Efektywność treningów na siłowni wyznaczają wzrost masy mięśniowej

i utrata tkanki tłuszczowej. Jeżeli ćwiczący oczekuje wysokich efektów, będzie mu bardzo ciężko poradzić sobie bez zastosowania suplementów, które zawierają białka i węglowodany. Do najbardziej popularnych zalicza się odżywki białkowe i gainery.


SPIS TREŚCI:
1. Odżywka białkowa, czy gainer – różnice
2. Masa mięśniowa
3. Odchudzanie
4. Co wybrać?

Zobacz więcej! -23 kg -10 kg -23 kg -7 kg -25 kg -7 kg +13 kg -15 kg -23 kg -6 kg -18 kg -11 kg


Czy słyszałeś już o Mass Attack?


1. Odżywka białkowa, czy gainer – różnice
Gainer to sucha mieszanka składająca się w 70–80% z węglowodanów i w 10–20% z białek. Odżywka białkowa to również sucha mieszanka, ale praktycznie w całości składająca się z białek i prawie bez zawartości węglowodanów i tłuszczy. Oba produkty są przygotowywane z całkowicie naturalnych i nieszkodliwych surowców spożywczych.


Przyjmowanie odżywek białkowych daje znaczący przyrost masy mięśniowej i przyśpiesza proces odnowy organizmu. Gainer, dzięki węglowodanom, zapewnia olbrzymią ilość energii, tym samym zwiększając długość i intensywność treningów. Niestety, przez wysoką zawartość węglowodanów, spożywanie tego suplementu może doprowadzić do przykrych konsekwencji. Niewykorzystane węglowodany przekształcają się w tłuszcze, które gromadzą się pod skórą.


Gainery zaleca się przyjmować osobom z ektomorficznym typem sylwetki.

I odwrotnie, endomorfy nie powinny go nadużywać, dużo efektywniejsze dla nich będzie spożywanie odżywek białkowych.


Oprócz tego, zarówno gainery jak i odżywki białkowe, zawierają często

w swoim składzie niektóre witaminy i minerały, kreatynę, glutaminę, BCAA

i inne aminokwasy. Taki skład informuje o tym, że są to odżywki z grupy okołotreningowych. Istnieją również gainery, które mają węglowodany i biał-ka w stosunku 45:45, tzw. typu BULK. Uważane są one za bardziej jakościowe od reszty i z powodzeniem mogą zastąpić posiłek węglowodanowo-białkowy, gdy np. brakuje nam czasu na przygotowanie jedzenia.


2. Masa mięśniowa
Powszechnie wiadomo, że dla zwiększania masy mięśniowej potrzebne jest białko. Jest to składnik budujący mięśnie. Ale dla uzupełnienia zapasów energetycznych, mięśnie potrzebują węglowodanów. Bez tego nie dojdzie do wzrostu mięśni. Dopóki po treningu nie zostaną uzupełnione braki glikogenu, mięśnie nie zaczną rosnąć.


Nawet jeżeli białko będzie im dostarczane w nadmiarze. Wynika z tego, że dla rozwoju masy mięśniowej w równym stopniu są potrzebne i białka i węglowodany. Jeżeli stosuje się jedynie odżywki białkowe, to istnieje ryzyko, że węglowodanów może nie wystarczyć. I odwrotnie, przy spożywaniu jedynie węglowodanów mogą wystąpić braki w białku.


Wykwalifikowani trenerzy podczas zwiększania masy mięśniowej często zalecają gainery z procentową zawartością białka i węglowodanów 35% do 55%, na korzyść cukrów.


3. Odchudzanie
Ze składu gainerów i odżywek białkowych można wywnioskować, że te pierwsze stanowią wysokokaloryczny produkt, którego głównym celem jest zwiększenie energii. Odżywki białkowe dobrze wpływają na tkankę mięśniową. Jeżeli masz skłonności do odkładania się nadmiaru tkanki tłuszczowej lub właśnie się odchudzasz, to wybór gainera zawierającego wysokie stężenie węglowodanów nie będzie najlepszą decyzją.


Jednak, jak już wspomniano powyżej, dla aktywnego rozwoju tkanki mięśniowej, oprócz białek, potrzebne są również węglowodany. Jeżeli trenujący spożywa dużo białka, ale mało węglowodanów, to mięśnie po prostu nie będą rosnąć, dopóki nie zostanie uzupełniony zapas glikogenu. Stąd jeżeli nie ma możliwości dostarczania odpowiedniej dawki cukrów

z pożywienia, należy wybierać gainery o małej zawartości węglowodanów.


4. Co wybrać?
Wybór danego suplementu jest tak naprawdę kwestią indywidualną i opierać go należy na stanie własnego organizmu, budowie ciała i realizowanych celach. Jeżeli jesteś szczupły i chcesz nabrać masy mięśniowej w miarę szybko, zacznij stosować gainer. Jak już osiągniesz satysfakcjonujący rezultat, przejdź na odżywkę białkową. Natomiast jeżeli uważasz, że twoja waga jest zbyt duża, zacznij od odżywki białkowej.


Oprócz tego, gainer o niskiej zawartości białka i odżywkę białkową można

z powodzeniem łączyć, mniej więcej w równych proporcjach. Wtedy dostarcza się organizmowi odpowiednią dawkę energii i materiału do budowy mięśni. Najważniejsze to odpowiedni dobór porcji. Jednak należy pamiętać, że suplementy nigdy nie zastąpią pełnowartościowych posiłków

i powinny stanowić jedynie dodatek do diety.

Polecamy sprawdzić również inne suplementy na masę.

REKLAMA
16-krotny Mistrz Świata Jarosław Olech stosuje Nr 1 na wzrost siły i masy mięśniowej
Darmowa dostawa!
+ Indywidualny plan dietetyczny + Poradnik treningowy