do Ronaldo" za nami!

Mistrz Świata w Freestyle-u vs Plany treningowe Fabryka Siły



1. Czym jest kwas alfa-liponowy?
ALA, czy też kwas alfa-liponowy, jest organicznym związkiem chemicznym, który zalicza się do grona nasyconych kwasów tłuszczowych. Kwas tiooktanowy, bo tak też jest często nazywany, wykazuje bardzo dobrą rozpuszczalność zarówno w tłuszczach, jak i wodzie. W ludzkim organizmie jest utożsamiany z dwiema podstawowymi funkcjami. Po pierwsze, ALA stanowi bardzo silny przeciwutleniacz, co ma niewątpliwie ważne znaczenie dla naszego metabolizmu. Niszczenie sporej ilości wolnych rodników stanowi bardzo dobry sposób na detoksykację całego ustroju oraz przywrócenie jego prawidłowej homeostazy. Oprócz tego kwas alfa-liponowy jest jednym ze związków odpowiedzialnych za transformację spożytego pokarmu w energię. Pomimo że jest on produkowany przez nasz organizm, to uzyskanie jego antyoksydacyjnych właściwości wymaga dodatkowego wsparcia w formie suplementacji.


Nie masz czasu? Nasi eksperci ułożą dla Ciebie plan. Kliknij tutaj!
Plany dietetyczne i treningowe
Plany dietetyczne i treningowe

2. Działanie
Dokładny mechanizm działania kwasu ALA jest nieco bardziej złożony. Silne działanie antyoksydacyjne, które opiera się na wymiataniu szkodliwych wolnych rodników, przyczynia się do szeregu pozytywnych zmian. W znaczny sposób ogranicza uszkodzenia w obrębie błon neuronów, zapobiega brakom krwi transportowanej do nerwów i hamuje proces starzenia się naszych komórek. Kwas tiooktanowy to także bardzo dobry intensyfikator działania innych antyoksydantów, głównie witamin C i E. Co więcej, związek ten z powodzeniem chroni wątrobę poprzez zwiększenie stężenia jej głównego strażnika. Mowa tu o cysteinie, jednym z podstawowych aminokwasów biogennych. Substancja ta pozwala na usuwanie szkodliwych metali ciężkich z ludzkiego ustroju, a jej dekarboksylacja pozwala na wyprodukowanie tauryny.


Kwas alfa-liponowy jest także z powodzeniem wykorzystywany w profilaktyce chorób układu krążenia i serca. W głównej mierze jest polecany w przypadku miażdżycy i nadciśnienia tętniczego, gdyż skutecznie obniża jego wartość. Działanie ALA prowadzi też do lepszego rozluźnienia mięśniówki serca, co w znaczny sposób zmniejsza ryzyko rozwoju niektórych chorób. Kwas tiooktanowy znalazł też zastosowanie w terapii niektórych chorób psychicznych i neurodegeneracyjnych, a także w przypadku problemów zapalnych i zwyrodnieniowych w obrębie narządu ruchu.


Właściwości ALA zostały też docenione przez osoby odchudzające się i starające się pozbyć nadprogramowych kilogramów. Oprócz silnie oczyszczającego charakteru, kwas tiooktanowy odpowiada za sprawniejszą przemianę spożytego pokarmu w energię. Warto też dodać, że kwas alfa-liponowy reguluje poziom naszego cukru we krwi. Wszystko za sprawą tego, że związek ten w znaczny sposób nasila transformację glukozy do postaci niezwykle cennego glikogenu. Na sam koniec nie sposób zapomnieć o tym, że ALA silnie ogranicza nadmierny apetyt i niekontrolowane napady głodu.

Zdolność do przekształcania glukozy w glikogen znalazła jednak jeszcze jedną grupę odbiorców, do której zaliczamy rzecz jasna sportowców.


Glikogen, jak powszechnie wiadomo, jest naszym rezerwuarem energii, który jest niezbędny podczas intensywnego wysiłku fizycznego. W związku z tym można więc śmiało przypuścić, że kwas tiooktanowy ma bezpośredni wpływ na ograniczenie zmęczenia oraz wzrost wytrzymałości treningowej. Kwas alfa-liponowy odpowiada też za wzrost wrażliwości naszych mięśni na insulinę, co ma niepodważalny wpływ na proces rozbudowy masy mięśniowej.


To jednak nie koniec sportowego zastosowania kwasu alfa-liponowego. Jak wcześniej wspomnieliśmy, ALA stanowi świetny sposób na wzrost ochrony układu krążenia, co jest bardzo ważne w przypadku każdej dyscypliny sportowej. Lepsze funkcjonowanie serca, jak i nasilona detoksykacja ustroju przekłada się natomiast na poprawę naszej całkowitej kondycji. Warto też wspomnieć, że kwas tiooktanowy przyczynia się do sprawniejszej produkcji tauryny. Związek ten jest powszechnie wykorzystywany w sportowej suplementacji jako preparat powodujący maksymalizację transportu kreatyny i aminokwasów do mięśni. Co więcej, tauryna pozwala na znaczną poprawę metabolizmu komórkowego i wyregulowanie funkcjonalności całego systemu nerwowego. Niejednokrotnie ALA jest używane jako osłona w trakcie stosowania sterydów anabolicznych.


3. Dawkowanie i występowanie
Dawkowanie kwasu alfa-liponowego jest uzależnione od celu, w jakim ma zostać wykorzystany. W przypadku działania profilaktycznego zwykle zaleca się porcje wynoszące maksymalnie 300 mg preparatu w ciągu dnia. Z kolei sportowcy i osoby prowadzące znacznie intensywniejszy tryb życia winny przyjmować dawkę od 600 do nawet 1200 mg kwasu tiooktanowego. ALA może być dostarczany do naszego ustroju zarówno w formie suplementów diety, jak i zwykłego pożywienia. Najlepszymi źródłami tego kwasu są: szpinak, nerki i serca wołowe, brokuły, ziemniaki, brukselka i groszek.


4. Skutki uboczne
Suplementacja kwasem alfa-liponowym okazuje się bardzo bezpieczna i nie niesie za sobą poważnego ryzyka. Oczywiście, nieprawidłowe dawkowanie i nadmierne stosowanie ALA może doprowadzić do pojawienia się zmian skórnych w postaci wysypek lub problemów o podłożu gastro-jelitowym jak biegunki, bóle brzucha czy wymioty.

Szukasz dobrej odżywki?
SPALACZ TRIZER SPALACZ TRIZER KUP TERAZ
ISO WHEY ZERO + BCAA FLASH ZERO ISO WHEY ZERO + BCAA FLASH ZERO KUP TERAZ
WPC PROTEIN PLUS LIMITED WPC PROTEIN PLUS LIMITED KUP TERAZ
WHEY GOLD STANDARD 100% WHEY GOLD STANDARD 100% KUP TERAZ
Plany dietetyczne i treningowe